اندکی پس از برگزاری مراسم تحلیفِ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، تمام سفرای ایالات‌متحده در کشورهای خارجی، بدون آنکه جایگزینی برای آن‌ها معرفی شود، از کار برکنار شدند.
کد خبر: ۹۹۲۷۵۳
اقدامات جنجالی ترامپ در اولین روز ریاست‌جمهوری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پرس تی وی، ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود تمامی سفرای امریکا در سراسر جهان که باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، آن‌ها را منصوب کرده بود، تا 20 ژانویه (اول بهمن) فرصت دارند دفتر کار خود را ترک کنند.

وی تأکید کرده بود این مهلت تمدید نمی‌شود.

کناره‌گیری سفرای خارجی از سمت خود در دوران ریاست‌جمهور فردی جدید، امری عادی به شمار می‌رود اما اینکه تاکنون جایگزینی برای آن‌ها اعلام نشده، عجیب است.

به گزارش روزنامۀ ایندیپندنت، حدود 80 سفیر و نمایندۀ امریکا در کشورهای مختلف از کار برکنار شدند..

این اقدام ترامپ نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است امریکا تا چند ماه در بسیاری از کشورهای جهان سفیری نداشته باشد و به همین دلیل عملاً ارتباط مستقیم دولت امریکا با آن کشورها قطع شود.

این کشورها شامل آلمان، انگلیس، کانادا و چند هم‌پیمان مهم امریکا است. همچنین کشورهایی همچون چین، هند، ژاپن و عربستان باید منتظر تعیین سفیر جدید امریکا باشند.

تعیین سفرای جدید امریکا در کشورهای جهان روندی طولانی است که توسط کنگره انجام می‌شود.

تاکنون چند سفیر جدید امریکا منصوب شده‌اند که از آن جمله می‌توان به نیکی هیلی، فرماندار کارولینای جنوبی، به‌عنوان سفیر امریکا در سازمان ملل اشاره کرد. وی جایگزین سامانتا پاور خواهد شد.

لغو قانون اوباماکِر

نخستین دستور اجرایی ترامپ پس از عهده‌دار شدن منصب ریاست‌جمهوری در راستای تسهیل لغو قانون اوباماکِر (طرح همگانی شدن بیمه خدمات درمانی در امریکا) بود.

بر اساس دستور ترامپ ادارات دولتی موظف می‌شوند تا «اجرای مقرراتی را که به ایالات، شرکت‌ها و افراد بار مالی تحمیل می‌کند» به تعویق بیندازند و یا از آن‌ها چشم‌پوشی کنند.

ترامپ همچنین خواستار انجام اقداماتی شد تا انعطاف‌پذیری بیشتری به ایالات برای اجرای برنامه‌های بهداشت و درمان داده شود و در همان حال، فضایی آزاد در حوزۀ تجارت بین ایالتی برای ارائۀ خدمات بهداشت و درمان و بیمۀ سلامت ایجاد شود.

ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود تا به محض روی کار آمدن، طرح خدمات درمانی اوباما موسوم به اوباماکر را لغو کند.

جمهوری‌خواهان منتقد طرح اوباماکر هستند. آن‌ها معتقدند این طرح هزینۀ حق بیمه را افزایش داده است.

کنگره پیش‌تر اعلام کرده بود پس از لغو قانون اوباماکِر، سیستم بیمۀ درمانی جدیدی را جایگزین آن خواهد کرد.

حذف «برنامۀ اقدام آب‌وهوایی» باراک اوباما

در بیانیه‌ای که پس از مراسم تحلیف در پایگاه اینترنتی کاخ سفید منتشر شد، آمده است که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکا، متعهد به حذف برنامۀ اقدام آب و هوایی باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق امریکا، و دیگر ابتکارهای زیست‌محیطی وی است.

در این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور ترامپ متعهد به حذف سیاست‌های غیرضروری و مضر ازجمله برنامۀ اقدام آب‌وهوایی است. لغو این محدودیت‌ها کمک قابل‌توجهی به کارگران امریکایی خواهد بود و باعث می‌شود دستمزدهای آن‌ها طی هفت سال آینده بیش از 30 میلیارد دلار افزایش یابد.»

در بیانیۀ کاخ سفید آمده است تلاش‌های ترامپ برای تقویت بخش نفت و گاز امریکا به افزایش درآمدهای دولت می‌انجامد که به بازسازی جاده‌ها، مدارس، پل‌ها و زیرساخت‌های عمومی کمک خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
نیلوفر
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
۰
۰
فردی است كه كاملا یه تخته اش كمه!
معلوم نیست چه بلایی سر مردم امریكا خواهد آمد!
شبیه عقب مانده ها رفتار می كنه...
حمید
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
می خوای به نظرت كف بزنیم ؟
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
چیزی از ترامپ نمیدونی نظر نده كارشناس راهنمایی و رانندگی
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
به نظر من رئیس جمهور ظاهر قضیه است پشت پرده ی دولت سیاست های هدف داری دنبال میكنه همه كشور های دنیا رئیس جمهور ظاهر حكومته، باطن یه دولت دیگه ای دركاره كه همه تصمیمات رو اون دولت مخفی میگیره.
نوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
مگه فرش ماشینیه كه یه تخته اش كم باشه؟؟؟!!!
نگین
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
۰
۰
با این اقدام اخیرش كه میخواد دیوار بكشه دیگه به دیوونه بودنش مطمین شدم ممنوعیت صدور ویزا هم واقعا تاسف باره نمیدونم چطور چنین فردی در بین جمهوری خواهها رای آورد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها