از میان انبوه شرکت‌های خودروساز خارجی که سابقه‌ای طولانی در بازار داخل دارند و به واسطه اقتصادی‌تر بودن محصولاتشان نسبت به نمونه‌های اروپایی موفق شده‌اند طیف وسیع‌تری از مشتریان را به سمت خود جذب کنند، دو برند نام‌آشناتر و اطمینان‌بخش‌تر هستند؛ تویوتا و هیوندای. اولی که سابقه حضور بسیار درخشانی در جاده‌های ایران دارد و دومی که هرچند نسبت به رقیب ژاپنی خود کم‌سن و سال‌تر است، همچنان از پرطرفداران این صنعت به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۹۲۷۲۳
انتخاب میان 2 پرچمدار آسیایی

این غول‌های خودروساز انواع مختلفی از محصولات خود را برای سال جدید به بازار عرضه کرده‌اند که در ادامه با دو نمونه از آنها آشنا خواهیم شد که رقیبان جدی‌ یکدیگر نیز به شمار می‌روند؛ کرولا از شرکت ژاپنی تویوتا و الانترا که از محصولات شرکت کره‌ای هیوندای است.

رقبای خوشنام

تویوتا از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین خودروسازان جهان است و همواره محصولات این شرکت جزو 10 خودروی پرفروش جهان بوده است. میان تولیدات این خودروساز، مدل کرولا موفق شده خود را به بالای جدول پرفروش‌های جهان برساند. این خودرو ابتدا سال 1345/ 1966 برای اولین‌بار از خط تولید تویوتا بیرون آمد و آن قدر مورد استقبال قرار گرفت که به پای ثابت خط تولید این شرکت تبدیل شد.

طبق آمار، این شرکت از همان ابتدای تولید تاکنون بیش از 42 میلیون دستگاه کرولا تولید و در سطح جهان عرضه شده که در نوع خود رکوردی تاریخی است. یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت کرولا در جهان و همچنین ایران، کیفیت بالای قطعات همراه با قیمت اقتصادی آن است. امسال دوازدهمین نسل از این نمونه به بهانه پنجاهمین سال تولد آن در نسخه‌های LE، SE، XLE و XSE به بازار معرفی شد.

شرکت خودروسازی هیوندای کره جنوبی نیز نمونه اولیه الانترا را سال 1369/ 1990 به جهان معرفی کرد. در آن سال‌ها این خودرو در بازارهای کره جنوبی، مالزی و ایران با نام آوانته به دست علاقه‌مندانش ‌رسید و در طول سال‌ها به دلیل اقبالی که مصرف‌کنندگان به آن نشان دادند با تغییرات زیادی روبه رو شد و صاحبان هیوندای بر ادامه حضورش تاکید داشتند. توجه به این خودروی خانوادگی به حدی خوب بود که سال 1390/ 2011 به خودروی سال بازار آمریکا تبدیل شد. نمونه‌های ابتدایی این خودرو، وامدار فناوری شرکت میتسوبیشی بود، اما در ادامه و در نسل دوم آن آرام آرام از زیر سایه قدرت این شرکت خارج شدند و کره‌ای‌ها خود مسئولیت توسعه و پیشرفت آن را به عهده گرفتند و توانستند با طراحی شیک و افزودن برتری‌هایی به آن در سال 2015 با فروش بیش از 240 هزار دستگاه عنوان پرفروش‌ترین خودرو را به دست بیاورند.

طراحی بیرونی؛ گام اول رقابت

اگر با نمونه‌های کرولای تولید شده سال‌های قبل آشنا باشیم در مواجهه با نسل آخر آن درمی‌یابیم کرولای 2017 ظاهری فیس‌لیفت شده داشته و گویا پس از یک تحول کم و بیش اساسی به همه ظرافت‌های قبلی حس خشم و اسپرت بودن اضافه شده است. اگر از روبه‌رو به آن نگاهی بیندازیم با جلوپنجره جدید و مشبک، چراغ‌های ال‌ای‌دی چندگانه و چراغ‌های روشن‌شونده در روز که در گوشه‌های کناری سپر تعبیه شده‌اند مواجه می‌شویم که چراغ‌های مه‌شکن پایان‌بخش امتداد آنهاست. در نمای عقب این خودرو نیز نشانه‌هایی از چراغ‌های ال‌ای‌دی به چشم می‌خورد که کمانی شدن آنها و هماهنگ شدن بیشترشان با خطوط بدنه، زیبایی خاصی به آن بخشیده است. بازطراحی رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی نیز تاثیر مثبتی در اسپرت‌تر و عضلانی‌تر شدن کرولای 2017 ایفا می‌کنند. گفتنی است استفاده از رینگ‌های 17اینچی آلومینیومی فقط در نسخه SE کرولا به کار گرفته شده و در دیگر نسخه‌های این خودرو از رینگ‌های سری قبل بهره برده شده است.

هیوندای الانترا در نسخه 2017 خود نیز همچون رقیب خود، نسخه ارتقا‌یافته نسل‌های گذشته خود است. این تولیدکننده نیز تلاش کرده با ظاهری جذاب و اسپرت، هیجان را به مخاطب هدیه کند و دل جوانان را در مواجهه با این سدان خوشرو برباید.

الانترا با طراحی جدید چراغ‌ها و جلوپنجره شش‌ضلعی نسبت به نسل‌های قبلی خود قابل متمایز است. خطوط هماهنگ شده با چراغ‌ها و سپر آن در کنار رینگ‌های 17 اینچ آلیاژی در خلق چهره‌ای اسپرت به آن کمک شایانی کرده‌اند و چراغ‌های عقب هم که نسبت به سری قبل خود کشیده‌تر شده، قسمت پشت این خودرو را نسبت به جلو خشن‌تر کرده است. شرکت هیوندای در طراحی چراغ‌های الانترا 2017 از سیستم HID بهره برده که نور را همسو با جهت فرمان می‌چرخاند. این فناوری به عنوان یک مزیت در این خودرو قلمداد می‌شود. همچنین استفاده از یک سیستم هوشمند در کنترل نور الانترا 2017 باعث شده در ترافیک نور بالا، کم‌نور یا خاموش شود تا سرنشینان خودروهای جلو اذیت نشوند.

رقابت زیر سقف

هر چقدر ظاهر کرولا دچار تغییر و دگرگونی‌های کم و بیش محسوس شده، طراحی داخل اتاق آن نسبت به محصولات قبلی تقریبا دست‌نخورده باقی مانده و به نظر می‌رسد طراحان این شرکت بیشتر تلاش خود را روی رفع نقص‌های موجود در طراحی‌های قبلی و همچنین بالا بردن کیفیت ساخت قطعات تشکیل‌دهنده داخل اتاق معطوف کرده‌اند. از تغییرات مهم در ساخت ادوات فضای داخل اتاق کرولا می‌توان به فناوری جدید Softex اشاره کرد که پوششی فابریک برای سطح خارجی قطعات به کار برده است. دور دوزی درشت صندلی‌ها همراه چرم باکیفیت، حس باشکوه بودن خاصی را در کابین به وجود آورده است. از چرم به کار رفته در صندلی‌ها در روی داشبورد، فرمان و رودری‌ها نیز به کار گرفته شده و همین مساله نیز سبب شده دیگر در این نسل نسبت به نمونه‌های قبلی، شاهد استفاده از مواد پلاستیکی بی‌کیفیت نباشیم.

فضای داخل کابین نیز بسیار جادار طراحی شده که استفاده از صندلی‌هایی که به آرگونومی مناسبی مجهز شده‌اند نشستن سرنشینان را راحت‌تر و سواری این خودرو را برای آنها لذت‌بخش‌تر کرده است. طراحی ویژه برای دریچه‌های تهویه هوا، صفحه‌کیلومتر کرومی همراه با رایانه و صفحه نمایش لمسی 2/4 اینچی رنگی از دیگر ویژگی‌های مورد توجه در نسل دوازدهم کرولا به شمار می‌آید.

در داخل اتاق الانترا، برخلاف کرولا با طراحی جدید داشبورد روبه‌رو می‌شویم که همچون ظاهر بیرونی دستخوش تغییر و تحول اساسی شده است. در مدل 2017، الانترا با داشبورد ساده‌تر، منظم‌تر و با دسترسی بهتر نسبت به مدل قبلی آن روبه‌رو هستیم که تمام این ویژگی‌ها با نمای خارجی خودرو بسیار هماهنگ است. فضای داخل کابین نیز نسبت به نمونه‌های قبلی جادارتر به‌نظر می‌رسد و به واسطه وسیع‌تر شدن فاصله میان صندلی‌ها، طبق گفته شرکت سازنده، نشستن راحت پنج نفر داخل آن تضمین شده است. نمایشگر چهار اینچی در مرکز داشبورد الانترا نسبت به کرولا در حالت بهتری قرار گرفته و در معرض دید راننده و سرنشینان جلو و حتی عقب است. صندلی‌ها نیز همچون کرولا از راحتی و آرگونومی خوبی بهره می‌برند و همچنان که اشاره شد وسیع‌تر شدن فضای میان صندلی‌ها با این که ابعاد نمونه 2017 نسبت به پیشینیان خود تقریبا یکسان است، افزایش چشمگیری پیدا کرده است و فضای نشستن عقب، رشد قابل ملاحظه‌ای دارد. فضای صندوق عقب به دلیل خاصیت تاشوندگی صندلی‌های عقب نیز افزایش چشمگیری دارد. الیافی که برای صداگیری داخل اتاق به کار گرفته شده نیز بخوبی توانسته‌اند وظیفه خود را انجام دهند و از نفوذ سر و صدای اطراف و همچنین موتور به داخل جلوگیری کنند.

انتخاب میان خوب و بهتر!

هرچند ظاهر تغییرشکل پیدا کرده الانترا در کنار قدرت موتور بالاتر و کابین متحول‌شده، خود را با کرولا سرشاخ کرده است، اما نباید از این موضوع غافل شد که رقیب آن خودرویی است که در جهان به بالا بودن کیفیت ساخت و همچنین عمر مفید بسیار بالاتر قطعات به شهرت رسیده و همین موضوع شاید کافی باشد تا رانندگان ایرانی در سر دوراهی انتخاب، کمی محتاط‌تر به آن گوشه چشمی نشان دهند. البته اگر معیار قیمت ـ که آن هم از معیارهای مهم در انتخاب به شمار می‌رود ـ را به این مبحث وارد کنیم، آن وقت شاید تصمیم‌گیری برای خریدار ایرانی سخت‌تر از قبل باشد.

چالش سوم، قدرت موتور

کرولا 2017 به یک موتور 8/1 لیتری چهار سیلندر و 16سوپاپ مجهز است که می‌تواند 132 اسب بخار را در 6000دور در ثانیه تولید کند. این موتور نسبت به نسل قبلی 200 سی‌سی کاهش حجم را تجربه می‌کند. گیربکس مجهز به فناوری سی‌وی‌تی طراحی شده برای این خودرو سبب شده شتاب صفر تا صد این ژاپنی‌زاده به 5/10 ثانیه برسد. در مواجهه با این رکورد درمی‌یابیم کرولای 2017 نسبت به پدران خود کمی تنبل‌تر شده است. این خودرو در تست‌های جاده‌ای توانسته است به سرعت 178کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. همچنین ظرفیت باک کرولا 2017 نیز نسبت به پیشینیان خود پنج لیتر کمتر بنزین می‌گیرد و ظرفیتش به 50 لیتر رسیده است.

در مقابل هیوندای الانترا 2017 به یک موتور 0/2 لیتری 16 سوپاپ مجهز است که همانند رقیب خود چهار سیلندر بوده و می‌تواند 147 اسب بخار را در 6200 دور در دقیقه به دست بیاورد. این خودرو نیز نسبت به نسل قبلی خود دچار افت قدرت شده است. به نحوی که در نمونه 2016 آن 26 اسب بخار بیشتر قدرت تولید می‌کرد، اما سیستم انتقال قدرت نسبت به نمونه قبلی بدون تغییر مانده و همچنان شش سرعته شیفترونیک است. برخلاف اعداد و ارقام موجود در مشخصات موتور این خودرو که در آن ویژگی اسپرت دیده نمی‌شود، شتاب صفر تا صد آن حدود دو ثانیه از رقیب خود کمتر است و طبق ادعای سازندگانش می‌تواند در 5/8 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر دست پیدا کند.

جدول مقایسه فنی تویوتا کرولا و هیوندای الانترا 2017

خودرو

تویوتا کرولا

هیوندای الانترا

حجم موتور (سیسی)

1798

2000

سیلندر

4

4

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

132 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه

148 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

173 نیوتون متر در 4400 دور در دقیقه

178 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه ه

جعبه دنده

شش سرعته دستی شش و هفت سرعته اتوماتیک مجهز به سیویتی

شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک با کنترل شیفترونیک

شتاب صفر تا صد (ثانیه)

4/10

2/10

مصرف سوخت ترکیبی

(لیتر در صد کیلومتر

5/7

1/7

تجهیزات رفاهی

سیستم پیشگیری از برخورد (PCS)، هشدار خروج از خط (LDA)، نور بالای خودکار (AHB)، استارت دکمهایkey less همراه کلید هوشمند، سانروف دو حالته با سایبان، حالت رانندگی
دو یا سه حالته (نرمال، اسپرت، اکو)، تنظیم شش حالته صندلی راننده و چهار حالته صندلی سرنشین جلو، فرمان تلسکوپی همراه پدال شیفتر ـ سیستم کنترل مالتیمدیا و دور دوزی چرم، کنترل دینامیکی رادار کروز DRCC، سیستم هشدار خروج از خط مسیر، سیستم مانیتورینگ و کنترل فشار باد تایرها، رینگ 17 اینچی آلیاژ آلومینیوم، چراغ الایدی ترکیبی جلو و عقب همراه چراغ روز روشن، آینههای جانبی مجهز به سیستم گرمایشی و چراغ راهنما، گرمکن صندلی در ردیف جلو، سیستم مولتیمدیا قدرتمند و پیشرفته Entune مجهز به شش اسپیکر و صفحه نمایش هفت اینچی لمسی تمام رنگی چند منظوره (مولتی مدیا، جیپیاس، تماس و مدیریت شرایط خودرو) همراه سیستم بلوتوث با قابلیت سازگاری با انواع گوشیهای هوشمند ـ Ipod - USB، سیستم برقراری تماس تلفنی، سیستم صوتی پیشرفته با قابلیت انجام انواع دستورات صوتی، سیستم تهویه هوای اتوماتیک، سیستم هوشمند تشخیص عابر پیاده برای جلوگیری از برخورد با عابران Toyota Safety Sense، نور بالای هوشمند برای جلوگیری از آزار خودروهای مقابل AHB، سنسور و دوربین عقب

استارت دکمهای key less همراه کلید هوشمند، کیسه هوای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پردهای، سیستم Active ، نشاندهنده باد لاستیکها، چراغ مخصوص روز، آینههای جانبی برقی همراه گرمکن، رینگ 16 اینچی، تنظیم صندلی راننده در شش جهت، کروز کنترل

تجهیزات سفارشی: سانروف، مهشکن جلو، روشن و خاموش شدن خودکار چراغها (سنسور نور)، رینگ 17 اینچی، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت موتور، دوربین عقب، روکش چرمی صندلیها، گرمکن صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای عقب، روکش چرمی فرمان و دسته دنده، سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو

قیمت نمونه صفر کیلومتر

165 تا 175 میلیون تومان

152 تا 162 میلیون تومان

محمدرضا نجفی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
۰
۰
با همه تفاصیل

هیوندای الانترا به نظر من قشنگتر و بهتره
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها