معاون سابق وزیر راه و شهرسازی گفت: در ساختمان ویران شده پلاسکو ۲.۵ برابر، آهن‌آلات نسبت به ساختمان‌های امروزی به کار رفته بود که یک هفته زمان می‌برد تا آواربرداری ساختمان پلاسکو انجام شود.
کد خبر: ۹۹۲۶۰۹
شهرداریها مجبورند شهر را بفروشند/کمتر از 10 درصد بافت های فرسوده نوسازی شده

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، احمد مجیدی در نشست خبری چهارمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری و سومین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی انبوه‌سازان و ساختمان استان تهران، اظهار کرد: هیچ ساختمانی را نداریم که در برابر وقوع زلزله 7 ریشتری مقاوم باشد و باید مردم را تشویق کنیم تا ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله‌های سنگین بسازند.

وی افزود: وقتی شهرداری ها تامین مالی نباشند مجبورند شهر را بفروشند و از طریق تراکم فروشی ، تغییر کاربری ویا کمیسیون ماده 100 که می گوید بسازید و بعد جریمه اش را بپردازید هزینه های مدیریت شهر ی را تامین کنند . در قوانین بر خودکفایی شهرداری تاکید شده است اما در سی و پنج سال اخیر اجرایی نشده و تاکنون در این زمین لایحه ای از سوی دولت ها نیامده است. از این رو شهرداری‌ها چاره‌ای جز تامین منابع از هر طریقی ندارند این در حالیست که در همه کشورهای پیشرفته همه خدمات در اختیار شهرداری هاست، بنابراین برای مدیریت بهتر شهری باید درآمدهای پایدار برای شهرداری پیش بینی شود .

وی با اشاره به برگزاری چهارمین همایش ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری در روزهای هفتم و هشتم بهمن ماه گفت : تاثیرسه همایش برگزار شده درسالهای گذشته بر نگاه مسئولین و مدیران شهری مشهود است و معمولا در این همایش ها تمام مدیران راه و شهر سازی ، شهرداری و استانداری ها حضور دارند و با توجه به مقالات علمی و کاربردی که در سه محور عمران ،‌برنامه ریزی و مدریریت ریسک ،‌زلزله مطرح می شود توانسته تلنگری را به نگاه مدیران در این زمینه ها وارد کند .

کمتر از 10 درصد بافت های فرسوده نوسازی شده است

حسن محتشم نیز در این نشست با بیان این‌که یکی از مسائل مهم بخش صنعت ساختمان همکاری با دانشگاه‌هاست که طی چند سال اخیر این مسئله مغفول مانده و برای این کار انجمن انبوه‌سازان از دانشگاه معتبر داخلی که در بخش ساخت و ساز تخصص علمی دارد، دعوت کرد تا بخش مغفول مانده علمی و اجرایی این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد افزود: یکی از اهداف ارتقای سطح کیفی ساختمان است در این رابطه امسال شاخص‌های کشورهای پیشرفته بومی‌سازی شده است تا ساختمان ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی با بیان این‌که شاخص‌های مذکور در چند بخش تعریف شده و قرار است پروژه‌های انبوه‌سازان معرفی و در دبیرخانه کنفرانس مورد ارزیابی قرار گیرد، اظهار کرد: معماری، میزان مصرف انرژی، جانمایی ساختمان و... از جمله مواردی است که در صدور گواهی ارزیابی می‌شود و در نهایت 30 درصد در حق بیمه تخفیف به سازندگان ارائه می‌شود.

محتشم همچنین تصریح کرد: چند سال پیش قرار بود سالانه 10 درصد از بافت‌های فرسوده نوسازی شود اما طی سال‌های اخیر زیر 10 درصد انجام شده است. این کار به نفع جامعه و ساخت و ساز کشور است،‌در این راستا انجمن انبوه‌سازان با همکاری یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه وارد همکاری شد. این مجموعه بخشی از پلاک‌های فرسوده را در اختیار انبوه‌سازان قرار داده تا آنرا نوسازی کنیم.

رییس انجمن انبوه‌سازان با بیان این‌که بر اساس فرمت‌های تهیه شده وارد کار نوسازی بافت فرسوده می‌شویم، گفت: کار ما ساخت و ساز است و درگیر کار اداری نمی شویم.

وی با بیان این‌که عمران و بهسازی زمین صفر را در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌دهد، افزود: پلاک های اعلام شده در منطقه سیروس است که آنها را به اعضای انجمن انبوه‌سازان اعلام کرده‌ایم.

محتشم با بیان این‌که شروع کارها در ایران مشکل است اما پس از آن علاقه‌مندان بسیار زیادی وارد آن می‌شوند، تصریح کرد: ابتدای کار معمولا مقداری مانع است، مانند طرح مسکن مهر که در ابتدا ساخت و ساز آن مشکل بود اما با ورود انبوه‌سازان ساخت و ساز سرعت گرفت.

وی در خصوص ساخت و ساز مسکن و بازار نیز گفت: ساختمان وارد چهارمین سال رکود شده که ناشی از شرایط اقتصاد کشور است. این رکود نمی‌تواند ادامه پیدا کند چون تبعات اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد،‌بهترین راه برای دولت نیز برای رونق اقتصادی این است که بخش مسکن را فعال کند چون صنایع تولیدی زیادی با این بخش به طور مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط هستند.

محتشم با بیان این‌که سیاست‌های حاکم بر اقتصاد باعث تداوم رکود است به طور تلویحی دولت را عامل این رکود معرفی کرد و در واکنش به اظهارات وزیر راه مبنی بر این‌که مسکن مهر انبوه‌سازان را پیمانکار کرد، افزود: انبوه‌سازان پیمانکار نشدند،‌تعدادی پیمانکار جزو اعضای انجمن انبوه‌سازان هستند. از سوی دیگر مسکن مهر هم انبوه‌سازانی است هم پیمانکار.

10 برج در یک خیابان با عرض 12 متر

جعفر خزاعی عضو هیات رییسه انجمن انبوه سازان نیز گفت :مشکلاتی که در سیاست گذاری دولت وجود دارد باعث شده است که نوسازی بافت های فرسوده آنطور که باید پیش نرود، چرا که دولت می تواند در این زمینه فرهنگ ساز ی کند و با ساخت یکسری مراکز فرهنگی و حتی وزارتخانه در این مناطق خود گام اول را برای تشویق مردم برای نوسازی در این بافت ها بردارد .

وی در رابطه با حادثه پلاسکو گفت :ساختمان پلاسکو درخیابانی که 30 متر عرض داشت ریزش کرد در حالیکه در برخی مناطق در خیابانهایی که 12 متر عرض آن است 10برج ساخته اند که اگر چنین اتفاقی که برای پلاسکو رخ دهد در این خیابانها اتفاق بیفتاد ،کار امداد رسانی را مشکل تر خواهد کرد . این درحالیست که طرح تفضیلی در شهرداری های سایر کشورهای دنیا با تخصص بالا انجام می گیرد و معمولا 100 سال عمر این طرح تفضیلی است، اما متاسفانه در کشور ما طرح تفظیلی 5-6 سال عمر دارد و یا در کمیسیون ماده 5 اقدام به تغییر کاربری ها می کنند که این مسائل باید در سیاستگذاری دولت مورد توجه قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
۰
۰
مهندسین ناظر نظارت كافی برای ساخت و سازها ندارند و وظایف خود را به طور صحیح انجام نمی دهند. نمای برخی از ساختمانهای نوساز بدون زلزله در حال ریختن است ، فروش تراكم ، ساخت برجها و ساختمانهای چندین طبقه در كوچه های باریك چیزی به غیر از آلودگی هوای شهر ، سرطان و بیماریهای قلبی برای مردم نخواهد داشت.
دوستدار آتش نشان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
۰
۰
با یك آتیش 3 & 4 ساعته كل اون ساختمون فرو ریخت و نتونستن كاری كنن .... وای به روزی كه خدای نكرده یه زلزله چند ثانیه ای بیاد و كجای تهران رو بتونن بهش برسن .... ؟!!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها