رئیس جمهور افغانستان در گفتگوی تلفنی با پدر معنوی طالبان در پاکستان در مورد راه های بازگشت صلح به افغانستان به تبادل نظر پرداخت.
کد خبر: ۹۹۲۲۸۰
گفتگوی اشرف غنی با پدر معنوی طالبان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان روز گذشته در گفتگوی تلفنی با «مولانا سمیع الحق» رئیس جماعت علمای پاکستان و مشهور به پدر معنوی طالبان در خصوص راه های بازگشت صلح به افغانستان صحبت کردند.

این مکالمه تلفنی در مدرسه «دارالعلوم حقانیه» و در حضور «عمر زاخیوال» سفیر افغانستان در پاکستان صورت گرفت.

گفته می شود که این دومین دیدار سفیر افغانستان در پاکستان از مدرسه مولانا سمیع الحق طی دو ماه گذشته است.

منابع آگاه از مدرسه حقانیه اعلام کردند: مکالمه تلفنی اشرف غنی با مولانا سمیع الحق ۳۰ دقیقه طول کشید که در آن، دو طرف در خصوص راه های ممکن برای بازگشت صلح به افغانستان به گفتگو پرداختند.

اشرف غنی از مولانا سمیع الحق نه تنها به عنوان مربی گروه طالبان یاد کرده، بلکه گفته است که وی مورد احترام ملت افغانستان است.

مولانا سمیع الحق نیز به نوبه خود، بر لزوم تأمین صلح در افغانستان و پاکستان تاکید کرد، و گفت: دولت افغانستان باید نقش فعال تری را در این زمینه ایفا کند.

وی همچنین افزود: دولت و مردم افغانستان باید هر چه زودتر از حضور نیروهای خارجی در کشور خلاص شوند تا فداکاری های مردم افغانستان پایمال نشود.

سمیع الحق افزود که نیروهای خارجی نمی خواهند که در پاکستان و افغانستان صلح وجود داشته باشد. وی پیشنهاد کرد که حسن نیت می تواند تلخی و رنجش را میان دولت افغانستان و طالبان کاهش دهد.

عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان گفت: رهبران طالبان باید برای مذاکره با دولت افغانستان پا پیش بگذارند.

مولانا سمیع الحق در حال حاضر رئیس دارالعلوم حقانیه واقع در منطقه «اکوره ختاک» در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها