از مهرماه سال 1394 تاکنون که مراودات بی‌شماری برای حضور شرکت‌های بین‌المللی در حوزه نفت و گاز صورت پذیرفته، یک اصل مهم مطرح بوده که عبارت است از حفظ دستاوردهای تولید داخل و بومی‌سازی (Local Content) تجهیزات و تولید داخلی سازندگان صنایع نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی.
کد خبر: ۹۹۱۲۴۳
دوسوم ظرفیت تولید داخل صنعت نفت بلااستفاده است

در این بستر، شرکت‌های بین‌المللی موظف‌اند در اجرای قانون با حداکثر استفاده از توان ساخت داخل با شرکت‌های ایرانی سازنده، پیمانکار و مشاور، مشارکت (Joint Venture) کنند و از ظرفیت‌های ایجادی در این بستر بهره بگیرند. در این مسیر، تائید صلاحیت 40 شرکت ایرانی و خارجی برای حضور در مناقصه‌های نفتی از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شد و با فراخوان 49 شرکت صرفاً ایرانی و توانمند در اجرای پروژه‌های جدید نفتی، تعداد 37 شرکت ثبت‌نام کردند و توانستند در محدوده 11 شرکت از توان خود در اجرای پروژه‌های جدید نفتی بهره بگیرند، اما این تمام مساله نیست. مهم آن است که این رویداد بتواند فرهنگ استفاده از تجهیزات و کالای ساخت داخل را نیز با خود داشته باشد و به‌حکم قانون از این ظرفیت بهره ببرد.

براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته از سوی انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، امکان ساخت 70 درصداز تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور وجود دارد ولی متاسفانه فقط ظرفیت کمتر از 32 درصد مورداستفاده قرار گرفته و دوسوم ظرفیت تولید داخل بی‌استفاده مانده است. زیان اقتصادی وارده به فضای کسب‌وکار سازندگان رقم بالایی را نشان می‌دهد و این خطر وجود دارد که اگر از این ظرفیت ایجادی کماکان استفاده نشود، ضمن تخریب سرمایه‌های سنگین تولیدی در کشور منجر به بیکاری و آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. مدیریت کارآمد عبور از تحریم‌ها با استفاده از توانمندی‌ ملی و مشارکت فعال بخش خصوصی بدرستی می‌تواند کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفت خام و نیز جلوگیری از انتقال تکان‌های بازار بین‌المللی نفت به محیط اقتصادی کشور را موجب شود. استفاده از پتانسیل تولید داخل در اجرای قراردادهای جدید نفتی منجر به‌شتاب بخشیدن به توسعه میادین نفتی و گازی و بویژه میادین مشترک با بهره‌گیری از تجمیع توان ملی تولید داخل در بخش خصوصی می‌شود.

امروز تولید داخلی توانسته با بهره‌گیری از فناوری‌های برتر برای تولید صیانتی از مخازن و افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت و گاز، موقعیت ایران را به منظور حفظ این دستاوردها برای سرمایه آتی پایدار کند.

جذب، تربیت و نگه‌داشت نیروی انسانی متخصص در صنعت نفت، از دیگر اهداف بلندمدت سازندگان و تولیدکنندگان در صنایع نفت و گاز است که با اجرای صحیح قراردادهای جدید نفتی می‌تواند بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی را به‌طور صریح و قوی به توسعه پایدار صنعت نفت و گاز مبدل سازد و آن را به پویایی کامل برساند.

امید داریم با اتخاذ تمهیدات سیاسی، برنامه‌ای و قانونی برای حفظ و نیز افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و جلب سرمایه خارجی، شرایط حمایت از تولید فناوری برتر برای اجرای فرآیند اکتشاف، استخراج، تولید و انتقال و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین در صنعت نفت ایران اسلامی فراهم آید.

رضا پدیدار

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها