پیامدهای حذف تعرفه پلکانی گاز بررسی می‌شود

عدالت گازی به کام پرمصرف‌ها

آخرین قبض‌های گاز که به دست مردم رسید، دارای بندی بود که نشان می‌داد در هشت ماه ابتدای سال، قیمت گاز از حالت پلکانی خارج شده و برای همه مشترکان با تعرفه یکسان محاسبه خواهد شد.
کد خبر: ۹۹۰۵۸۰
عدالت گازی به کام پرمصرف‌ها

به گزارش جام‌جم، در این بند آمده است که «طبق مصوبه سوم مهر 1395 هیات وزیران، تعرفه گاز با نرخ 150 تومان محاسبه می‌شود» که این رقم نشان‌دهنده افزایش حدودا 30 درصدی قبض گاز برای کم‌مصرف‌هاست.

تعرفه گاز برای کم‌مصرف‌ها پیش از این به طور میانگین با تعرفه 115 تومان محاسبه می‌شد. طی مصوبه هیات وزیران، یک نرخ میانگین برای تمام مشترکان در نظر گرفته شده است.

اجرای این مصوبه به ضرر مشترکان کم‌مصرف تمام‌ شده است، چراکه قیمت پلکانی حذف شده و هزینه بالاتری که قبلا به مشترکان پرمصرف تحمیل می‌شد، اکنون بر دوش مشترکان کم‌مصرف خواهد بود.

این درحالی است که با افزایش پلکانی قیمت، مشترکان انگیزه بیشتری برای کاهش مصرف گاز خود داشتند. در دهه 80 وزارت نفت برای اصلاح الگوی مصرف و تشویق مشترکان به مصرف کمتر، تعرفه‌های گاز را به صورت پلکانی در نظر گرفت.

به‌این معنا که هر مشترک اگر مصرف بالاتری داشت، قیمت گاز برای وی به صورت تصاعدی محاسبه می‌شد و باید مبلغ بالاتری را می‌پرداخت. همچنین برای مشترکان کم‌مصرف نیز تعرفه گاز با نرخ پایین‌تری محاسبه می‌شد تا مردم به مصرف کم تشویق شوند.

بعلاوه این وزارتخانه مناطق مختلف کشور را در جریان تعرفه‌گذاری گاز براساس تفاوت‌های آب و هوایی ایران به چهار اقلیم مصرفی تقسیم کرده است.

میزان تعرفه هر پله گاز به ازای هر مترمکعب به صورت پلکانی و متناسب با افزایش میزان مصرف گاز افزایش می‌یابد و روش محاسبه هزینه گاز هم به این صورت است که مازاد مصرف در هر پله نسبت به پله قبل با تعرفه پله بالاتر محاسبه می‌شود.

اما یکباره در سال جاری شاهد برداشته شدن پلکانی کردن تعرفه قیمت گاز در بخش خانگی بودیم. این اقدام خلاف عدالت و اصول تعرفه گذاری انرژی در دنیاست؛ چراکه همه مردم به‌جای مشترکان پرمصرف در کانون افزایش قیمت قرار می‌گیرند.

رقم 150 تومان برای هر مترمکعب معادل 25 درصد هزینه گاز صادرات گاز به کشور ترکیه است و برای هر مترمکعب گاز مصرفی مازاد برای مشترکان پرمصرف 450 تومان یارانه پنهان پرداخت می‌شود.

خلاف عدالت است

حسن بهرام‌نیا، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره یکسان‌سازی تعرفه گاز در هشت ماه ابتدایی سال به خبرنگار ما افزود: این کار بدون عدالت‌محوری انجام شده و قطعا مجلس این موضوع را از طریق کمیسیون انرژی پیگیری می‌کند تا به حالت پلکانی برگردد.

وی با اشاره به این‌که در حالت فعلی پرمصرف‌ها یارانه بیشتری دریافت می‌کنند، تصریح کرد: در بخش گاز قرار بود افرادی که کم‌مصرف هستند، از یارانه بیشتری در این بخش بهره‌مند شوند و پرمصرف‌ها نیز یارانه کمتری دریافت کنند، اما با محاسبه روش فعلی این پرمصرف‌ها هستند که از یارانه بیشتر برخوردار می‌شوند.

بهرام‌نیا تاکید کرد: اصلاح الگوی مصرف و انرژی یکی از اهداف ماست، اما با پیاده‌سازی این روش همه به مصرف بیشتر ترغیب می‌شوند که این جریان برخلاف سیاست‌های تعیین‌شده خواهد بود.

وی گفت: ما نمی‌دانیم چرا شرکت گاز این موضوع را به شرکت‌های گاز استانی ابلاغ کرده، اما هرچه هست باید به حالت قبل برگردد. به این دلیل که اجرای چنین کاری پشتوانه علمی در کشور ندارد.

از حق کم‌مصرف‌ها کوتاه نمی‌آییم

غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره به خبرنگار ما توضیح داد: مجلس در خصوص تغییر تعرفه قیمت گاز قطعا ورود خواهد کرد و باید قیمت‌ها به‌صورت پلکانی برگردد تا حقی از کم‌مصرف‌ها ضایع نشود. وی افزود: در کمیسیون انرژی این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت و قطعا از حق افرادی که کم‌مصرف هستند، کوتاه نمی‌آییم.

اعتراض به شیوه قیمت‌گذاری

در همین حال سیدحمیدرضا قریشی، کارشناس انرژی به جام‌جم گفت: درواقع یک عقبگردی بیش از گذشته اتفاق افتاده و این‌بار افزایش قیمت برای مشترکان پرمصرف صورت نگرفته و بیشتر مشترکان کم‌مصرف متضرر شدند. به بیان بهتر هزینه برای مشترکان پرمصرف، کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس انرژی تاکید کرد: در مصرف پلکانی قیمت از 105 تا 430 تومان محاسبه می‌شد که دو دهک کم‌مصرف بیشترین مشترک شرکت گاز هستند. این نوع تغییر در قیمت گاز و ثابت کردن قیمت 150تومان به نوعی افزایش درآمد و اعطای یارانه پنهان به پرمصرف‌هاست.

وی اضافه کرد: تابستان بهترین زمان برای مشخص شدن پرمصرف‌هاست و برخی افراد با گاز ارزان یارانه‌ای، استخر خود را گرم می‌کنند، اما هزینه آن را افراد کم‌مصرف باید بپردازند که این خلاف عدالت اجتماعی است.

برگرداندن اضافه پرداخت مردم

از سوی دیگر اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، ضمن اشاره به این‌که حذف قیمت‌گذاری پلکانی و تک‌نرخی کردن قبوض گاز به ضرر مشترکان کم‌مصرف است، خاطرنشان کرد: این کار هیچ مصوبه‌ای در مجلس نداشته و کمیسیون انرژی در حال بررسی است که شرکت ملی گاز به چه دلیلی این کار را انجام داده است.

این نماینده مجلس افزود: در روزهای گذشته مطرح شده بود که این تغییر قیمت‌گذاری براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی است. به همین دلیل در کمیسیون انرژی این مساله را بررسی کردیم و مشخص شد که نه در بودجه سال 95 تصویب شده و نه در پیوست آن چنین چیزی بوده و دولت به‌عنوان یکی از مصوبات خودش این کار را انجام داده است.

قره‌خانی با اشاره به این‌که از طرف کمیسیون انرژی، نسبت به این مساله اعتراض کردیم، اظهار کرد: پس از قرائت بررسی برنامه ششم، حتما این سؤال را مطرح خواهیم کرد که دلیل این کار چیست و با استناد به چه قانونی این کار را انجام داده‌اند؟ وی تاکید کرد: آنچه مسلم است این است که در قانون بودجه و از سوی مجلس چنین چیزی تصویب نشده است.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به این‌که مسئولان باید پاسخگوی این مساله باشند، گفت: ما در مجلس و کمیسیون انرژی پیگیر این موضوع هستیم و در صورتی که به جواب مشخصی نرسیم، از طریق نهادهای نظارتی عمل خواهیم کرد.

در همین رابطه مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با حمایت از این قانون و اجرای آن گفته که این تصمیم ابلاغی از سوی هیات دولت است و ما مجری آن هستیم.

نامه رئیس کمیسیون انرژی مجلس به زنگنه

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر نفت خواستار بازگشت نحوه تعرفه‌گذاری بهای گاز مصرفی به حالت سابق و به صورت پلکانی برای همه ماه‌های سال شد.

به گزارش خانه ملت، فریدون حسنوند خطاب به زنگنه نوشته است:‌ همان‌گونه که مستحضرید در سال‌های اخیر تعرفه گاز خانگی و صنایع کوچک به صورت پلکانی محاسبه می‌شد که هم به عدالت نزدیک‌تر بوده و هم باعث تشویق مردم به صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌شد، اما بتازگی به پیشنهاد وزارت نفت و براساس مصوبه مورخ سوم مهر ماه 1395 هیأت محترم وزیران این تعرفه برای هشت ماه گرم سال به صورت ثابت برای هر متر مکعب 1500 ریال محاسبه می‌شود که این موضوع باعث افزایش شدید بهای گاز برای پله‌های اول و دوم مصرف و کاهش برای پله‌های چهارم به بالا شده است. با توجه به اعتراضات گسترده مردمی مستدعی است دستور فرمایید نحوه تعرفه‌گذاری بهای گاز مصرفی به حالت سابق و به صورت پلکانی برای همه ماه‌های سال محاسبه شود.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
۰
۰
به خدا قسم پرداخت نكردم چون نداشتم . من در رنگین مصرف جزء كم مصرف ها هم می باشم ولی با تعجب فبض ام 100000 تومان شده آخه مسلمانی نیست كه به داد ما برسه بابا غلط كردیم مگر ما چه گناهی كردیم ؟ قبض 2و3 هزار تومان را رساندن به 100 هزار تومان از كجا در بیاریم چقدر بدم اجاره چقدر قبوض و چی فقط بخورم با 4 نفر مریضی و خرج دوا دكتر بمانه مهمانی رفتن كه ما نمیریم. اگر كسی بیاد آبرو نداریم اگر دوقدم خواسته باشیم بریم بیرون همه را پولی كردن چكار كنیم كاش ما را ... چه كنم .
س
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
۰
۰
قبض های جدید این ماه مبلغش خیلی بالا اومده بود.گران كردن گاز رو
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
۰
۰
طبق قبض پارسال و امسال در دو ماه اول پاییز گاز 230 درصد گران شده 65 تومان پارسال رو 145 حساب كردن
سحر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
۰
۰
عزیزان من ما برای این مساله كمپین تلگرامی درست كردیم.
به ما بپیوندید:
@zolm_dar_ghabz
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها