وزیر خارجه آمریکا در سفر به ویتنام به مکانی رفت که چهل سال پیش یک سرباز ویتنامی را در آنجا کشته بود.
کد خبر: ۹۹۰۳۲۹
کری خاطرات جنایت خود در ویتنام را مرور کرد+ تصاویر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در آخرین سفر رسمی‌اش به ویتنام رفت و از مکانی که چهل سال پیش با لباس یک تفنگدار دریایی در آن جنگیده بود، بازدید کرد.

کری 70 ساله در سال 1969 به جنگ ویتنام اعزام شده بود. وی در دلتای رود "مکونگ" خدمت می‌کرد و می‌گوید یک سرباز ویتنامی را در همین محل از پا درآورد. کری به دلیل مشارکت در جنگ آمریکا و ویتنام نشان شجاعت "ستاره نقره‌ای" دریافت کرد.

چهل سال پس از این ماجرا، کری بار دیگر در روزهای پایانی حضور خود در وزارت خارجه آمریکا به دلتای مکونگ بازگشت و با "وو بان تام"، یکی از ستوان‌های سابق نیروی دریایی ویتنام که در سال 1969 با او و نیروهای تحت فرماندهی‌اش در همین مکان درگیر شده بود، دیدار کرد. هر دو کهنه‌سرباز که زمانی دشمن یکدیگر بودند به گرمی دست هم را فشردند و کری به نظامی بازنشسته ویتنامی گفت: "خوشحالم که هر دوی ما زنده هستیم!"

کهنه‌سرباز ویتنامی گفت شخصی که با گلوله جان کری کشته شد را می‌شناخت و حتی طرح عملیات روز حادثه و ماموریت حمله به قایق نظامی آمریکا را نیز به خاطر داشت. در آن زمان جان کری 26 ساله بود و به دلیل نجات جان هم‌رزمانش مورد تقدیر قرار گرفت.

کهنه‌سرباز ویتنامی گفت نام سرباز کشته‌شده به دست جان کری، "با تانهه" بود و در آن زمان 24 سال داشت.

جان کری اذعان کرد هیچگاه نمی‌دانست نام شخصی را که کشته چه بوده و یا چند سال داشت. زمانیکه جان کری در سال 2004 نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد، بارها به دلیل شلیک به سمت یک نوجوان در جنگ ویتنام مورد انتقاد قرار گرفت.

جان کری با کمک کهنه‌سرباز ویتنامی به محلی رفت که چهل سال پیش به سمت یک سرباز جوان شلیک کرده بود.

کری پس از اتمام جنگ ویتنام و بازگشت به آمریکا در یک کمپین ضد جنگ به فعالیت پرداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها