نمایندگان مجلس دولت را مجاز کردند که هرگونه بهره برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل های شمال از ابتدای سال چهارم اجرای برنامه ششم توسعه ممنوع شود.
کد خبر: ۹۸۹۳۱۳
بهره برداری صنعتی از جنگل های شمال ممنوع شد

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز پنج شنبه و در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه با 157 رای موافق، 5 رای مخالف،‌5 رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر ماده 48 مکرر را مصوب کردند.

بر اساس بند یک این ماده هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل های شمال کشور از ابتدای سال چهارم برنامه ممنوع خواهد بود .دولت مجاز به تمدید قراردادهای طرح های جنگل‌داری مذکور که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.

در بند دو نیز دولت مکلف شد نسبت به اصلاح آن دسته از طرح های جنگل ‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه به اتمام نمی ‌رسد، طبق ضوابط قانونی اقدام کند.

در تبصره این بند نیز جمع‌آوری و بهره‌برداری با هدف بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل از درختان پیر، خشک سرپا، افتاده، لاپی، آفت‌زده غیرقابل احیاء صرفاً با مجوز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز شد.

نمایندگان مجلس تبصره2 بند 2 را نیز بدین شرح مصوب کردند که برداشت درختان جنگلی درجهت اجرای طرح های عمرانی مصوب و مجاز، با مجوز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بلامانع است.

همچنین بهره‌برداری از درختکاری و جنگل‌ کاری‌های دست‌ کاشت به‌ منظور زراعت چوب با تشخیص و مجوز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز است.

در تبصره3 مصوب شد که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درمدت سه‌ سال اول اجرای قانون برنامه، ضمن جلوگیری از انعقاد قرارداد جدید در موارد موضوع بند (1) و نظارت بر اجرای قراردادهای منعقد شده قبلی، اجرای مفاد این ماده را پیگیری کند.

در بند 3 نیز به‌ منظور تحقق بند (1) نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند با اختصاص ردیف اعتباری مستقل نسبت به پیش‌بینی اعتبارات و امکانات در بودجه‌های سنواتی جهت ارتقاء پوشش کامل و مؤثر، حفاظت از جنگل های کشور، مهار عوامل ناپایداری، جلوگیری از تغییرکاربری، تجاوز و تصرف، مبارزه با قاچاق چوب، استقرار مدیریت پایدار جنگل و اجرای تعهدات اقدام نماید.

در تبصره این ماده نیز دولت مکلف شد تسهیلات لازم را جهت توسعه زراعت چوب و واردات مواد اولیه صنایع سلولزی در اختیار صاحبان صنایع و کشاورزان طرف قرارداد آنان قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
طاهره
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
۰
۰
این قوانین در كشور ما هیچوقت عملی نمیشن. جلوی چشم ما چند كیلومتر از فضای سبز و جنگل كنار ساحل دریا نابود شد و با خاك هموار شد و جاش دارن ویلا میسازن هیچكی هم نیومد نپرسید اینجا چه خبره؟؟؟؟؟ بشنو و باور نكن

نیازمندی ها