تحلیل سفر شمخانی به دمشق از نگاه دکتر نقیب زاده در گفتگو با جام جم آنلاین:

انتقال نشست آستانه به دمشق راهبردی سنجیده/ ترکیه هیچگاه بقا اسد را برنمی‎تابد

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به تشریح اقدامات این سازمان در سال ۲۰۱۶ و دورنمای مبارزه با تروریسم پرداخته است.
کد خبر: ۹۸۸۵۰۹
برخی اعضای شورای امنیت همچنان در سوریه آتش افروزی می‌کنند

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، ویتالی چورکین که بیش از 10 سال است وظیفه دفاع از منافع روسیه در سازمان ملل را برعهده دارد، در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، در مورد نتایج سال 2016 برای سازمان ملل می‌گوید: در سال گذشته اوضاع در عرصه روابط بین المللی بسیار پیچیده بود که قطعا بر اقدامات سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن نیز تاثیر گذاشت. البته با وجود توازن نسبی اوضاع، بسیاری از چالشهای بین المللی به سال 2017 کشیده شده اند.

به گفته وی، در سال گذشته توافقنامه پاریس در مورد آب و هوا به اجرا گذاشته شد که این مسئله نتیجه تلاش سازمان ملل در بسیج اقدامات کشورهای عضو برای اجرای تعهدات خویش در این زمینه است. مرحله جدید همکاریهای بین المللی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی زمین و تحقق عملی دستور کار توسعه تا سال 2030 برای حل و فصل مشکلات اقتصادی-اجتماعی نیز آغاز شده است. علاوه بر این در دوره ریاست روسیه بر شورای امنیت نیز با توافق آراء «آنتونی گوترش» به سمت دبیرکل جدید سازمان ملل برگزیده شد که هدف اصلی خود را تلاش برای اتحاد تلاش های همه کشورها برای مقابله موثر با چالشهای جهانی قرار داده است.

سازمان ملل در برخورد با چالش‌ها موفق عمل نکرده است

این دیپلمات بلندپایه روس در خصوص حدود موفقیت سازمان ملل برای پاسخگویی به تهدیدات بی سابقه جهانی گفت: متاسفانه این هدف تحقق نیافته است. البته یک مسئله واضح است که اگر کشورهای عضو سازمان ملل برای حل این مشکلات اقدامی نمی کردند، وضعیت در مناطق حساس جهان به مراتب بدتر از این می شد. مناقشه در سوریه را مثال می زنم که بعنوان یک بحران قدیمی سیاسی و نظامی همچنان در دستور کار سازمان ملل و بخصوص شورای امنیت آن قرار دارد. کار شورای امنیت در مورد سوریه هیچگاه آسان نبوده است. برخی اعضای آن همچنان از تلاشهای خود برای سرنگونی دولت جمهوری عربی سوریه دست برنداشته اند. در همین رابطه آنها بندرت پیشنهادات سازنده ای برای بهبود اوضاع در سوریه ارائه داده و تمرکز خود را روی شیطانی جلوه دادن دولت سوریه و این اواخر دولت روسیه قرار داده اند. کسانی که در سال 2016 در شورای امنیت روی این مسئله فعالیت دارند، اوضاع را بسیار متلاطم توصیف می کنند، ولی یکبار هم در رسیدن به توافقی سازنده در این رابطه تلاش نکرده و اجازه تصویب تصمیمات مهم در این زمینه را نداده اند. درحالیکه در اکثر این موارد روسیه عامل اصلی ابتکارعمل‌ها بوده است.

وی افزود: حل و فصل مناقشه در سوریه تنها در اواخر سال 2016 کمی به نتیجه نزدیک شده و شورای امنیت توانست به اتفاق آراء قطعنامه شماره 2328 و 2336 در خصوص اوضاع شهر حلب و تایید توافقات بین سوریها مربوط به 29 دسامبر در آنکارا را تصویب کند. ضمن اینکه تصمیم آخری نیز با تلاش مشترک روسیه و ترکیه در آخرین ساعت سال گذشته به نتیجه رسید.

کارشکنی غرب در تصمیمات کلیدی شورای امنیت

چورکین در مورد تلاش روسیه برای تشریک مساعی کشورها در مبارزه با تروریسم بین المللی، از جمله در چارچوب سازمان ملل متحد یادآور شد که نخستین بار نظریه ایجاد ائتلاف بین المللی گسترده در مبارزه با تروریسم بین المللی توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی سخنرانی وی در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2015 مطرح شد. به گفته وی، اگر در همان زمان این نظریه بطور کامل تحقق یافته بود، وضعیت سیاسی-نظامی در جهان به مراتب بهتر از اوضاع کنونی بود. متاسفانه همه اعضای شورای امنیت از پیشنهاد روسیه برای تصویب قطعنامه ای در این زمینه حمایت نکردند که منطق آنها برای ما هنوز مشخص نشده است.

آینده مبهم اصلاحات در ساختار سازمان ملل

سفیر روسیه در نیویورک در مورد آینده سازمان ملل و مسئله اصلاحات در این سازمان گفت: در راستای اصلاح ساختار سازمان ملل اقدامات زیادی صورت گرفته که به تازگی نخستین نتایج این کار آشکار شده است. دبیرکل جدید سازمان ملل هم از همان روزهای نخست مسئولیت خویش پیشنهادات جدی برای افزایش موثربودن فعالیتهای این سازمان مطرح کرده است و ما با دقت در حال بررسی آنها هستیم.

این دیپلمات روس در آخر تاکید کرد که به عقیده وی، روند اصلاحات در سازمان ملل، بطور نادرستی به سمت شورای امنیت و گسترش اعضای آن جهت گیری شده و فعلا راه حل جامعی برای آن در نظر گرفته نشده است.

به گفته وی، مقامات مسکو بر این عقیده هستند که الگوی اصلاحات در سازمان ملل باید از حمایت گسترده ای برخوردار باشد، در غیر این صورت نتیجه ای نخواهد داشت. ضمن اینکه وضعیت و تعداد اعضای دائم شورای امنیت، از جمله حق وتو، مسئله ای است که قابل تجدید نظر نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها