برخی وقایع اتفاقیه برای انسان ها آموزه های بسیار دارد و اینک که ایران اسلامی در سوگ آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی بسر می برد، فرصتی است برای مرور خاطراتی از جنس رسانه با این مرد بزرگ و خستگی ناپذیر که از رفتارهایش درس بگیریم.
کد خبر: ۹۸۸۴۳۸
چهار خاطره از آیت الله هاشمی رفسنجانی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، نزدیک به یک ماه پیش (شامگاه 21 آذرماه) مرکز همایش های صدا وسیما میزبان دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران و سخنران کلیدی آن آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی بود.

با توجه به ورود دومین سال از دهه 80 عمرشان، میزبان مراسم، مبل راحتی برای آیت الله در جایگاه سخنرانی پیش بینی کرد که کمتر اذیت شوند اما رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به احترام حضار که شماری از آنها نیز میهمانان خارجی بودند، حدود 45 دقیقه ایستاده سخنرانی کرد و هیچگاه در کلام بابت این موضوع ابراز نارضایتی نکرد.

نگارنده این سطور هرچند به دلیل فعالیت در حوزه اقتصادی و جایگاه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمتر فرصت و مجالی برای پوشش خبری آیت الله هاشمی رفسنجانی یافته اما خاطرات خود را با ایشان مرور کرده است.

روحانی جوان در کنار امام(ره)

نخستین خاطره مربوط به رویداد 15 بهمن 1357 است که در آن روز امام خمینی(ره) حکم مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر دولت موقت صادر کرد.

این برنامه در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در محل مدرسه علوی (رفاه) برگزار شد و آیت الله هاشمی رفسنجانی تنها روحانی حاضر در جایگاه مراسم در کنار امام راحل نشسته بود؛ بدلیل اینکه حکومت طاغوت همچنان بر مسند کار بود، رادیو تلویزیون وقت این مراسم را پوشش نمی داد اما با تدابیر یاران امام(ره) در محدوده محله خیابان ایران (مدرسه علوی) اهل محل امکان تماشای این برنامه را از طریق تلویزیون پیدا کردند.

بسیاری افراد که با چهره جوان آیت الله هاشمی رفسنجانی آشنایی نداشتند، این پرسش را مطرح می کردند که روحانی جوان در کنار امام خمینی(ره) کیست؟ یکی از افراد سالخورده محلی و مبارز گفت ایشان آقای هاشمی هستند که در آینده از بزرگان جمهوری اسلامی خواهند شد.

هوش و ذکاوت در حفظ اعداد و ارقام

یکی دیگر از خاطره ها، مربوط به دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در آبان 1371 است که برای افتتاح یکی از چهار واحد 250 مگاواتی نیروگاه شهید رجایی در 25 کیلومتری آزادراه قزوین - کرج حاضر شدند.

هنگامی که در نخستین ساعت شروع کار نیروگاه، با بالگرد در محل برنامه حاضر شدند؛ شمار زیادی از مقام های مربوطه به استقبال آیت الله آمدند و بدون اتلاف وقت، با حضور ایشان نشست تخصصی با شمار اندکی از متخصصان و مسئولان در سالنی که سکوت محض برآن حاکم بود، برگزار شد و یکی از مسئولان فنی در ارتباط با خرید تجهیزات خارجی و هزینه های مربوطه توضیحاتی ارایه داد و نوبت به اعداد و ارقام که رسید، هوش و ذکاوت آیت الله بیشتر آشکار شد.

متصدی فنی درباره میزان هزینه صورت گرفته برای یکی از تجهیزات خریداری شده عددی را ذکر کرد که بلافاصله آیت الله هاشمی رفسنجانی که گویی بطور دقیق قیمت تجهیزات این واحد نیروگاهی را از قبل آگاهی داشته باشد، پرسید: چرا اینقدر قیمت وسیله مربوطه ارزان است؟

مسئول فنی پاسخ داد: خرید از یک کشور اروپای شرقی (با ذکر نام) صورت گرفته، بنابراین آیت الله هاشمی رفسنجانی گذرا و سهل و ساده با مسایل برخورد نمی کردند.

همراهی با مردم

یکم فروردین 1372 آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران نخستین روز سال نو را به عیادت بیماران بستری در بیمارستان شهدای تجریش اختصاص داد؛ محلی که پیکرش برای آخرین تلاش ها برای بازگشت به زندگی، به آنجا انتقال یافت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در هنگام بازدید از بیمارستان شهدای تجریش 59 ساله بودند و در بدو ورود در محل اتاق رییس بیمارستان توضیحات لازم را دریافت کردند و طبق معمول به دقت توضیحات را گوش می دادند و در خلال آن پرسش های لازم را مطرح کردند.

پس از گزارش رییس بیمارستان نوبت به عیادت از بیماران بستری رسید که با شاخه های گل و بسته های گز مورد استقبال قرار گرفتند؛ دیدار آنگونه گرم و صمیمی بود که گویی از پیش آنها را می شناخت و زنان و مردان بستری با شور و شعفی از ایشان استقبال کردند و کادر پزشکی و درمانی بیمارستان نیز در مواقع خاص توضیحات لازم را می دادند.

نکته جالب در این بازدید این بود که ایشان طبقات بیمارستان را با استفاده از پله ها طی می کرد و از آسانسور بهره نگرفت و در این ارتباط سرعت عمل آیت الله بگونه ای بود که شماری از همراهان نمی توانستند خود را برسانند و عقب می ماندند.

با وجود آنکه این بازدید نزدیک به دو تا سه ساعت بطول انجامید، اما در چهره ایشان هیچگونه علائم خستگی بروز و ظهور نداشت.

خستگی ناپذیر در برنامه ها و دیدارها

14 فروردین 1374 به همراه رییس جمهوری وقت سفر استانی خوزستان رفتیم. برحسب ضرورت به همراه همکاری از گروه سیاسی ماموریت پوشش خبری این برنامه را داشتم که یک فروند بالگرد شنوک کار جابجایی خبرنگاران را انجام می داد.

برنامه های ایشان برای سفر به گوشه گوشه استان خوزستان براساس جدول تنظیمی ساعت هشت صبح شروع می شد اما ایشان ساعت هفت و سی دقیقه صبح در فرودگاه آماده پرواز با بالگرد بود و خبرنگاران با شتاب خود را می رساندند؛ دیدارهای مناطق مختلف تا پیش از اذان ظهر تنظیم می شد و ظهر اقامه نماز و صرف ناهار بود و بلافاصله ساعت 14 ادامه برنامه ها تا اقامه نماز مغرب و عشا و صرف شام. گویی که دیگر برنامه ها تمام شده است اما زمان آغاز دیدارهای حضوری بود؛ شاید آخرین زمانی که دیدارها انجام می شد، ساعت 23:30 تا 24 بود و خبرنگارانی که ایشان را در این دیدارها تا پاسی از شب همراهی می کردند، هیچگونه آثار خستگی و کم رمقی مشاهده نمی کردند.

سفر به شهرستان ایذه در این سفر استانی پس از دیدار از چند منطقه صورت گرفت؛ هنگامی که آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد این شهرستان و ورزشگاه محل اجتماع مردم شدند، آنچنان استقبال گرم و پرشوری از سوی این مردم خونگرم صورت گرفت که این امر در چهره آیت الله آشکار شد و در سخنرانی خود نیز از این مردم بدلیل استقبال گرم قدردانی کرد.

امروز این مرد خستگی ناپذیر و استوار که سال ها برای برقراری یک نظام اسلامی در کشور و حفظ و بقای آن تلاش کرد، به دیدار مرادش حضرت امام (ره) می رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها