مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت گویش استرآبادی در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۸۸۳۵۷
ثبت گویش استرآبادی در فهرست میراث ناملموس کشور

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی با اعلام این خبر تشریح کرد: گویش استرابادی (گرگانی) گویشی است که در شهر گرگان و تعدادی از روستاهای اطراف به آن سخن گفته می شود.

وی افزود: پس از بررسی سیرتاریخی زبان های ایرانی، می توان گفت گونه گویش استرآبادی بازمانده ای از زبان ایرانی غربی یعنی فارسی میانه است که هنوز ردپایی از پارتی دری در این گویش مشاهده می شود و با آن ارتباط تنگاتنگی دارد.

کریمی تاکید کرد: گویش استرآبادی بویژه در سطوح آوایی و واژگانی تفاوت های قابل ملاحظه ای با زبان فارسی دارد که می توان بر اساس معیارهای جهانی به آن گویش استرآبادی گفت.

ابراهیم کریمی ادامه داد: واژگان و مفاهیمی که در گویش استرآبادی وجود دارند علاوه بر مفاهیم مشترک با زبان های دیگر، شامل مفاهیمی هستند که به لحاظ نوع زندگی کشاورزی، باغداری و دامداری دارای تنوع می باشند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان گفت: با توجه به اهمیت حفظ و حراست از این گویش اصیل اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان با تشکیل جلسات کارشناسی و دعوت از پژوهشگران این حوزه اقدام به تهیه پرونده ثبت اثر نموده و در تاریخ 6 دی ماه 1395 در جلسه شورای عالی ثبت و تعیین حریم کشور که با دستور کار پرونده های میراث ناملموس برگزار شد با ارائه دلایل هیات داوری حاضر به عنوان یک گویش منحصر به فرد با گستره فرهنگی شهر استرآباد ( گرگان ) در فهرست آثارناملموس کشور به ثبت رسید .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها