تنها مرجع صدور دیپلم، آموزش و پرورش است

ادامه صدور دیپلم‌های پولی

پیامکی آمد، از همان‌ها که مدت‌هاست وعده صدوردیپلم رسمی و آسان در کوتاه‌ترین زمان ممکن را می‌دهد. شماره‌ای می‌گیریم، خانمی بر واژه «آسان» چند بار تاکید می‌کند، همین طور بر «کوتاه‌ترین زمان ممکن» و «شرایط ویژه»؛ دیپلم را می‌گفت، دیپلمی در رشته کاردانش.
کد خبر: ۹۸۷۲۵۹
مدیرکل کاردانش وزارت آموزش و پرورش: برای دیپلم گرفتن، میانبر نداریم

او سرنخ یک پیگیری را به ما داد تابعد ازسال‌ها تاخت و تاز موسسات غیرمجاز مدعی صدوردیپلم رسمی، بپرسیم آموزش و پرورش برای مقابله با این سوءاستفاده‌ها چه کرده است. مخاطب پرسش‌های ما این‌بار مصطفی آذرکیش، مدیرکل کار دانش وزارت آموزش و پرورش بود.

می‌دانید هنوز پیامک‌های مربوط به صدور دیپلم فوری و آسان دست به دست می‌شود؟

بله، بعضا درخیابان هم تبلیغاتی را می‌بینم، اما مهم این است که مردم بدانند صدور دیپلم تنها ازسوی آموزش و پرورش امکان‌پذیراست. درمورد ادعاهایی که برخی موسسات در مورد شاخه کاردانش دارند هم کافی است بدانیم روال قانونی به این صورت است که افراد مجموعه‌ای از دروس عمومی، استاندارد مهارت و دروس تکمیل مهارت را در زمانی مشخص پشت‌سربگذارند تا منجر به صدور دیپلم شود .

ولی موسساتی هستند که می‌گویند بدون این تشریفات دیپلم رسمی صادر می‌کنند.

این‌که آنها ادعایی در این مورد دارند ارزشی ندارد و به صدور دیپلم رسمی و قانونی منجر نمی‌شود. لازم است مردم بدانند در شاخه کاردانش مجموع دروس عمومی و مهارتی منجر به صدور دیپلم می‌شود و این موسسات نیز اگر حرفی از دیپلم می‌زنند منظورشان همین گواهینامه‌های مهارتی است .

یعنی گواهینامه مهارتی را به جای دیپلم به افراد می‌دهند؟

بله، اینها از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند. البته بگویم که چند دستگاه دولتی در کشور متولی صدور گواهینامه مهارتی هستند از جمله وزارت جهادکشاورزی، ارشاد، صنعت، معدن و تجارت و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور. بنابراین گواهینامه‌های مهارتی که از سوی این مراجع صادرشده باشد اصالت دارد و پس از راستی‌آزمایی، مبنای صدور دیپلم درآموزش و پرورش قرار می‌گیرد .

به این ترتیب می‌توان گفت علاوه بر موسساتی که قانونی کارمی کنند مراکزی وجود دارد که کلاهبردار بوده و در کار جعل هستند. حال مردم دراین آشفته‌بازار چطور این دو موسسه را از هم تشخیص بدهند؟

اول این‌که هرفردی خودش خوب می‌داند طی چه فرآیندی گواهینامه مهارتی دریافت کرده و آیا سیکلی که پشت سرگذاشته معقول و منطقی بوده است یا خیر. مسلما اگر این مسیر منطقی نبوده باشد مثلا در کلاس درس حاضر نشده باشند یا براحتی نمره گرفته باشند، ایرادی در کار است. اما بجز این هم‌اکنون برخی دستگاه‌های متولی صدور گواهینامه مهارتی مثل وزارت ارشاد و سازمان فنی و حرفه‌ای پورتال الکترونیکی راه‌اندازی کرده‌اند که همه اطلاعات مورد نظر متقاضیان همچنین مراکز مجاز در آن در دسترس است .

می‌شود گفت هرموسسه‌ای که از واژه دیپلم آسان و سریع استفاده می‌کند ریگی به کفش دارد؟

بله چون هیچ میانبری برای دیپلم گرفتن وجود ندارد. مگر می‌شود رشته‌ای که استاندارد مهارت آن900 ساعت آموزش است به این آسانی باشد؟ مردم آگاه باشند هرآموزشی که به صدور گواهینامه منجر می‌شود فرآیند تعریف‌شده‌ای دارد که اگر درست طی نشود امکان متضرر شدن افراد در آن وجود دارد.

با این حال هوشیاری مردم در قبال این موسسات چیزی از وظیفه آموزش و پرورش برای بستن راه‌های سوءاستفاده کم نمی‌کند .

همین طور است، ستاد پیشگیری و مقابله با جعل اسناد که درآموزش و پرورش تشکیل شده و دستگاه‌های اجرایی عضو آن هستند نیز به همین منظورشکل گرفته است. در این ستاد همواره تاکید می‌شود که دستگاه‌های متولی صدور گواهینامه‌های مهارت باید کاملا مراقب باشند. برای محقق شدن همین تاکیدات است که برخی دستگاه‌های متولی، کدرهگیری را پیش‌بینی کرده‌اند که با ورود این کد به سامانه مشخص می‌شود آن گواهینامه‌هایی که در دست مردم است ثبت شده یا خیر.

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها