طرح سهام عدالت با هدف تقویت و آموزش سهامداری گروه‌های پایین درآمدی انجام شد و قرار بود سهام شرکت‌هایی واگذار شود که هم در بورس هستند و هم سودده که متاسفانه در زمان اجرا مشکلاتی مانند رعایت نشدن این موضوعات را شاهد بودیم. همچنین در سال‌های اول، 1200 میلیارد تومان سود به مردم پرداخت شد که مشخص نبود بر اساس چه قانونی پرداخت شده است.
کد خبر: ۹۸۶۰۸۹
راه طولانی تا سود سهام عدالت

از سوی دیگر، سهام عدالت به افرادی داده شد که شاید خیلی از قشر ضعیف جامعه نبودند، در حالی که اقشار کم‌درآمد مثل برخی کارگران شهرداری این سهام را دریافت نکردند اما استادان دانشگاه دارای این سهام بودند. به نوعی می‌توان گفت منظور قانونگذار درست تأمین نشد. مشکلی که داریم درست اجرا نشدن اجرای سهام عدالت بود. تا الان از محل سود شرکت‌های بورسی سبد سهام عدالت، تقریباً حدود 33 هزار میلیارد تومان پرداخت شده و نزدیک 49 میلیون نفر هم دارای سهام هستند که ارزش این سهام بیش از 67 هزار میلیارد تومان است. البته بین سهام عدالت که در دست افراد است و ارزش روز دارایی‌ها تفاوتی وجود دارد. این موضوعات در شورای عالی اصل 44 بررسی خواهد شد تا آزادسازی سهام عدالت انجام شود. به دلیل این که سهام عدالت در سال پایانی قرار دارد باید تعیین تکلیف شود.

ارزش روز این سهام اکنون حدود دو میلیون تومان است و باید آزادسازی آن به‌صورت تدریجی انجام شود؛ زیرا زمانی که عرضه زیاد می‌شود قیمت سهام پایین می‌آید. بازار باید کشش لازم را برای عرضه سهام عدالت داشته باشد در غیر این صورت پولی دست مردم نخواهد رسید. برخی سهامداران بر این باورند که قبل از پایان سال می‌توانند سود سهام خود را دریافت کنند اما این‌طور نبوده و بعید است مراحل قانونی آن در مدت‌زمان باقیمانده انجام شود و به نظر می‌رسد تا بعد از انتخابات طول بکشد. البته همه این موضوعات باید به تائید رهبر معظم انقلاب برسد و زمانی که ایشان تائید کردند، می‌توانیم راه‌های عرضه سود را با مصوبه مجلس مشخص و اجرا کنیم.

دکتر هادی قوامی

نماینده ناظر مجلس

در شورای عالی اصل 44 قانون اساسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها