در حالی که ترکمنستان با کوبیدن بر طبل ناصواب گذشته و برخلاف حسن همجواری و توافق‌های اخیر صورت گرفته با هیات اعزامی ایران به دوشنبه، از یکشنبه‌شب هفته جاری جریان گاز به ایران را قطع کرد، رگه‌هایی از نگرانی در برخی استان‌های شمالی کشور ایجاد شده که مهم‌ترین ابزار آن را می‌توان در نامه دیروز نمایندگان استان مازندران به وزیر نفت مشاهده کرد.
کد خبر: ۹۸۵۸۵۳
سمن‌ها در برابر ترکمنستان

این‌که کشوری برخلاف تمام اصول اخلاقی، قانونی، حقوق بین‌الملل و بخصوص انسانی، در اوج زمستان برای طمع به کسب پول بیشتر، به نوعی باج‌خواهی دست بزند و این باج‌خواهی را در فواصل زمانی تکرار کند، نشان می‌دهد که باید به حل مشکل به گونه‌ای دیگر فکر کرد. در این میان شکی نیست که مسئولیت اصلی حل موضوع بر دوش دولت، وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است تا با تامین و مدیریت مصرف، جلوی وارد شدن فشار به مردم و همچنین صنایع و نیروگاه‌ها را بگیرند، اما در عین حال باید توجه داشت دست‌کم تا حل بنیادی مشکل یعنی اقدامی که استان‌های شمالی را از واردات گاز از کشور سست و بدعهدی چون ترکمنستان بی‌نیاز کند، باید رسالت مردمی را در این میان ترویج و در سطح گسترده‌ای منتشر کرد. این کار نیز به طور مشخص بر عهده سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد استان‌های شمالی کشور) و کاربران فضای مجازی در این استان و سایر نقاط کشور است.

البته از روزهای گذشته هشتک «صرفه‌جویی ـ گاز» در برخی شبکه‌های مجازی راه افتاده و مردم تمام نقاط ایران را به خاموش کردن بخاری اضافی، کم کردن درجه حرارت موتورخانه، پوشیدن لباس بیشتر و تدابیری مانند آن تشویق می‌کند تا با کاهش مصرف گاز کل کشور، از قطع گاز خانگی و صنعتی استان‌های شمالی تا حد امکان جلوگیری شود.

با این حال به نظر می‌رسد این پویش باید در روزهای آینده که زمستان به اوج می‌رسد، گرم و گرم‌تر شده و به یک موج ملی تبدیل شود. طبیعی است که رهبری ایجاد این موج و زنده نگهداشتن آن به عهده سمن‌های استان‌های شمالی است تا نقش حساس خود را در این مقطع زمانی به شایستگی ایفا کنند.

سیدعلی دوستی‌موسوی

دبیر گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها