هشداری که ترکیه آن را جدی نمی گیرد

وظیفه ویرانی جهان اسلام به آل سعود سپرده شده

مثل های زیادی درباره رفتار و عملکرد آدم ها در زبان فارسی وجود دارد که می توان از آنها در زمان های مناسب بهره برد.
کد خبر: ۹۸۵۶۱۵
وظیفه ویرانی جهان اسلام به آل سعود سپرده شده

جالب است که مثل های ایرانی آنقدر ظریف و دقیق است که می توان آنها را درباره رفتارها و عملکرد دیگر کشورها هم به کار برد.

مثلا به این تمثیل ها توجه کنید؛

هر چه بکاری همان درو می کنید، یا؛ خود کرده را تدبیر نیست و یا این که چاه نکن بهر کسی اول خودت بعداً کسی، باد بکاری توفان درو می کنی. از این دست مثل ها در زبان و ادبیات فارسی بسیار است که البته پند آموز و پند دهنده هم هست.
حال این مثل ها و تمثیل ها با توجه به شرایط بحرانی منطقه به کدام یک از کشورهای همسایه ایران ارتباط پیدا می کند؟

قطعاً بسیاری از خوانندگان انگشت اشاره خود را به سوی همسایه غربی یعنی ترکیه می گیرند، چرا که به خوبی می دانند رفتار و عملکرد دولتمردان این کشور نه تنها منطقه بلکه امنیت و آسایش مردم کشور خود را هم به هم زده است.

ترکیه سال ها است که باد کاشته است و اکنون توفان درو می کند، مقامات این کشور با همدستی آمریکا و رژیم سعودی منطقه را به آشوب کشیده اند و می رود تا این آشوب به ترکیه هم سرایت کند.

سوریه 6 سال است که از دست ترکیه آسایش ندارد و این ناامنی و بی ثباتی نتیجه عملکرد دولت اردوغان در غرب آسیا است.

آنکارا از اقدامات خود در سوریه چه توقع و انتظاری داشت؟ آیا می توان از کاشت ویرانی در سوریه آبادانی درو کرد؟

اتفاقاتی که به خاطر سیاست های دولتمردان ترکیه در این کشور می افتد نتیجه همان باد کاشتن و توفان درو کردن است.

آغاز سال 2017 میلادی در ترکیه با حمله تروریستی خونباری همراه بود. در این حمله تروریستی 40 نفر کشته و ده ها نفر دیگر مجروح شدند.

این نخستین و آخرین عملیات تروریستی در ترکیه نخواهد بود. انفجارهای زیادی از زمان ایجاد بحران غرب آسیا که یکی از مسببین آن دولت اردوغان است، در ترکیه اتفاق افتاده و قربانیان آن بیشتر مردم عادی این کشور هستند.

اقدامات تروریستی که در ترکیه واقع می شود از سوی مقامات کشورهای دیگر محکوم شده است و حتی با ابراز همدردی بر مبارزه با تروریسم تأکید دارند، اما هیچگاه به مهمترین و اصلی ترین موضوع و دلیل چنین اتفاقاتی اشاره نمی کنند.

دشمنی های ترکیه با دولت و ملت سوریه با حمایت از گروه های مسلح تروریستی و تکفیری آغاز شد. آیا می توان این رفتار مقامات آنکارا را نادیده گرفت؟

پدیده تروریسم تکفیری محصول تفکری است که هم اکنون این تفکر در ساختار دولت ترکیه هم نفوذ کرده و می رود تا اپیدمی شود، شاید هم شده است!

ترور سفیر روسیه در آنکارا به دست یک افسر پلیس ترکیه با شعارهایی که او پس از قتل سفیر سر داد، چه چیزی را اثبات می کند؟

غیر از این است آن پلیس ترکیه تحت تأثیر گروه های تروریستی تکفیری وهابی قرار گرفته و در تبعیت از آنها سفیر روسیه را به قتل رسانده است؟

اما متأسفانه مقامات کشورهایی که به خاطر کشته شدن مردم ترکیه در اقدامات تروریستی پیام تسلیت می دهند و ابراز همدردی می کنند، یا چشمان خود را به روی واقعیت و حقیقت بسته اند یا این که خود را به نفهمی زده اند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در واکنش به حمله تروریستی شب سال نو میلادی در استانبول، اعلام کرد که هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهد تا امنیت و آرامش شهروندان خود را تأمین کند.

اما او به عنوان رئیس جمهور ترکیه هر آنچه که لازم است انجام می دهد تا امنیت کشور و جان مردم را به خطر بیندازد.

آیا پیش از این که بحران سوریه با دخالت ترکیه ایجاد شود، ترکیه به این شدت در معرض تهدید و خطر تروریستی قرار داشت؟

هدف اقدامات تروریستی در ترکیه ایجاد ناامنی و بی ثباتی در این کشور است، تروریست هایی که تا پیش از این، همپیمان ترکیه بودند و از حمایت های آنکارا بهره می بردند اکنون خطر و تهدیدی جدی برای آن تبدیل شده اند.

چرایی این اتفاق بسیار ساده است، اما چرا مقامات آنکارا هنوز متوجه آن نشده اند جای شگفتی است؟!

تروریست ها، زاده وهابیت هستند و خاستگاه آن ها هم عربستان سعودی است، این رژیم با خلق پدیده تکفیری با عقاید وهابی در پی تسخیر دیگر کشورهای اسلامی است.
برای این که کار خود را آغاز کند ابتدا در مهمترین کشورها که در جبهه مقاومت هستند اقدام کرده است. سوریه و عراق دو کشوری هستند که با گرایش هایی که به ایران دارند، هدف خوبی برای دشمنی تفکر وهابیت هستند.

جنگ در سوریه و عراق با گروه هایی مانند داعش یا جبهه النصره و حتی دیگر گروه هایی که خود را معارض و مخالف دولت می نامند، چه سرنوشتی برای این دو کشور داشته است؟ آیا غیر از این است که سوریه و عراق ویران شده و باید باز هم مدت ها درگیر چنین وضعیتی باشند؟

تضعیف هر یک از کشورهای اسلامی و ویرانی هر یک از آنها، جهان اسلام را تضعیف می کند، آل سعود در سوریه و عراق غیر مستقیم اما علنی وارد شده، اما در یمن مستقیم خود را درگیر کرده است. از یمن هم چیزی باقی نمانده و این کشور با مردمان مظلوم اما مقاوم به دست آل سعود نابود شده است.

ظرفیت های این سه کشور نابود شده و زیر ساخت ها از بین رفته و صدها هزار نفر از مردم آنها به شهادت رسیده اند و بسیاری مجروح و از کار افتاده گشته اند.

منطقه بسیار مهم و استراتژیکی به نام خلیج فارس و غرب آسیا با این اوضاع در معادلات و تحولات دنیا چگونه می تواند نقش آفرینی کند؟

اما این پایان ماجرا نیست، بلکه ادامه دارد، هنگامی که می گوییم ترکیه درک و محاسبه درستی از اوضاع و تحولات منطقه و جهان اسلام ندارد به همین خاطر است.

اگر بگوییم که ترکیه هم همچون سوریه و عراق دچار بحرانی شبیه آنها می شود، آیا غیر قابل باور است؟

این همه انفجارهای تروریستی، بروز اختلافات سیاسی داخلی، بحران منطقه کردنشین ترکیه، اوضاع دوکشور سوریه و عراق که در همسایگی آن قرار دارند، دخالت های آنکار در امور این دو کشور که بسیار هم منفی است، حمایت آل سعود و اسرائیل از تروریست های تکفیری و... کافی نیست تا دولتمردان ترکیه پی ببرند که آرام آرام نوبت آنها فرا می رسد؟!

ترکیه که راه پیشرفت و توسعه را در پیش گرفته بود اکنون درگیر بحرانی شده که دامن آن را خواهد گرفت. بلکه گرفته است. یک ترکیه ویران شده، تجزیه شده، تضعیف شده و با اختلافات زیاد درونی برای جهان اسلام مطلوب است؟

وظیفه ویرانی جهان اسلام از سوی آمریکا و رژیم اسرائیل به آل سعود سپرده شده و درک این موضوع آنقدر هم دشوار نیست که مقامات ترکیه از فهم آن عاجزند.
نخست وزیر رژیم تروریستی اسرائیل در واکنش به حمله در استانبول گفت: صدراعظم مرکل چیزی را گفت که ما سال‌هاست می‌گوییم؛ اینکه بزرگترین تهدید برای آینده بشریت تروریسم اسلام‌گرایانه است.

توجه به سخن نتانیاهو این نکته را می رساند که آنها همانطور که گفته شد در پی ایجاد فضای ضد اسلامی هستند در حالی که گروه های تروریستی به هیچ عنوان مسلمان نبوده و از آموزه های اسلام هم بویی نبرده اند.

تروریسم اسلام گرایانه ای وجود ندارد، بلکه تروریسمی که اکنون جهان آن را تجربه می کند تروریسم وهابی صهیونیستی است نه اسلامی، وهابیت هم ساخته دست انگلیس در عربستان سعودی است.

در میان افرادی که به تروریست های وهابی تکفیری گرایش پیدا کرده اند، جماعت شهروند اروپایی و آمریکایی کم نیست.

بزرگترین تهدید برای آینده بشریت تروریسم اسلام‌گرایانه نیست، وجود رژیم ها و کشورهای تروریسم پروری مانند عربستان سعودی، رژیم اسرائیل و سرکرده آنها آمریکا است. و اما همین وهابیت دخل آل سعود را هم خواهد آورد.

مقامات ترکیه تا زمانی که به خود نیایند، خطر روز به روز به این کشور نزدیکتر می شود.

منبع: میزان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها