حدود یک هفته دیگر نمایندگانی از دانشگاه های استراسبورگ فرانسه، روشان آمریکا، تفلیس، داکا، لاهور، کمبریج انگلستان، رم و دهلی به ایران می آیند، اما برای چه کاری؟ پرسشی که ظهر امروز دکتر غلامعلی حدادعادل در جایگاه رئیس بنیاد سعدی به آن پاسخ داد.
کد خبر: ۹۸۵۲۳۵
دانشگاه های کمبریج انگلیس و استراسبورگ فرانسه در ایران چه می کنند؟

به گزارش جام جم آنلاین، قرار است بیستم دی ماه امسال سومین گردهمایی موسسه‌های فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان به میزبانی بنیاد سعدی و بنیاد ایران شناسی برگزار شود.

به گفته حداد عادل در همایش امسال ۴۰ موسسه برای شرکت اعلام آمادگی کردند که ۳۲ موسسه داخلی و ۸ موسسه خارجی از آن جمله است. او در این رابطه گفت: دانشگاه استراسبورگ فرانسه، دانشگاه روشان آمریکا، تفلیس، داکا، دانشگاه بانوان لاهور، کمبریج انگلستان، رم و دهلی از دانشگاه‌های شرکت‌کننده در این همایش هستند.

اما محورهای این همایش و به قول معروف دستور کار ان چیست؟ حدادعادل در این رابطه توضیح داد: این همایش روی سه موضوع آموزش و تولید محتوا و استانداردسازی زبان فارسی، آموزش مجازی زبان فارسی و ایران‌شناسی و ارائه راه‌کارهای مناسب به مخاطبان خارجی و ارتقای کرسی‌های آموزش زبان‌شناسی و ایران‌شناسی در جهان متمرکز است.

پرسش دیگری که در این نشست توسط خبرنگار جام جم آنلاین مطرح شد این بود که وضعیت کرسی‌های آموزش زبان فارسی در دنیای امروز چگونه است، رئیس بنیاد سعدی گفت: کرسی‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی در کشورها دو نوع است؛ در نوع اول هزینه‌ از طرف خود کشورها تامین می‌شود و نوع دیگر با مساعدت ایران ادامه‌ فعالیت‌ می‌دهند. در نوع دوم درصدی از هزینه‌ها را باید دولت متقبل شود. ما سعی می‌کنیم این موسسات را بشناسیم و در حد امکان تلاش می‌کنیم آموزش‌های مربوط به زبان فارسی و ایران‌شناسی ادامه پیدا کند. البته وزارت علوم مسئولیت اعزام استاد به دانشگاه‌ها را دارد و وظیفه و بار اصلی بر دوش وزارت علوم است.

رضامراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی هم این موضوع را این گونه پاسخ داد: ۲۰۰ دانشگاه جهان کرسی زبان فارسی دارند ولی وزارت علوم فقط برای ۵۰ دانشگاه می‌تواند استاد اعزام کند. منظور ما از حمایت از کرسی‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های جهان همان ۱۵۰ کرسی است که لزوما رابطه‌ مستقیمی با دولت جمهوری اسلامی ندارند ولی بنیاد سعدی وظیفه خود می‌داند در هر کجای دنیا برای آموزش و گسترش زبان فارسی نیاز دارند، وارد شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها