مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی خبر داد

پرداخت ۷۳۲ هزار فقره وام ازدواج در ۱۰ ماهه امسال

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به شرایط پسابرجامی در بانک ها گفت: باید زمینه را برای برگشت نظام مالی از صرافی ها به بانک ها فراهم کنیم.
کد خبر: ۹۸۵۰۶۲
3600 تومان می تواند نرخ واقعی ارز باشد / آخرین اخبار از وام ازدواج

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما ، سیف رئیس بانک مرکزی، با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، ادامه داد : یکی از دستاوردهای ما آرامش در بازار ارزی است که دولت توانسته نوسانات ارز را کنترل کند، تنها در طی سه سال گذشته اتفاقاتی افتاد که می توانست آرامش را از بازار ارز بگیرد، یکی از این حوادث کاهش قیمت شدید نفت بود که در برخی از کشورهای منطقه تورم را به سه رقم افزایش داد که ایران هیچ شوکی را در بازار ارزی تجربه نکرد و ما توانستیم شرایط را کنترل کنیم

سیف افزود: پس از برجام نیز شاهد چالش هایی در عرصه بازار بودیم، گشایش بانکی به کندی صورت گرفته اما آنچه مهم واقع شده توانسته فضای اقتصاد را بهبود ببخشد، ما هم اکنون می توانیم با سوئیف ارتباطات برون بانکی در عرصه بین الملل داشته باشیم که اتفاق فرخنده است.

او در تشریح نمودار ارزی بین سالهای 92 تا 95 نیز گفت: سال 92 قیمت ارز روند متفاوتی داشت که متاثر از فضای انتخاباتی و نگاه مثبت جامعه نسبت به آینده بود، منحنی زرد رنگ مربوط به سال 92 است که در اوایل سال 92 به بالای 3650 تومان رسید، که در نیمه 92 روند نزولی داشت و در آخر سال به 3011 تومان رسیده است. آبی رنگ نمودار سال 93 است که از رقم 3050 تومان شروع شده و به 3392 تومان رسیده است. در نمودار قرمز به رقم 3472 تومان در پایان سال رسیده است که در نهایت منحنی سبز رنگ است که از 3455 تومان در ابتدای سال شروع شده و به 3145 تومان در پایان سال رسیده است که از دوشنبه هفته قبل نیز روند نزولی شروع شده است.

وی افزود: در سال های 92، 94 و 95 شاهد رشد دلار بودیم که یکی از دلیل آن مسافرتهای پایان سال، مسافرت های مذهبی اربعین و تسویه حساب های پایان سال بوده است اما عمدتا در سه ماهه پایانی سال به دلیل تسویه حساب شرکت ها در بورس دلار کاهش می یابد.

سیف ادامه داد : با ثبات ترین وضعیت ارز 8 ماهه نخست امسال بوده است که البته برخی از اخبار سیاسی توانست بر آرامش بازار ارز تاثیر گذارد اما آنچه بیشترین تاثیر را داشته نظرات کارشناسی در داخل بوده که التهاب زا بوده است، بویژه اخبار رسانه های معاند که فضا را متشنج کرده است، این افراد و رسانه ها به دنبال ایجاد یاس در جامعه اند اما آنچه صادق است کنترل بازار است و روند نزولی دلار ادامه می یابد. وی افزود: بانک مرکزی وضعیت عرضه ارز را برای رسیدن به وضعیت و شرایط مطلوب و قابل قبول فراهم می کند.

رییس بانک مرکزی گفت: از مرداد 92 تا آذر 95 قیمت یورو نسبت به ریال ارزان تر شده است و کاهش ارزش ریال نسبت به یورو کمتر بوده است، شرکای تجاری ما در دنیا با دلار تجارت نمی کنند، تنها موردی که دلار در تجارت ما موثر است تجارت با امارات است که واحد درهم این کشور تحت تاثیر دلار است.

او افزود: من از صاحب نظران می خواهم که گمانه زنی هایشان علمی باشد، اینکه دولت بخواهد برای تامین کسری بودجه خود نرخ دلار را افزایش دهد درست نیست زیرا با این اقدام تورم به شدت رشد می کند در حالی که در کشور ما تورم مهار شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه، زمان یکسان سازی نرخ 6 ماه پس از تامین پیش نیازهاست، گفت: در حال حاضر سرعت عمل و تعامل بانک های ایران با بانکهای جهانی شتاب لازم را ندارد، در حال حاضر نمی توان زمانی را برای یکسان سازی نرخ ارز مشخص کرد، اما دو ماه بعد از تامین پیش نیازها می تواند این کار صورت گیرد که بخشی از برنامه مورد نیاز برای یکسان سازی نرخ ارز عملیاتی شده است.

سیف گفت: 3600 تومان می تواند نرخ واقعی ارز باشد اگرچه نمی تواند قیمت دقیق ارز را به قطعیت اعلام کرد اما رقم اعلام شده با توجه به شرایط کنونی کشور رقم درستی است.

او افزود: تا پیش از اعمال تحریم ها، کل واردات ما از طرق نظام بانکی یا همان ال سی صورت می گرفت که بعد از اعمال تحریم ها نظام های مالی به سمت صرافی ها رفت، اما در شرایط کنونی این نظام مالی باید به بانک ها بازگردد، ما باید زمینه را ایجاد کنیم تا نظام مالی را به بانک ها باز گردانیم و اختیارات صرافی ها را هم به تدریج محدود کنیم، این دو کار هم زمان در حال اجراست.

سیف همچنین گفت: بورس ارز هم یکی از ابزارهایی است که می توند بازار ارز در کشور را توسعه دهد که بعد از یکسان سازی نرخ ارز صورت می گیرد، ویژگی مثبت آن این است که می تواند ابزار هایی را در بازار ارائه دهد که ریسک بازار را به حداقل می رساند، به این ترتیب تولید کنندگان و تجار می توانند در فضای باثباتی به تجارت بپردازند. نظام تامین مالی در کشورمان باید سامان دهی شود، نزدیک 90 درصد از نیارهای مالی را بانک ها تامین می کنند در حالی که در سایر کشورها بازار سرمایه این نیازهای مالی را جبران می کنند.

معمولا برای تامین مالی بنگاه های کوچک بانک ها وارد عرصه می شوند و بنگاه های بزرگ را بازار سرمایه تامین مالی می کند، کار بانک ها بنگاه داری مالی نیست بلکه نقش واسط را در بازار ایفا می کنند.

او در خصوص کارت های اعتباری نیز گفت: در این مورد ما موفق شده ایم بر اساس عقود اسلامی به متقاضیان تسهیلات بدهیم که با استقبال بانک ها روبرو شده است، بانک ها عمدتا تامین مالی برای کالاهایی می کنند که متقاضیان به آن نیاز دارند، تولیدی که بدون توجه به نیاز مصرف کننده در بازار عرضه شود محکوم به ورشکستگی است.

سیف گفت: در 8 ماهه نخست امسال 326 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده است که نسبت به سال گذشته بیش از 40 درصد رشد داشته است، بخش صنعت در حال حاضر شاهد رشد مثبت است، 13 هزار میلیارد تومان به واحدهای صنعتی تخصیص داده شده است.

رئیس کل بانک مرکزی درادامه درباره وام ازدواج جوانان نیز گفت: وام ازدواج 25 درصد نسبت که سال گذشته افزایش نشان می دهد، ما به دنبال کاهش مدت انتظار زوج های جوان برای دریافت وام ازدواج هستیم.

وی در پایان گفت: تا زمانی که تسویه حساب های تجارت خارجی توسط صرافی ها صورت می گرد نمی توانیم به شرایط عادی قبل از تحریم ها برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
من
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
۰
۰
خوب اگه از 3500 می خواهی بكنی 3600 پس چرا اینقدر بردی بالا ؟ كه بگی یعنی از اون بالا آوردی پایین ؟؟؟ !!!
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
۰
۰
باسلام:جالبه دلار آمریكا ده بیست تومن كه بالا پایین میشه اقتصاد ایران ملتهب میشه.مثل آدم فشارخونی میشه .وقتی میره بالا همه دست وپا میزنن وقتی میاد پایین همه چی نسبتا آروم میشه.به این میگن اقتصاد بیماری كه كنترل آن با تزریق دلار در بازار آزاد با فروش نفت بعضی اوقات چشماشو باز میكنه كه درحالت احتضار نباشه .كه اگه بره تو كما دیگه باید اعضا ءاونو ببخشی به این وآن كه بلكه وجدانمون كمی راحت بشه.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
۰
۰
شما كه كشورو به این روز انداختید چرا برای خودتان حقوقهای كلان تعیین میكنید مگر شما چه گلی به سر این مملكت زده اید. هر كسی می تواند با گران كردن نرخ ارز و كم ارزش كردن پول ملی یك كشور را اداره كند آیا اكنون كه قیمت نفت بالا رفته باید پول ملی كم ارزشتر بشود؟ چرا برای پولهای مملكت دندان تیز كرده اید چرا از ریخت و پاشهایتان كم نمیكنید تا مردم مجبور به تحمل سختیهای بیشتر نشوند؟
لیلیا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
علی اقا توی دولتهای قبلی هم همین طوری بود تو این مملكت هر كسی هم كه بیاد همینطوریه خواهشا گردن جناب اقای دكتر روحانی نندازید . با سپاس
وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
۰
۰
جناب اقای سیف عزیز خسته نباشی ، ان شاءالله كه با این تغییر قیمت كاسبی خوبی داشته اید ما هم به لطف شما دراین مدت سی الی چهل درصد متضرر شدیم واقعاً كه ....... بله
محمدتبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
۰
۰
اگه تا سال دیگه بیشتر از این شد بر جد و آبادشان
امیر
United States
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
۰
۰
از اقای سیف باید پرسید كه دلار3600تومان ارزش واقعی است پس آنوقت ارزش پولی ملی كشور چه میشود یعنی ارزش ریال روزبروز بی ارزش تر گردد

نیازمندی ها