رییس جمهوری ترکیه، حضور عربستان و قطر در مذاکرات صلح سوریه که ماه آینده در قزاقستان با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه می‎شود را خواستار شد.
کد خبر: ۹۸۴۶۱۸
وزن کشی اردوغان در نشست آستانه/  مواضع ترکیه و روسیه همچنان در تعارض است

«سیامک کاکایی» پیرامون تحولات پیش روی سوریه، نگرش بازیگران منطقه‎ای نسبت به این کشور بعد از آزاد سازی را متفاوت از گذشته ارزیابی کرد و به جام جم آنلاین گفت: در میان رویکرد جدید ترکیه قابل تأمل است.

وی با اشاره بر مذاکرات هفته گذشته دولت آنکارا در مسکو افزود: در یکی دو ماه گذشته مذاکرات بین این دولت با روسیه و ایران بر سر بحران سوریه، حکایت از نوعی چرخش ملایم در مواضع ضد سوری ترکیه دارد.

این کارشناس ترکیه و مسایل کردها در ادامه تصریح کرد: با این وجود همچنان اردوغان داری یک رشته نگرانی هایی در معادلات سوریه است که از آنها دست نخواهد کشید.

وی موضوع کردهای مخالف در سوریه را یک از دغدغه‎های جدی ترکیه برشمرد و گفت: به نظر می‎رسد تعاملات داخلی سوریه در آینده با سیاستهای آنکارا همسویی نداشته به اضافه اینکه آزاد سازی موصل تا اندازه زیادی بر ناهمخوانی منافع ترکیه و تحولات منطقه دامن زده است.

کاکایی در خصوص درخواست ترکیه مبنی بر حضور عربستان و قطر در نشست آستانه قزاقستان اعتقاد دارد: اردوغان درصدد است طرفهای همفکر آن در جبهه مخالفان سوری سهمی از محور گفتگوها داشته و در آینده دولت دمشق ایفای نقش کنند.

وی خاطرنشان کرد: حضور هم پیمانان ترکیه در نشست آتی موجب برخی ابهامات و کندی در روند مذاکرت خواهد شد. از این رو نگاه بازیگران سیاسی در مورد حل بحران سوریه همچنان متفاوت بوده و هنوز اجماع مد نظر حاصل نشده است .

کاکایی تصریح کرد: ترکیه حضور کردهای مسلح در خاک سوریه را بر نمی‎تابد و حتی سر این موضوع با آمریکا اختلاف دارد.

وی با بیان اینکه شرایط امروز منطقه، تصمیم‎ گیری برای ترکها را بسیار دشوار ساخته، ابراز داشت: ترکیه همچنان در فکر ترسیم یک منطقه حایل در مرز سوریه به سر می‎برد، لذا تلاش می‎کند با دعوت از عربستان و قطر وزن بازیگران همسو با منافع خود را افزایش دهد.

تحلیلگر مسایل ترکیه و کردها در پاسخ به این پرسش که با توجه تنش در روابط آنکارا و مسکو آیده مذاکرات را چطور ارزیابی می‎کند گفت: در واقع مناسبات طرفین در ماه‎های اخیر بویژه پس از کودتا تا حدودی بهبود یافته اما این مسئله باعث همسویی آنها در بحث سوریه نشده است.

کاکایی خاطر نشان کرد: ترکیه و روسیه همچنان دارای نقاط اختلافی در صلح سوریه هستند و لذا تعارض در منافع این دو، چشم انداز مذاکرات را با چالش و ابهام مواجه می‎کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها