در گفتگو نوذر شفیعی با جام جم آنلاین مطرح شد:

نقطه پایانی بر میلیتارسیم معارضان سوری

تحولات چند ماه اخیر در منطقه و بحران سوریه و مبارزه با تروریسم روند تحولات سیاسی و امنیتی منطقه را به نفع روسیه و محور مقاومت تغییر داده و آمریکا و هم‌پیمانانش را در موضع ضعف قرار داده است . اگرچه مثلث غربی ـ عربی ـ عبری طی چند سال گذشته با بکارگیری تروریست‌های بین‌المللی در سوریه و تزریق دلارهای نفتی تلاش کردند طرح تجزیه کشورهای منطقه را عملیاتی کنند، اما ایستادگی محور مقاومت به رهبری ایران این طرح را به شکست کشاند و مثلث شوم را در موضع ضعف قرار داد.
کد خبر: ۹۸۴۵۶۰
محور مقاومت، قدرت برتر منطقه

از سوی دیگر فشارهای آمریکا و متحدانش بر ایران، روسیه و حزب‌الله باعث شد مواضع محور مقاومت، ایران، سوریه و حزب‌الله با روسیه نزدیک‌تر شود و اتحادی راهبردی همراه با درک منافع و تهدیدهای مشترک میان آنها شکل گیرد که این به مفهوم تقویت موضع مخالفان آمریکا در منطقه است.

از سوی دیگر حادثه چند ماه پیش سرنگونی جنگنده روسی در خاک سوریه توسط نیرو‌های ترکیه و حمایت نکردن جدی ناتو از ترکیه در مقابل روسیه و همچنین طرح کودتای نافرجام در ترکیه که رد و نشانی از دخالت آمریکا و رژیم صهیونیستی هم در آن دیده می‌شد، باعث بیدار شدن مقامات ترک در قبال همراهی غرب با این کشور شد. همچنین بمبگذاری‌های یک سال گذشته در ترکیه توسط شاخه داعش در این کشور و ترور سفیر روسیه در ترکیه نیز باعث تقویت همکاری ناخواسته این کشور با روسیه شده و مسیر ترکیه را از مسیر مثلث شوم غربی ـ عربی ـ عبری جدا کرده است. این حوادث، اردوغان را مجبور به همنوایی با محور مقاومت و روسیه کرد. بنابر این اکنون ایران، روسیه و حزب الله برگ برنده را در منطقه در اختیار دارند و از مشروعیت بین‌المللی در مقابله با تروریسم برخوردار هستند که این به مفهوم شکست مثلث شوم غربی ـ عربی ـ عبری دراجرای طرح‌های خود در منطقه ارزیابی می‌شود.

با پیوستن ترکیه به این اتحاد دیر یا زود کشور‌های عرب منطقه همچون عربستان سعودی و قطر نیز راهی جز پیوستن به این اتحاد ندارند و بزودی مثلث شوم درهم خواهد شکست و معادلات سیاسی و امنیتی منطقه به نفع مقاومت و به ضرر آمریکا و متحدانش رقم خواهد خورد. از این روست که جان کری با درک واقعیت‌های منطقه، در سخنرانی روز چهارشنبه خود تلاش کرد رژیم اشغالگر قدس را متقاعد کند، که روند تحولات منطقه به سود این رژیم نیست و اگر امروز طرح تشکیل دولت مستقل فلسطینی را نپذیرد، ممکن است فردا دیر باشد. به هر حال با روند تحولات، جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله در کنار روسیه فرصت‌های خوبی خواهند داشت .

بنا بر این با بررسی و تحلیل رویدادهای منطقه پیش‌بینی می‌شود اتحاد محور مقاومت نه‌ فقط مقابله جدی با تروریسم و افراطی‌گری باشد، بلکه فرصتی هم برای ایجاد نظم امنیتی واقعی در منطقه بدون حضور نیرو‌های خارجی خواهد بود، که تحقق این امر تضمین امنیت کشور‌های منطقه به دست خودشان و کاهش هزینه‌های امنیتی آنها و در نتیجه تنگ شدن جایگاه حضور نیرو‌های بیگانه در منطقه خواهد بود. به نظر می‌رسد ایران و روسیه در آینده منطقه نقشی مهم و تاثیرگذار ایفا کنند و قدرت منطقه‌ای آنها افرایش یابد.

مرتضی غرقی

کارشناس مسائل بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها