ناگفته های ضرغامی از انتخابات 88

موسوی، خاتمی را هم بازی داد

روایت ضرغامی از ملاقات با موسوی و کروبی پس از انتخابات 88

موسوی حضور در برنامه زنده را نپذیرفت

رئیس اسبق رسانه ملی با بیان ماجرای ملاقات خود با موسوی و کروبی پس از انتخابات 88 گفت: به موسوی گفتم انتخابات تمام شده و نتایج‌اش اعلام شده است اما اگر شما می‌خواهید صحبت کنید، اشکالی ندارد حتی اگر می‌خواهید در برنامه زنده صحبت کنید، مشکلی نیست منتهی باید فرد دیگری هم در کنار شما قرار بگیرد و متقابلا درباره انتخابات صحبت کند اما وی این پیشنهادم را قبول نکرد.
کد خبر: ۹۸۳۹۱۱
موسوی حضور در برنامه زنده را نپذیرفت

به گزارش جام جم آنلاین، عزت‌الله ضرغامی در گفت‌وگو باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره قیام 9 دی گفت: اعتقاد و باور شخصی من این است که 9 دی از نقاط عطف انقلاب هم از لحاظ وسعت و هم از لحاظ کیفیت و محتوا است. من 9 دی را انقلاب سوم می‌دانم؛ یعنی در کنار پیروزی انقلاب در سال 57 و تسخیر لانه جاسوسی در سال 58 ، 9 دی سال 88 را انقلاب سوم می‌دانم چراکه دشمن‌شناسی و بصیرت مردم گسترش یافت و انقلاب، یک مرحله و یک گام جلوتر رفت و پخته‌تر شد.

وی افزود: این رویداد به هیچ وجه با یک برنامه‌ریزی خاص صورت نگرفت. مردم، اهانت‌های سران فتنه به ساحت مقدس عاشورا و بسیاری از تصاویر شبکه‌های ماهواره‌ای را دیدند و مشاهده کردند که تکیه امام حسین(ع) چگونه آتش زده شد. مردم نتوانستند این موضوع را تحمل کنند. مردم منتظر فرصتی بودند تا به خیابان‌ها بیایند. در روز 9 دی، تصاویر هوایی خوبی از حضور گسترده گرفته شد. حرکت بزرگی بود که دشمن را ناامید کرد.

ضرغامی در باره نقش رسانه ملی در انتخابات 88 اظهار داشت: وقتی انتخابات 88 رخ داد، مشارکت مردم استثنایی بود و با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نبود. رسانه ملی هم با برنامه‌هایی که داشت و مناظراتی که برگزار کرد، نقش بی بدیلی در این زمینه داشت. رسانه ملی شرایطی جدی را برای همه فراهم کرد و استکبار هم شرایط را دید و تلاش کرد متناسب با وضعیت جمهوری اسلامی، انقلاب رنگین را در ایران به مرحله اجرا درآورد. من با شناختی که از کروبی در سالیان طولانی داشتم و طی صحبت‌هایی که در روز اول انتخابات با وی داشتم، احساس کردم وی فریب خورده و با جریان برانداز در حال همکاری است.

وی گفت: موسوی می‌دانست که چه اتفاقاتی در حال رخ‌دادن است. شرایط فتنه بدون شک در خارج از کشور طراحی می‌شد. شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های خارجی در شب انتخابات و طی مصاحبه‌ای که برای آقای موسوی ترتیب دادند، با رمز تقلب، شروعِ عملیات براندازانه را کلید زدند. این عملیات 5 محور اصلی داشت؛ نقش خواص، تحریک احساسات عمومی، همراهی گسترده ضد انقلاب و هماهنگی آن‌ها و پشتیبانی رسانه‌‌ای خارجی. برای مثال بیداری اسلامی و انقلاب‌های منطقه‌ای همچون مصر با روش غربی‌ها به خطر افتاد.

درباره نقش خواص هم متاسفانه تعدادی از شخصیت‌های کشور در سطوح مختلف، امتحان بسیار بدی پس دادند. بعضی از آنها کاملا آگاهانه می‌دانستند چه می‌کنند و با جریان برانداز همراهی و هماهنگی کردند و متاسفانه نقش محوری هم داشتند و بعضی‌ها هم مواضع غلط گرفتند؛ بعضی‌ها هم سکوت کردند. سکوت در چنین شرایطی، تقویت جبهه دشمن است؛ به خصوص از سوی کسانی که توقع می‌رود بیایند و در صحنه حاضر شوند و با توجه به اعتباری که دارند مردم را هدایت کنند.

رئیس اسبق رسانه ملی یاد آور شد:مصاحبه‌ای که موسوی شب اول انجام داد و به سرعت در شبکه‌های خارجی منتشر شد، این بود که من برنده قطعی انتخابات هستم و به مردم تبریک گفت و از حاکمیت خواست، دخالتی در این موضوع نکند و رأی مردم را محترم بشمارد که بعد از آن یک جریان وسیع رسانه‌ای ایجاد شد و البته خیلی از خواص می‌دانستند که این حرف، صحبت باطلی است. برخی از آن‌ها آمدند و گفتند که بریزید در خیابان‌ها؛ تلویزیون هم این افراد که منسوبین برخی از شخصیت‌های برجسته کشور بودند را پخش کرد.

وی افزود:رهبر معظم انقلاب در سال 88 برای کنترل فتنه و گرفتن بهانه از این افراد، حتی مقداری فراتر از قانون دستور دادند. رهبر معظم انقلاب برای اینکه حجت برای این افراد تمام شود، چند حرکت مهم انجام دادند با این عناوین که هر چه شما می‌گویید باشد. فرمودند ما زمان را عقب می‌اندازیم و همه صندوق‌ها را باز شمارش می‌کنیم.

ضرغامی با اشاره به ملاقات خود با موسوی پس ار انتخابات 88 گفت: به موسوی گفتم 13 میلیون رأی شما رأی بسیار خوبی است بالاخره شما 20 سال در عرصه سیاست حضور نداشتید و شناخته‌شده نیستید؛ این بهترین پشتوانه برای شماست که در برنامه‌های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی حضور پیدا کنید. واقعا وی یکی از بهترین آلترناتیوها برای دوره‌های بعد می‌توانست باشد.

من به عنوان دلسوز شاهد صحنه بودم و برای موسوی و سابقه‌ای که در انقلاب داشت، دلسوزی می‌کردم. موسوی یکی از منتقدان دوره سازندگی هاشمی بود و تا جایی که بنده مطلع هستم، نامه، کار نقد و تحلیلی بسیاری در این باره داشت. هاشمی هم از این بابت ناراحت بود و آگاهم که در بسیاری از موارد ناراحتی خود را بروز می‌داد که این مطالب را فلانی در محافل مختلف مدام مطرح و نقد می‌کند. همچنین موسوی نگاه خاص ارزشی هم به مسائل اقتصادی داشت لذا سابقه موسوی به این شکل بود و بعد از حوادث هم با مقام معظم رهبری دیدار داشت و معظم‌له هم توصیه لازم را بیان کردند اما باید دانست زمانی که فتنه شکل می‌گیرد، وضعیت و حالِ خاصی بر آن شرایط حاکم می‌شود اما معتقدم آقای موسوی آگاه بود که چه مسائلی در شرف وقوع است اما با این حال، نقش اطرافیان وی را نقشی محوری می‌دانم.

به اسم برخی افراد را می‌دانم که به او اعلام کردند کار تمام است و شما پیروز انتخابات هستید و غیر از این موضوع هرچه بیان شود تقلب است و شما باید این مسئله را همین امشب اعلام کنید و موکول آن به روز بعد، دیر خواهد بود. من از این رخدادها آگاه هستم. رابطه بنده با کروبی بسیار صمیمی بود و چند دوره در مجلس حضور داشتم. شاید با صداوسیما که منتقدین زیادی داشت، هیچ کس همراهی کروبی در مجلس ششم را با ما نداشت؛ یعنی در مجلس ششم که تحقیق و تفحص صورت گرفت و بنده معاون پارلمانی صداوسیما بودم به لحاظ سیاسی با سازمان مخالفت‌های زیادی وجود داشت اما کروبی چندین بار در صحن علنی مجلس از سازمان حمایت جدی کرد و چندین مرتبه هم با کروبی بحث‌های تندی صورت گرفت. نهایتا کروبی گفت میان خودم و خدای خودم حق را به صداوسیما می‌دهم و به حرف صداوسیما توجه می‌کنم. در موضوع بودجه هم برخی قصد داشتند بودجه سازمان را حذف کنند اما کروبی ایستاد و با این موضوع مقابله کرد و با جریان تند مجلس درگیر شد.

وی گفت:زمانی که به منزل کروبی رفتم تا با او گفت‌وگو کنم، دیدم درب اتاقی باز است و عده‌ای از آقایان آنجا حضور دارند که بنده نام آنها را ذکر نمی‌کنم اما به دوستی گفتم با این افرادی که می‌بینم، خداوند آخر و عاقبت آقای کروبی را ختم به خیر کند. بعید است صحبت من برای کروبی اثرگذار باشد. یکی از آن افراد عضو ستاد کروبی بود اما به موسوی رأی داد! لذا برخی گفتند کسی که در ستاد شما فعالیت می‌کند چطور به شخص دیگری رأی داده است؛ او باید به شما پایبند باشد.

ضرغامی تصریح کرد: رأس فتنه را در خارج از کشور می‌دانم. طراحی و اتاق فکر فتنه در خارج از کشور شکل گرفت لذا دقیقا مو به مو و براساس سیاست‌های از پیش تعیین شده حرکت‌هایی که باید در جامعه صورت می‌گرفت به مرحله اجرا درآمد. بازیگر اصلی که براساس سیاست‌ها عمل کرد، آقای موسوی بود و سپس کروبی و برخی از خواص دیگر که تعدادی از آنها سادگی کردند را به دنبال خود کشاند.

وی گفت: به موسوی گفتم انتخابات تمام شده و نتایج‌اش اعلام شده است اما اگر شما با این وضعیت می‌خواهید صحبت کنید، اشکالی ندارد حتی اگر می‌خواهید در برنامه زنده صحبت کنید، مشکلی نیست منتهی باید فرد دیگری هم در کنار شما قرار بگیرد و متقابلا درباره انتخابات صحبت کند چون فضای سیاسی کشور ملتهب شده و به علت این رفتار شما، پاسخ برخی نکات باید داده شود.

حتی گفتم اجازه دهید که در برنامه مجری باشد و از شما سوال کند اما وی این پیشنهادم را قبول نکرد و تنها درخواستش این بود که مستقیما و رودرروی مردم، بیانیه‌ای را به ملت مطرح کند. حتی گفتم که می‌تواند برنامه ضبط شود و اگر نکته خاصی ندارد، سپس پخش شود اما آن را هم قبول نکرد و این امکان نمی‌توانست در اختیارش قرار گیرد.کجای دنیا این اتفاق رخ می‌دهد؟ مانند این است که در انتخابات سال 76 که خاتمی پیروز انتخابات شد، ناطق بیاید و در یک برنامه زنده تلوزیونی، با مردم صحبت کند. تقاضای موسوی مشخص بود که می‌خواست کُل انتخابات را زیر سوال ببرد و پیام‌هایی بدهد که خلاف مصالح ملی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها