یک اقتصاد دان در گفت وگو با جام جم آنلاین:

افزایش نرخ دلار نگران کننده است / دولت مداخله کند

دلار انگار خیال توقف ندارد همچنان در حال افزایش است .حال که از مرز 4000تومان عبور کرده نگرانی برای رسیدن به مرز 5000 تومان نیز بیشتر شده است .تحلیل های متفاوتی در خصوص دلایل این افزایش وجود دارد.برخی از جمله کارشناسان اقتصادی جبران کسری بودجه دولت را عامل اصلی این افزایش می دانند .و برخی نیز بر این عقیده اند شاید طرح دولت برای تک‌نرخی شدن ارز پشت‌پرده این گرانی باشد، البته رئیس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهارنظر خود تمامی این همه دلایل را مردود دانست . محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز روز گذشته کاهش ارزش ریال را ناشی از مسائل روانی عنوان کرده است .
کد خبر: ۹۸۳۴۱۱
افزایش نرخ دلار نگران کننده است / دولت مداخله کند

حسین قضاوی معاون وزیر اقتصاد نیز روز گذشته در نشستی نظری متفاوت مطرح کرد و افزایش نرخ دلار در هفته های اخیر را ناشی از افزایش ارزش برابری آن در برابر تمامی ارزها دانست و گفت: کاهش ارزش برابری ریال در برابر دلار نیز ناشی از همین روند جهانی افزایش تقاضا برای دلار بوده و به معنی تضعیف ارزش پول ملی نیست، وظیفه بانک مرکزی نیز در این شرایط حفظ ثبات در بازار و جلوگیری از نوسانات بازار ارز و نه لزوما مداخله برای تحقق یک نرخ برابری مشخص است.

با وجود این تحلیل ها و رد واثبات آن از سوی منابع مختلف ،افزایش دلار نگرانی ها را برای بالا بردن نرخ کالاهای اساسی و به بیان دیگر تورم بیشتر کرده است .

دکتر مهدی تقوی اقتصاد دان و کارشناس بانکی در گفت و گو با جام جم آنلاین از چنین افزایش افسارگیخته دلار ابراز تعجب کرد و گفت:براساس محاسبات ما اقتصاد دان ها ،افزایش بهای دلار در شرایط حاضر دور از ذهن بود. چراکه مطابق تئوری های اقتصادی با استرداد بخشی از دلارهای بلوکه شده ایران باید قیمت دلار پایین می آمد . وحتی قرار است بخش دیگری از پول های ایران که حدود 25 میلیارد دلار می باشد مسترد شود که این نیز به نوبه خود می تواند روند کاهشی قیمت دلار را در پی داشته باشد.اکنون که شرایط بدین شکل درآمده کاملا غیر منطقی و عجیب است.

وی جبران کسری درامدهای دولت را عامل این افزایش ندانست و افزود:یکی از تحلیل هایی که وجود دارد اینکه سیاست تک نرخی شدن ارز موجب افزایش قیمت دلار شده است .حتی برخی نیز جبران کسری بودجه از سوی دولت را عامل آن می دانند.

این استاد دانشگاه از بالا رفتن نرخ تورم در آینده نزدیک ابراز نگرانی کرد و گفت :چنانچه این روند ادامه پیدا کند و دولت اقدام به موقعی انجام ندهد نرخ تورم بالا خواهد رفت. واین به نفع مردم نخواهد بود.

وی یکی از راهکارهایی که دولت می تواند موجب کاهش نرخ دلار شود ورود دلار به بازار دانست و گفت:اگر دولت بخواهد می تواند جلوی این افزایش را بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۳
محمد
Norway
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ، دست هایی پنهانی در كار است كه با افزایش نرخ ارز و تبعات ناشی از آن مانند افزایش تورم ، گرانی و . . . دولت را مقصر نشان دهند كه بتوانند از میزان محبوبیت وی در جامعه بكاهند . انشاالله كه با ورود هوشمندانه دولت به این موضوع ، این مشكل نیز مرتفع می شود .
یه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
احتمالا تقصیر دولت قبلیه نه؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
محبوبیت دولت؟!
شما راست می گی !
احتمالاً شما در ایران زندگی نمی كنید، تورم ، بیكاری ، ركود ، آلودگی هوا، چرخ زندگی مردم و ... همه در این دولت طبق قول های 100 روزه انتخاباتی دولت راستگویان، حل شد، فقط این دلار مونده! اون هم با شیب ملایم حل می شود!
ف
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
دولت شما ایست میده نگاه میكنه تا قیمت دلار به كهكشان برسه و بعد ورود كنه؟؟؟ از كجا اطمینان پیدا كنیم كه دست های پنهان همون دولت نباشه كه نقش جنتلمنانه به خودش بگیره؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
نه بابا!! چیز مهمی نیست.. روند طبیعی و نرم عادیشه!! اتفاق خاصی نیفتاده كه.. كسی بخواد دخالت كنه!!
اینكه چرا اصلا باید همچین اتفاقی بیفته؟؟ رو چه حسابی؟؟ واسه چی؟؟ چی شده مگه؟؟ جنگه؟؟ بدبختیه؟؟ قحطیه؟؟؟ چه خبره؟؟؟ یه روند نرماله!!!!!!!!!
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
چرا جلوشو نمیگیرن این چه وضعشه ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حقوق بگیر بخبخ بیچاره !
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
جان هر كی دوست دارین یه كاری كنین !!!!!
حلاج
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
واسه منه حقوق بگیر نگران كنندس ! جماعت كاسب كه ... بشكن می زنن !
امید مظلوم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
خوب میشه... فعلان تا اطلاع ثانوی خرید همه چیزهای (غیر ضروری) ممنوع...!!!
وخاطب
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
دولت هرچیزی كه به نفعش باشه اصلا با اون كاری نداره و هیچ كاری هم برای كاهشش نمی كنه . كلان هر دولتی كه میاد فقط به فكر سر كار اوردن خودش و اطرافیانش هست . مجلس هم كه اگر نماینده مجلسی بچه كنكوری داشته باشه كه كنكور قبول نمیشه خواستار حذف كنكور میشه . اگر تو قوم و خویش نماینده مجلسی نیروی شركتی كه اكثرا با پارتی و سفارش میایند سركار از اقوام خودشون باشه تو مجلس از حقانیت و مظلومیتشون دفاع میكنه . بقیه مردم هم میخواستند قوم و خویش اینا(مجلس یا دولت ) باشن تا حق و حقوقی داشته باشن .
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
باسلام:حبابه حبابه .حباب كه پا نداره .سر از چهارراه استانبول دربیاره .
نوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
بدبخت شدیم رفت!!!
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
باسلام:واین است دلاردلار من .این فیلم بمدت 37 سال است كه در چهارراه استانبول حد فاصل خیابان نادری تا جمهوری ومیدان فردوسی وبه شعاع تقریبی 3 كیلومتر درحال اكران میباشد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها