نیلوفر رحمانی اولین خلبان زن افغانستان

دختری که "نماد شجاعت" بود / تصاویر

نیلوفر رحمانی که از او به عنوان "شجاع ترین زن" سال گذشته میلادی نام برده می‌شد در اقدامی جنجالی از ایالات متحده در خواست پناهندگی کرد.
کد خبر: ۹۸۳۲۸۰
دختری که "نماد شجاعت" بود / تصاویر
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فرادید ، نیلوفر رحمانی اولین خلبان زن نیروی هوایی افغانستان که برای گذراندن یک دوره آموزشی 18 ماهه در تگزاس آمریکا بسر می برد و قرار بود، دیروز به کشور باز گردد از این کشور درخواست پناهندگی کرد.
او گرچه سال گذشته عنوان "شجاع ترین زن افغان" را به خاطر آنکه با وجود تهدیدات طالبان به صفوف نیروهای هوایی افغانستان پیوسته بود از وزارت خارجه امریکا دریافت کرد اما تصمیم گرفت پس از پایان دوره آموزشی خود به کشورش بازنگردد؛ رسانه‌ها دلیل این کار او را تهدید او و خانواده‌اش از سوی گروه طالبان و شماری از بستگان گزارش کرده اند.
کاپیتان رحمانی پیشتر و در سال 2012 از آکادمی هوانوردی این کشور فارغ شده و مجوز پرواز با هواپیماهای نظامی از نوع (C-208) را کسب کرده بود. وی سپس برای گذراندن یک دوره آموزشی پرواز با هواپیماهای غول پیکر نظامی به آمریکا رفت.
با این حال وی روز پنجشنبه اعلام کرده بود که دیگر نمی‌خواهد به افغانستان برگردد و در آرزوی خلبانی در آمریکا است؛ این تصمیم از سوی دختری که در سال های اخیر به عنوان نماد اعتماد به نفس، شجاعت و استقامت زنان این کشور شناخته می‌شد با واکنش های مختلفی همراه بود.
محمد رادمنش سخنگوی وزارت دفاع کشور ضمن تایید این خبر اظهار امیدواری کرده که درخواست پناهندگی خانم نیلوفر رحمانی توسط مقامات مربوطه آمریکا پذیرفته نشود.
در شبکه های اجتماعی نیز انتقادات تندی علیه وی صورت گرفت و کاربران نوشتند که پول های کلان دولتی که صرف آموزش وی در افغانستان و آمریکا شده به هدر رفته است چون او از انجام مسئولیتش خودداری می‌کند.
گفتنی است نیلوفر رحمانی با آنکه اولین خلبان زن نیروی هوایی افغانستان است، اما اولین سربازی نیست که در آمریکا پس از گذراندن دوره آموزشی اش به کشور بازنگشته و درخواست پناهندگی داده است. براساس گزارشات، طی دو سال گذشته تقریبا 42 افسر افغان هنگام آموزش در آمریکا ناپدید شده و احتمالا به کانادا رفته و درخواست پناهندگی داده‌اند.

نیلوفر رحمانی به خبرنگاران گفته این تصمیم را پس از آن اتخاذ کرده که طالبان پاکستان، او را نخست از طرق تلفن و بعدا به صورت کتبی تهدید کرده و به او گفته اند "از ملاله پند بگیر".

نیلوفر رحمانی دو سال قبل در کنار 8 خلبان جوان دیگر در پایگاه هوایی "شینداد" هرات به طور رسمی فعالیت خود را به عنوان خلبانان نیروی هوایی افغانستان آغاز کرد.

نیلوفر رحمانی در مراسم دریافت جایزه "شجاع‌ترین زن سال" از سوی وزارت خارجه امریکا

نیلوفر رحمانی در بنیاد بین المللی "زنان الهام بخش" در سال 2015

نیلوفر رحمانی در دوران آموزش خلبانی

نیلوفر رحمانی در دوران آموزش خلبانی

نیلوفر رحمانی در دوران آموزش خلبانی

نیلوفر رحمانی در دوران آموزش خلبانی

نیلوفر رحمانی در دوران آموزش خلبانی

نیلوفر رحمانی در دوران آموزش خلبانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۲
افغانی مقیم پاكستان
Netherlands
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
همین ها موجب بد بختی و عقب افتادگی افغانها شدند میلیون ها دلار خرج اینها شد تا كشور خودشان را در شرایط حساس تنها بزارند . فكر كرده آمریكایی حاضرند وی را به عنوان خلبان قبول كنند
شیوای بلخی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
استعدادش قابل تقدیره ولی بااین امكانات وموقعیت باید عرق ملی داشته باشه .
رضا
United States
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
خجالت داره كجای كار این خانم سزاوار مقام قهرمانی دارد؟
نوذر
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
آخر طالبان بر افغانستان چیره خواهند شد. مگر خود مردم افغانستان از طالبان استقبال نكنند و یا افغانستان به دو قسمت طالبان و غیر طالبان تقسیم شود.
سعید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
چه بهانه ای بهتر از طالبان! شجاعت های پوشالی، مدال های پوشالی، قهرمانان پوشالی.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
حسودیت میشه
گشت ارشات
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
۰
۰
موهاش بیرونه !
بینام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
معلومه خودت ازترس گشت ارشادلباس تنته
بینام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
۰
۱
كاری به درست یا غلط بودن تصمیم این خانم خلبان ندارم ولی چیزی كه برام جالبه اینه كه این خانم با همه ی پیشرفت هاش حتی تو امریكا هم حجابش رو حفظ كرده در حالی كه تو ایران خودمون زنها تا میرن تركیه و ارمنستان از تو همون هواپیما كشف حجاب میكنن در حد لالیگا!!!!
بازم بگید افغانی!!!
نظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
۰
۱
ما ایرانی ها چقدر افغانی افغانی میگیم در صورتی كه تنها كشوری كه باهاشون زبون مشترك داریم همین كشوره . و همین طور نژاد مشترك . این خانم هم قیافه ش هم اسمش و هم نژادش كاملن ایرانیه . یعنی اصلا شبیه افغانی هایی كه من تا الان دیدم نیست . اكثر افغانی های ایران یه جورایی شبیه مغول ها هستند چشمای ریز و كشیده . واقعیت اینه كه اینا بیشتر از هر ملتی شبیه به ما هستند باید به جای بد و بیراه گفتن بهشون كمكشون كنیم هم فرهنگ بهتری داشته باشن و هم زندگی بهتری .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
این طرزفكرت اشتباه بلكه شرم آوره .حقوق بشرهمه نژادهارابرابردانسته .اونهایی كه نژادزردافغانی هستندتشیع هستندباشماقرابت بیشتری دارند!1
ضمنااسلام فرقی بین سیاه وسفیدوقومیت ندانسته بلكه ملاك برتری تقواومعنویات هست .نژادزرد ای كیو بالاتری ازدیگرنژادهاداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
۰
۱
خوشم میاد كه به پیشرفت كه رسیده حجابشو رعایت كرده حالا بازیگرهای ما به محض خروج از كشور حجابشون رو بر می دارند!!!

نیازمندی ها