سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام و تشخیص مشکل تنفسی مردم اهواز از انجام اقدامات پیشگیرانه و کاهش مراجعات بیماران تنفسی در زمان بارندگی خبر داد.
کد خبر: ۹۸۲۹۳۷
علت مشکل تنفسی اهوازی‌ها مشخص شد/سال قبل ۲۶ هزار نفر روانه بیمارستان شدند

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از تسنیم، ایرج حریرچی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره مشکل تنفسی مردم اهواز در زمان بارندگی اظهار داشت: با یک همکاری بین بخشی توانستیم به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در سال 94 بالغ بر 26 هزار نفر در پی بارندگی در اهواز به بیمارستانها مراجعه کرده بودند و این افراد کسانی بودند که آسم داشتند و همچنین دچار مشکلات زمینه ای بودند که پس از بررسی‌های فراوان محیط زیستی متوجه شدند که این مشکل تنفسی به دلیل درختان کنه کارپوس بوده است که ربطی به باران اسیدی و یا مقولات دیگری نداشته است.

حریرچی تصریح کرد: این درخت‌ها نوعی از درختان هستند که خیلی سریع رشد می‌کنند و چون بومی نیستند گرده افشانی این درختان در پاییز رخ می‌دهد و گرده افشانی کرده و باعث آلرژی افراد در زمان بارندگی می‌شوند، و این مشکلی است که طی 15 سال اخیر داشتیم؛ البته این درخت در فضاسازی و اکسیژن سازی تاثیر مثبتی هم دارد ولی این مشکل حاد را نیز به وجود می‌آورد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اقدامات در‌این باره عنوان کرد: در این زمینه غلظت مواد آلرژن را کاهش دادیم که با هرس درختان صورت پذیرفت، همچنین افرادی که آسم داشتند قبل از بارندگی برای آنها درمان لازم صورت پذیرفت و کسانی هم که مبتلا بودند فرانشیز نقدی آنان حذف شد.

حریرچی ادامه داد: براین اساس در ایران در 4 سال اخیر درباره این مشکل فوتی نداشتیم ولی همین مشکل در استرالیا و یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس رخ داد که بالغ بر 12 نفر فوتی داشتند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بنابراین با کارهای انجام شده امسال مراجعات در اهواز به دلیل این مشکل محیط زیستی تعداد مراجعین بیش از 84 درصد کاهش یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرگس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
۰
۰
تا جایی كه ذهنمنان یاری می كند در فضای سبز شهرهای جنوبی، درختان كاشته شده در پیاده روها،خیابان ها وپارك ها درختانی مثل كهور،اكالیپتوس،ابریشم، شمشاد ونخل ( نماد استقامت مردم جنوب) خودنمایی میكرد. تنه های قطور و بلند اكالیپتوس،شاخه های در هم تنیده و مارپیچی كهور. شاید خاطرات كودكیمان با درختان آن زمان پیوندی ناگسستنی دارد و هرگز از خاطرمان پاك نمی شود. برگ های اكالیپتوس كه زمستان ها مهمان خانه هایمان بود و بوی تند آن فضای خانه را عوض می كرد و البته از وجود میكروب پاك می نمود یا كهور كه لذت كندن برگ های كوچكش و پخش كردن آن در هوا را همه تجربه كرده اند. اما دیگر خبری از این درختان نیست و دیگر چهره شهرها تغییر كرده است.در كنار همه خیابان ها و پارك ها درختانی پربرگ، سایه انداز و گاهی كوتاه و یكدست و با شكل های فانتزی و هندسی دیده میشود كه چشم رهگذران و شهروندان را می نوازد و احساس زندگی در یك شهر گرم جنوبی و بی آب و علف را از ذهن می زداید. براستی این چه گیاهی ست كه این چنین به سرعت جای درختان جنوبی و گرمسیری را گرفت و توانست بر محبوبیت خود در دل مردم این دیار روز به روز بیفزاید.كمتر كسی نام این درخت را می داند یا اگر هم شنیده باشد به سرعت فراموش كرده در صورتی كه اكثر مردم از شهرداری ها و گل فروشی ها یكی دو اصله از آن را خریداری كرده و جلوی درب حیاط منزلشان كاشته اند.
نام این معجزه در فضای سبز جنوب ایران كنوكارپوس است
(Conocarpus) كنوكارپوس
مشخصات، شكل و اندازه:
نام علمی آن كنوكارپوس اركتوس از خانواده بادام هندی می باشد و بومی فلوریدای آمریكاست.
درختی همیشه سبز خاص مناطق گرمسیری با توانمندی های فراوان در برابر تنشهای محیطی مانند الودگی هوا خاك فشرده و فقیر(عاری از مواد الی) فاقد زهكشی و بسیار انعطاف پذیر و مقاوم در برابر شوری و در خاك های اسیدی و قلیایی شنی و رسی خشك و مرطوب رشد خوبی می كند. این گیاه مانگرواست.(كلمه مانگرو اسم مركبی است معرف اكوسیستم خاص در مناطق استوایی، حاصل تجمع بسیار ویژه‌ای از گیاهان و جانوران در سواحل پست خورها، دلتاها، بركه‌ها و سواحل دریاها و در عین حال نشانگر و معرف درختان و درختچه‌های این گونه اكوسیستم‌ها نیز می‌باشد. این گیاهان در گروه گیاهان شوره‌زی قرار دارند.)
رشد آن در زمستان كمتر از تابستان است و اگر در تابستان از نظر كمبود آب مشكلی نداشته باشد رشد چشمگیری خواهد داشت به طوریكه ممكن است در طول شش ماه به اندازه دو متر رشد كند.
كنوكارپوس درخت یا درختچه ای است كه از نظر اندازه بسیار متنوع بوده و گاهی هم به صورت گسترده روی زمین پهن می شود ولی معمولاً به صورت راست و مانند درخت است و ارتفاع آن تا20 متر و قطر تنه آن به هشتاد سانتی متر می رسد.
رنگ پوسته معمولا قهوه ای تیره و ترك بردارنده می باشد. برگها به صورت تخم مرغی و یا بیضوی است و به طول گلها نر – ماده ، بسیار كوچك، سبز و به قطر 1 سانتیمتر یا كمتر می باشد. دارای میوه كپه ای. دو تا ده سانتی متر میباشند مخروطی، متشكل از شفت‌های كوچك فلس مانند، بال دار، پهن، سبز مایل به ارغوانی می باشند. این گونها انواع مختلفی دارد كه بر اساس شكل برگها‌‌، كرك داربودن و نبودن، شكل گرفته و اغلب گیاه شناسان آن را در یك گونه قرار داده و گاهی نیز به صورت دو گونه مجزا(پهن برگ و باریك برگ) دیده شده اند.

نیازمندی ها