سخنگوی کمیسیون تلفیق در گفتگو با جام جم آنلاین خبر داد:

کلیات بودجه 96 با رأی بالا به تصویب رسید

بودجه 96 در ترازوی نقد رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

رشد تصدی‎گری دولت، سنگی بزرگ در مسیر بودجه/ زمین‎گیر شدن تولید با کاهش یارانه‎ها

لایحه بودجه 96 دارای یکسری اشکالات ساختاری است. عمده درآمدهای دولت صرف هزینه‎های جاری شده از این رو متأسفانه برای طرحهای زیربنایی و زیرساختی امکان پیش بینی‎های لازم وجود ندارد.
کد خبر: ۹۸۲۳۹۱
رشد تصدی‎گری دولت، سنگی بزرگ در مسیر بودجه/ زمین‎گیر شدن تولید با کاهش یارانه‎ها

«عزیز اکبریان» ضمن بیان تشکر از دولت به جهت تقدیم بموقع بودجه به مجلس، در ارزیابی خود پیرامون این لایحه به جام جم آنلاین گفت: در بحث شرکتهای دولتی، نه نتها دولت بلکه مجلس نسبت به فعالیت آن کنترل و نظارتی ندارد.

وی تخلف بوجود آمده در رابطه با پرداخت حقوق‎های نجومی را ناشی از عدم بعد نظارتی دولت روی شرکتهای مذکور دانست و افزایش تصدی‎گری دولت علی رغم کمبود اعتبارات را از مشکلات جدی بودجه کشور بشمار آورد.

عضو فراکسیون ولایت مجلس دهم با اشاره بر اینکه گذشته فروش اموال مازاد وزارتخانه‎های دولتی در بودجه‎های گذشته مطرح بوده در ادامه تصریح کرد: متأسفانه این موضوع در کل کشور تنها به میزان 5 درصد تحقق یافته اما با این وجود این مورد در لایحه بودجه امسال هم آورده شده و جالب است که همچنان به قانون توجهی نمی شود.؟!

اکبریان افزود: امروز بسیاری از سازمانها و نهادهای دولتی با وجود دارا بودن سرمایه انباشته همچون زمین و بنای قدیمی، در عین بدهکاری تمایلی برای فروش آنها نداشته و خود این مسئله از دیگر موارد اشکال ساختاری بودجه دولت محسوب می‎شود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن بهارستان، برادشته شدن یارانه از بخش تولید را موجب عدم حمایت دولت از تولید کشور برشمرد و اظهار داشت: استدلال دولت از کاهش سوبسیدهای تولیدی اجرای قانون بوده و ارائه تسهیلات بانکی را روشی مناسب برای حمایت از تولید می‎داند، در حالی که بالا بودن سود این تسهیلات برای تولید کننده مرقون به صرفه نیست.

وی در پاسخ به این سوال که کمیسیون متبوع چه راهکارهایی برای اصلاح و کارآمدتر شدن بودجه پیشنهادی دولت دارد، خاطر نشان کرد: البته کمیسیون صنایع به تازگی به بررسی بودجه ورود کرده، لیکن پیشنهادهایی به هیات تلفیق مجلس ارائه خواهیم داد.

نماینده مردم کرج در مجلس در مورد یکی از نکات قابل بررسی بودجه یادآرو شد: یکسری احکام حمایتی در حوزه تولید وجود داشته که امروز در راستای خود اتکایی شرکتها، بخش اعظم آن حذف شده است و در چنین شرایطی اگر دولت یارانه خود را از تولید بگیرد خوب واضح است تولید زمین خواهد خورد.

اکبریان در پاسخ به پرسشی مبنی بر شاخص‎های رشد و رکود اقتصاد کشور در سال 96، با توجه به بودجه بندی دولت گفت: با این بودجه‎ انقباظی، بنده بعید می‎دانم که ما از رکود خارج شویم،بنابراین عملا شاخص رشد محسوسی را هم در جامعه نخواهیم دید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها