هندورابی، یکی از جزایر بکر و زیبای خلیج فارس در آب‌های استان هرمزگان است که معمولا جز اندک ساکنان بومی‌اش و برخی طبیعت‌گردان، شاهد تردد دیگری در طول سال نیست. حالا اما منطقه آزاد کیش، برنامه جامعی برای توسعه گردشگری در این جزیره تدارک دیده تا با تاسیس کیش شماره دو،پای گردشگران را به این جزیره خلوت و آرام باز کند.
کد خبر: ۹۸۲۳۳۱
هندورابی کیش دوم

به گزارش جام‌جم، جزیره هِندورابی از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است.

این جزیره با 22.8 کیلومتر مربع مساحت در فاصله 325 کیلومتری بندرعباس در خلیج فارس و در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان و در 28 کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته است. فاصله هندورابی تا بندر لنگه 133 کیلومتر است.

این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است. منابع تأمین آب در جزیره بسیار محدود و کم است وآب مصرفی آن از طریق چاه و آب‌انبار (برکه) تأمین می‌شود.

آب چاه‌هایش نسبتاً شیرین است در حالات استثنائی وکمبود آب برای آشامیدن می‌توان مصرف کرد. پیشه مردم جزیره صید و غواصی و ماهی‌گیری است. بیشتر خانه‌های جزیره قدیمی و از سنگ و گچ و گل و لای ساخته شده‌است.

با این حال هندورابی بخاطر سواحل بکر و چشم‌نواز و البته دست نخورده مقصد جدید و متفاوتی برای گردشگری محسوب می‌شود و همین امر است که جرقه‌های اول سرمایه‌گذاری روی آن را زده است.

جزیره هندورابی همچون دو جزیره فارور کوچک و بزرگ، در گذشته نه‌چندان دور تحت نظارت و مدیریت سازمان محیط زیست بود؛ جزایر فارور به عنوان مناطق حفاظت شده و جزیره هندورابی به عنوان پناهگاه حیات وحش، اما سال 1389 مجلس طی مصوبه ای، مدیریت این سه جزیره را به منطقه آزاد کیش واگذار کرد. این واگذاری به معنای چراغ سبزی برای توسعه این جزایر با سبک و سیاق جزیره کیش بود. فرصتی که مدیران منطقه آزاد از آن استفاده کردند و در حال آماده‌سازی بستر و شرایط آن هستند.

در همین خصوص، طرح جامع جزیره هندورابی در راستای توسعه، از سوی شورای عالی مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفت.

با این حال هندورابی راه درازی تا توسعه و تبدیل به یک منطقه گردشگری در پیش‌رو دارد چرا که این جزیره کوچک با وجود بکر بودن از ابتدایی‌ترین امکانات محروم است. به طوری‌که تقریبا هیچ زیرساختی اولیه مانند آب شیرین، برق، خدمات اقامتی و مانند آن وجود ندارد.

باتوجه به اینکه ایجاد این امکانات حتی در جزیره بزرگی مانند کیش سال‌ها به طول انجامیده است، نباید انتظار داشت طرح‌های توسعه هندورابی به این زودی‌ها به بار بنشیند. هرچند رؤیاهای دورودرازی برای آن وجود دارد.

گردشگری لوکس در هندورابی

علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این باره گفت: توسعه هندورابی با هدف ایجاد گردشگری لوکس آغاز شده و به نظر یک اقدام پایلوت و راهگشا برای جزایری است که هنوز کار توسعه‌ای در آنها انجام‌ نشده، زیرا این نوع اقدامات، هم امنیت را در منطقه افزایش می‌دهد و هم توسعه را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به ارزش زیست محیطی هندورابی یادآور شد حواسشان به این مهم است، به همین علت طرح جامع هندورابی با رعایت کامل موازین زیست‌محیطی تهیه‌شده و به نظر می‌آید یک طرح توسعه زیست‌محیطی به شمار می‌آید.

سنگفرش به جای آسفالت وغیبت خودروهای فسیلی

این مقام مسئول با اشاره به آماده‌سازی زیرساخت‌هایی همچون فرودگاه و بندرگاه در حال حاضر در هندورابی، درخصوص مباحث زیست‌محیطی جزیره نیز گفت: هندورابی را همواره به‌عنوان جزیره سبز می‌بینیم، یعنی در راستای مباحث زیست‌محیطی، آسفالت و راه‌سازی به این جزیره راه نمی‌یابد و از سنگفرش برای راه‌سازی این جزیره استفاده خواهد شد تا کمترین مداخله‌ای در مسائل زیست‌محیطی جزیره نداشته باشیم. در ضمن ورود خودروهای فسیلی و شخصی به جزیره نیز ممنوع خواهد بود و تمام خودروهای جزیره هندورابی مربوط به حمل‌ونقل عمومی خواهند بود.

مونسان درباره واگذار نکردن و نفروختن زمین در هندورابی و ارائه به‌صورت استیجاری نیز یادآور شد: ما علاقه‌مندیم واگذاری زمین نداشته باشیم، اما باید مدنظر داشت این موضوع ممکن است ابتدا که هندورابی نیاز به توسعه دارد، باعث دلسردی سرمایه‌گذاران شود و روند پیشرفت جزیره را کند ‌کند؛ لذا فکر می‌کنم روند فروش را در یک برنامه چندساله دنبال کنیم و پس‌ از آن و در مرحله‌ای که هندورابی روند رشد را آغاز کرده، متوقف کنیم و به عرصه اجاره زمین روی‌ آوریم. ضمن این که ما در هندورابی فضای مسکونی نداریم و کار عمدتا در عرصه هتل‌سازی انجام خواهد شد.

وعده رعایت الزامات زیست‌محیطی

از سوی دیگر، به گفته شهرام فداکار، سرپرست دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی، قرار است همه ارزش‌های محیط زیستی جزیره در طرح جامع توسعه گردشگری هندورابی دیده شود، به این ترتیب که مثلا بارگذاری جمعیت و تردد در آن به‌طور صحیح و مناسب صورت بگیرد یا هتل‌ها با ارتفاع کم ساخته شود و اقامت شبانه وجود نداشته باشد.

فداکار البته اذعان می‌کند، با همه نظارت‌های زیست محیطی که در تدوین این طرح اعمال شده، هنوز ایراداتی به آن وارد است، زیرا مسائل مهمی چون جا و مکان تعبیه زیرساخت‌ها و نحوه و مدل تکنولوژی‌های مورد استفاده، بحث چگونگی تامین آب شرب (اگر آب‌شیرین‌کن باشد، محل استقرار و تخلیه آب شور آن)، موضوع مهم مدیریت پسماند، دغدغه آسیب دیدن فرهنگ و آرامش جامعه محلی، نحوه جابه‌جایی آبسنگ‌های مرجانی در مکان بندرگاه، طوری که کمترین آسیب به مرجان‌ها وارد شود و درنظرگرفتن حضور روزانه 2000 گردشگر در جزیره ـ که به عقیده ما و براساس ظرفیت‌های محیطی جزیره، زیاد و نگران‌کننده است ـ از مهم‌ترین نکاتی است که همچنان نگرانی‌هایی بابت آن وجود دارد.

فاطمه مرادزاده - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها