همسرکشی از جمله جرایمی است که از سال‌های گذشته در جوامع وجود داشته است. سال‌های گذشته به دلیل دید مردسالاری در جامعه شاهد قتل زنان به دست شوهران بودیم؛ اما در سال‌های اخیر با افزایش حضور زنان در جامعه با پدیده‌ای به نام شوهرکشی روبه‌رو هستیم که اخبار منتشر شده درباره آن روندی افزایشی دارد.
کد خبر: ۹۸۲۳۲۶
قتل شوهران به خاطر تعصبات عاشقانه

در پرونده‌های شوهرکشی، تعصبات عشقی و خیانت مهم‌ترین انگیزه‌ها هستند که زن با طراحی نقشه‌ای و همدستی مرد دیگری، شوهر خود را به قتل می‌رساند.

افزایش پرونده‌های شوهرکشی باعث شد، دانشکده حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز، در همایشی با عنوان خشونت زنان علیه مردان و با حضور نورالله عزیزمحمدی، رئیس شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران و دکتر ابراهیم اسلامی، قاضی دادگستری به بررسی انگیزه‌های شوهرکشی بپردازد.

نورالله عزیز محمدی، قاضی بازنشسته جنایی و حقوقدان در باره انگیزه زنان گفت: زن‌ها در بیشتر مواقع با قصد و با ضمیر خودآگاه اقدام به قتل می‌کنند و در پرونده‌های بررسی شده برخلاف قاتلان مرد، خشونت آنی نبوده است. شیوه رایج میان زنان قاتل با بهره‌گیری از نیرنگ و فریب شخص دیگری برای رسیدن به هدف خود است و خود را مستقیم در قتل دخیل نمی‌کنند. موثر ترین ابزار حیله زنان قاتل با استفاده از علاقه اشخاص فریب‌خورده برای رسیدن به وعده‌های مالی یا ایجاد ارتباط نا‌مشروع است.

وی افزود: افرادی که قصد در قتل نداشته‌اند، اما با عمل خود موجب پیشروی این جرم شده اند هم، شریک قتل حساب می‌شوند. خیلی از مواقع زنان به‌طور ناملموسی در این جرم معاونت داشته‌اند، اما به علت ضعف قانون نمی‌توان آنها را مجرم اصلی تلقی کرد. وظیفه اصلی قضات در وهله نخست، جلوگیری از پایمال شدن حقوق افراد و بعد از آن احیای خون ریخته شده است.

این حقوقدان اظهارکرد: قضات کیفری مراجع تحقیقی نیستند و تنها وظیفه صدور حکم را دارند؛ اما در برخی پرونده‌های بغرنج رسالت اخلاقی قاضی را وامی‌دارد تنها به مستندات موجود اکتفا نکند. گاهی یک پرونده به اتمام رسیده، اما یک قاضی جنایی باید حوصله بیشتری به خرج دهد و آن را چند بار بازبینی کند تا در دنیا و آخرت شرمنده نشود. طبق پرونده‌های قضایی بررسی شده، انگیزه زنان در خشونت و قتل مردان بیشتر موارد عاطفی و تعصبات عاشقی بوده است، به طوری که از نظر قاتل، مقتول مرتکب اشتباهی در زندگی زناشویی شده و حس انتقامگیری در قاتل پرورش یافته و در نهایت منجر به جنایت شده است.

قتل شوهر با ادعای خیانت

در ادامه این همایش دکتر ابراهیم اسلامی، قاضی دادگاه کیفری یک تهران که پرونده‌های شوهر‌کشی بسیاری را رسیدگی کرده است، به سخنرانی پرداخت و گفت: از هر ده پرونده قاتلان زن، هفت مورد آن به شوهر‌کشی مربوط است و در عمده این پرونده‌ها زنان قاتل ادعا می‌کنند همسرشان خیانت کرده است.

اسلامی با طرح این سوال که آیا زنان حق مهدور‌الدمی همسر خود را در زمان مشاهده خطای وی دارند، گفت: طبق ماده 302 و 303 قانون مجازات اسلامی مهدور‌الدم شمردن مقتول بستگی به جنسیت فرد ندارد و اگر قاتل بتواند ادعای خود را اثبات کند قصاص نمی‌شود و تنها موظف به پرداخت دیه است. نگرش جامعه به همسران تغییر کرده است و زنان همپای مردان در جامعه حضور دارند و دید سنتی به زنان اشتباه بزرگی است. بن‌بستی‌هایی در فراری شدن از شوهر خود دارند و در قوانین مربوط به طلاق در کشور ما ضعف شدیدی وجود دارد و به همین دلیل 80 درصد از زنان با مشکل خود به‌طور حذفی برخورد می‌کنند و راه قتل همسر خود را برمی‌گزینند.

تحریک‌های زبانی همانند نیم بودن سهم زنان از ارث، قادر نبودن زنان به گرفتن سمت ریاست‌جمهوری و سمت‌های دیگر به دلیل احساساتی بودن آنها، باعث ایجاد یک عقده کهنه و به دنبال آن ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جامعه می‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما از استاندارد‌های جهانی دور هستیم و به‌رغم تمدن 2500 ساله، در رفع نیاز‌های بدیهی جامعه فقیر هستیم. در ایران برای زوجین پیش از شروع زندگی مشترک کلاس‌های آموزشی تنظیم خانواده و از این قبیل آموزش‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ اما از آموزش‌هایی همچون چگونه زیستن و شیوه درست زندگی که اهمیت ویژه‌ای در تربیت نسل آینده‌ساز کشور دارد و موجب ایجاد الگوی مناسب سازوکار‌های خانواده می‌شود، دریغ می‌شود. فراگیری آموزش‌های اجتماعی پیش از تشکیل خانواده به کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع خشونت‌هایی چون قتل بسیار کمک می‌کند.

زهرا فعله‌گری - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها