ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت:

بدعهدی آمریکا برایمان قابل پیش‌بینی بود

وزارت امور خارجه مجموعه ای از مصوبات کمیسیون مشترک برجام را در سایت این وزارتخانه منتشر کرد.
کد خبر: ۹۸۱۶۶۳
وزارت خارجه مصوبات کمیسیون مشترک برجام را منتشرکرد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری وزارت خارجه،مصوبات کمیسون مشترک برجام شامل هفت سند به زبان انگلیسی است که در سایت این وزارتخانه منتشر شده است.

کمیسیون مشترک که مرکب از دولت های طرف برجام یعنی ایران و پنج به علاوه یک است، در سطح معاونان وزرای امور خارجه تشکیل جلسه می دهد و در عین حال، جلسات کارشناسی متعددی نیز در حوزه های مربوط به هم هسته ای و هم تحریم ها برگزار می کند. در این جلسات موضوعات مختلف مربوط به برجام رصد شده، و در صورت لزوم تصمیمات مقتضی اتخاذ می گردد.

در متن برجام و پیوست های آن وظایف متنوع و متعددی بر عهده کمیسیون مشترک گذاشته شده است که جزییات آن در بخش های مربوطه در متن برجام و پیوست ها، و به طور خاص در پیوست شماره چهار برجام آمده است. در یک جمله، کمیسیون مشترک مسئولیت مراقبت از روند اجرای برجام از سوی همه طرف ها و رفع گره های احتمالی در این مسیر را دارد.

در همین ارتباط، کمیسیون مشترک چه قبل از روز اجرایی شدن برجام و چه بعد از آن، موضوعات متنوعی را مدنظر قرار داده و در برخی موارد تصمیماتی اتخاذ کرده است که بیانگر فهم و تفسیر مشترک اعضای برجام از موارد مندرج در آن، در جهت اجرای مطلوب این برنامه اقدام مشترک بوده است.

این تصمیمات خصوصا در مواردی به آژانس بین المللی انرژی اتمی کمک کرده اند تا درک بهتری از تفسیر طرف های برجام از مفاد آن پیدا کرده و بدین ترتیب از بروز مواردی که ممکن بود به هر ترتیب در جریان راستی آزمایی ها و ارائه گزارش های این نهاد از وضعیت اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران ابهاماتی ایجاد کند، جلوگیری شود.

علاوه بر این، اسناد مربوط به ترتیبات اجرایی دو کارگروه از کارگروه های فرعی کمیسیون مشترک یعنی 'کارگروه کانال خرید' (و راهنمای استفاده از کانال خرید، فرمهای اختیاری پیشنهادی و توضیحات مربوطه) و نیز 'کارگروه اجرایی شدن رفع تحریم ها' هم جزو مصوبات کمیسیون مشترک است که به اجرای بهتر مفاد برجام در حوزه رفع تحریم ها کمک می کند.

برخی از این تصمیم نامه ها، پیش از روز اجرایی شدن برجام و برخی پس از اجرایی شدن آن به تصویب کمیسیون مشترک رسیدند. به منظور افزایش شفافیت در ارتباط با نحوه کار کمیسیون مشترک و جلوگیری از سوظن ها و گمانه زنی های بی پایه برخی رسانه های غربی، اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند نسبت به انتشار این اسناد اقدام شود.

لازم به توضیح است که اسناد منتشر شده در رابطه با موضوعات ذیل هستند:
- ترتیبات عملی کارگروه کانال خرید برجام،
- راهنمای کانال خرید و برخی فرم های اختیاری پیشنهادی برای سهولت در استفاده از آن
- ترتیبات عملی کارگروه اجرایی شدن رفع تحریم ها
- سند موافقت کمیسیون مشترک با تقاضای ایران در ارتباط با سلول های داغ با ابعاد بیش از شش متر مکعب (موضوع بند بیست و یک از پیوست اول برجام)،
- سند موافقت کمیسیون مشترک با برنامه ایران در مورد مازاد موجودی آب سنگین پیش از روز اجرایی شدن برجام
- سند موافقت کمیسیون مشترک با برنامه ایران برای برخی مقادیر مشخص از اورانیوم غنی شده موجود در ایران پیش از روز اجرایی شدن برجام
- سند مربوط به نحوه محاسبه و تعیین مشخصات سانتریفیوژهای IR1، IR2m و IR4 به لحاظ میزان سو
- سند موافقت کمیسیون مشترک با برنامه ایران در خصوص موجودی سوخت نیمه آماده ی راکتور تحقیقاتی تهران
- سند موافقت کمیسیون مشترک با معافیت انواع سوخت کامل و میانی پرتو داده شده از شمول سقف تعیین شده برای ذخایر اورانیوم های غنی شده به میزان سیصد کیلو گرم.
- سند توضیحی در خصوص الگوی توصیف انواع سانتریفیوژهای مورد اشاره در برجام.

خاطرنشان می شود که قرار است کمیسیون مشترک برجام به درخواست محمد جواد ظریف در روز 21 دی ماه برگزار شود.

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران طی نامه در تاریخ 23 آذر ، وزارت امور خارجه را موظف به پیگیری موضوع بدعهدی آمریکا با استفاده از سازوکارهای پیش بینی شده در برجام کرد.
در پی این دستور و به درخواست وزیر امور خارجه، این جلسه با حضور معاونان وزرای امور خارجه 5+1 به همراه ایران برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها