روحانی پس از امضای پنج سند همکاری میان تهران و بیشکک مطرح کرد:

لغو روادید در 3 مرحله/ تسهیل تجارت و رونق مبادلات اقتصادی

رییس جمهوری پس از امضای پنج سند همکاری میان مقامهای ارشد ایران و قرقیزستان اعلام کرد که تهران و بیشکک در حوزه های اقتصادی و سیاسی به توافقات مهمی دست یافته اند و فصل نوینی در روابط دو کشور گشوده شده است.
کد خبر: ۹۸۱۶۴۱
لغو روادید در 3 مرحله/ تسهیل تجارت و رونق مبادلات اقتصادی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که ظهر جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: سیاست مستقل دولت قرقیزستان در سطح جهانی، برای ما بسیار حائز اهمیت است. ما برای این سیاست مستقل و نیز فرهنگ اعتدال و ضد افراط که در این کشور هم در میان مسئولین و هم در میان مردم حاکم است، نهایت احترام را قائل هستیم.

وی اظهار داشت: امروز در جلسه خصوصی و نشست مشترک هیات های عالیرتبه دو کشور، به توسعه روابط اقتصادی توجه خاص و ویژه‌ای داشتیم. رفع موانع و ایجاد تسهیلات برای اعطای ویزا یکی از مسایلی است که می‌تواند به توسعه روابط ایران و قرقیزستان کمک کند.

رییس جمهوری ادامه داد: دو کشور لغو روادید را به عنوان سیاست اصولی در روابط فیمابین می‌بینند و امیدواریم این لغو روادید در 3 مرحله انجام شود؛ لغو روادید برای تجار، بازرگانان و بخش‌های صنعتی و کارآفرینان و تولیدگران و در مرحله بعدی لغو روادید برای گروه‌های توریستی و مرحله سوم نیز لغو کامل روادید میان دو کشور است.

روحانی تصریح کرد: لغو روادید می‌تواند ضمن تقویت رفت و آمد توریست های دو کشور ، رفت و آمد تجار و کارآفرینان را نیز تسهیل کند و زمینه ای برای برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور باشد که برای توسعه بیشتر روابط، لازم و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در گام بعدی برای توسعه روابط نیازمند تسهیلات در روابط بانکی هستیم، خاطرنشان کرد: بدون نقل و انتقال آسان در روابط و تضمین‌های بانکی، در مواردی که به اعتبارات بانکی و ال سی نیاز است، اینگونه تحرکات اقتصادی و مالی امکان‌پذیر نخواهد بود و امیدواریم در این سفر زمینه بسیار خوبی برای گسترش و تسهیل روابط بانکی بین دو کشور فراهم آمده باشد.

روحانی گفت: ما همانطور که رییس‌ جمهور قرقیزستان نیز تاکید داشتند از ارتباط ریلی بین چین و قرقیزستان و سپس از طریق ازبکستان، ترکمنستان و ایران به منطقه دریای عمان، خلیج فارس و اقیانوس هند، کاملاً استقبال می‌کنیم و این را به نفع دو کشور ایران و قرقیزستان و به نفع کل منطقه می‌دانیم که می‌تواند هم برای مسایل اقتصادی و هم برای مسائل فرهنگی در کل منطقه بسیار تأثیرگذار باشد.

رییس جمهوری اضافه کرد: در مذاکرات مقامات عالی دو کشور تصمیم گرفتیم، کالاهایی که مورد نیاز دو طرف است و در ایران یا قرقیزستان تولید می‌شود، با ارائه تسهیلاتی بدون واسطه ثالث در اختیار طرف مقابل قرار گیرد. این به نفع دو کشور خواهد بود.

وی اظهار داشت: همچنین در زمینه تعرفه‌های ترجیحی بین دو کشور، درباره اقلامی که می‌توانیم برای تبادل آنها از تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنیم، مورد بررسی قرار گرفتند. ارائه تسهیلات گمرکی و اتصال مناطق آزاد دو کشور به یکدیگر نیز می‌تواند برای تسهیل تجارت و رونق مبادلات اقتصادی بین دو طرف بسیار تأثیرگذار باشد.

رییس جمهوری تصریح کرد: با توجه به اینکه قرقیزستان عضو اتحادیه اورآسیا است، ارتباط ما با قرقیزستان و با کل اتحادیه اورآسیا می‌تواند برای روابط اقتصادی ما مؤثر باشد و امیدواریم در نشست 26 دسامبر این اتحادیه، تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شود.

روحانی با تشکر از دولت قرقیزستان که در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی همواره به عنوان یک دوست صمیمی و خوب ایران در رای گیری ها عمل کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هم همواره از این دوستی و صمیمیت قدردانی می‌کند.

وی با بیان اینکه علاقمندیم روابط فرهنگی و دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی دو کشور توسعه پیدا کند، اضافه کرد: ایران به عنوان کشوری که در بسیاری از زمینه‌های "های تک" جزو کشورهای اول دنیا است و در بعضی از زمینه‌های دیگر علوم پیشرفته، جزو حداقل 20 کشور اول است، علاقه دارد با دوستانش و با کشورهای اسلامی و بویژه با کشور دوست‌مان قرقیزستان در این زمینه همکاری داشته باشد.

روحانی با اشاره به اینکه ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه تولید دارو علاقمند است در زمینه داروسازی و تأمین نیازهای مردم قرقیزستان با این کشور همکاری کند، اظهار داشت: ایران همچنین علاقمند به ایجاد ارتباطات و همکاری های نزدیک در زمینه کشاورزی، تأمین مواد غذایی دو کشور از یکدیگر و تبادل خدمات فنی – مهندسی است.

رییس جمهوری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات فنی – مهندسی، ساخت نیروگاه برق – آبی، ساخت سد، جاده، ریل، کارخانه های تبدیل مواد غذایی و سایر خدمات مورد نیاز در قرقیزستان که دولت این کشور تسهیلات لازم آن را فراهم کند، اعلام آمادگی می کند و در این زمینه با آقای رییس‌ جمهور نیز در مذاکراتمان مباحث مفیدی داشتیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در مذاکراتمان درباره موضوعات تروریسم، مواد مخدر و جنایات سازمان یافته نیز گفتگو کردیم، گفت: در همه این زمینه‌ها می‌توانیم تبادل تجربیات و اطلاعات داشته باشیم.

رییس جمهوری افزود: برای حل و فصل این مسایل که معضلات امروز منطقه ما هستند، بویژه مسأله تروریسم و مشکلاتی که امروز در کشورهای منطقه از جمله در عراق و سوریه وجود دارد، همه کشورها باید به هم کمک کنند تا با تروریسم در کل این منطقه مبارزه شود و کشورهای منطقه شاهد صلح و ثبات در کل منطقه باشند. این به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود.

"الماس بیگ آتامبایف" رییس جمهوری قرقیزستان نیز در این کنفرانس خبری با بیان اینکه سفر رسمی آقای دکتر روحانی درهای جدیدی را فراروی روابط دو کشور گشوده و برگی جدید در تاریخ روابط تهران – بیشکک است، گفت: این سفر یک گام تحول بخش در توسعه روابط ما خواهد بود و شاهد آن خواهیم بود که روابط دو طرف در زمینه های مختلف بسیار فعال تر شده و گردش کالا بین دو کشور ، بسیار گسترده تر خواهد شد.

رییس جمهوری قرقیزستان با بیان اینکه این سفر در فضایی آکنده از تفاهم متقابل و گفتگوهای سازنده انجام شد، افزود: در گفتگوهای میان روسای دو کشور بر روابط نزدیک و دوستانه دوجانبه به عنوان پایه و اساس روابط تهران – بیشکک تاکید شد. به زودی بیست و پنجمین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک با ایران را جشن خواهیم گرفت که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه اسناد همکاری امضا شده در نشست امروز حاصل گفتگوها و مذاکرات سفر سال گذشته او به تهران بوده است، اظهار داشت: امروز با رییس جمهوری ایران درباره تنظیم برنامه همکاری های 10 ساله آینده دو کشور گفتگو کردیم که اجرای این برنامه تعاملات دو طرف را به سطح جدیدی ارتقا می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها