بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه توضیحاتی درباره جلسه وزیر خارجه با برخی نمایندگان داده است.
کد خبر: ۹۸۱۴۹۷
تماس تلفنی کری با ظریف نیم ساعت قبل از پایان مهلت اوباما برای وتوی قانون ضد ایرانی

به گزارش جام جم آنلاین ،گفت‌وگوی نعمتی با اعتماد را در ادامه می‌خوانید: ‌

در خبرها آمده است که شما بعد از بازبینی فایل جلسه نمایندگان با آقای ظریف ادعای آقای کریمی‌قدوسی را تایید کرده‌اید...

من هیچ صحبتی در این باره نداشتم و برداشت آقای کریمی‌قدوسی از سخنان آقای ظریف را نه تایید می‌کنم و نه تکذیب. چون ایشان برداشت شخصی‌اش را مطرح کرده است.

دیروز در صحن هم در این باره بحث شد و شما با آقای بروجردی صحبت کردید. چه صحبت‌هایی رد و بدل شد و بعد از اینکه فایل را شنیدید چه ارزیابی‌ای داشتید؟

ببینید نشست آقای ظریف روز چهارشنبه عصر با تعدادی از همکاران عضو کمیسیون امنیت ملی در یکی از دفاتر مجلس انجام شده بود. یعنی اصلا این جلسه، جلسه کمیسیون امنیت هم نبود. در آنجا هم آقای ظریف تاکید کرده بود که این جلسه غیر رسمی و خصوصی محرمانه و غیر قابل انتشار است و محتوای این جلسه نباید بیرون مطرح شود. کسی هم که محتوای این جلسه را مطرح کرده خودش باید پاسخگو باشد. آقای ظریف گفته این جلسه محرمانه است و نباید محتوای آن منتشر می‌شد. به همین دلیل به اعتقاد من انتشار آن دور از اخلاق حرفه‌ای و نمایندگی است. اما ارزیابی من این است که برداشت غلطی بوده که باعث این مشکل شده است. موضوع بحث تحریم‌ها و بحث isa است و بحث کل برجام نیست. آقای ظریف در آنجا تاکید می‌کند که ما استراتژی را برای خودمان درباره تحریم‌ها تعریف کرده بودیم که باید آن استراتژی را انجام می‌دادیم اما آن استراتژی انجام نشد و من اینجا اشتباه کردم. یعنی درباره تحریم‌ها و نه برجام.

ایشان گفته بود بالاخره باید بحث حذف isa را در متن برجام می‌آوردیم اما این آورده نشد. به دلیل اینکه باید در کنگره امریکایی‌ها مطرح می‌شد و ما هم از قبل می‌دانستیم کنگره طرف نتانیاهو را دارد و بالاخره این کار انجام نشد. مطلب بعدی که ایشان مطرح کرده بودند این بود که در طول مذاکرات چندین بار آقای کری و آقای مونیز گفتند که شما نگران نباشید ما روش‌هایی داریم که می‌توانیم این موضوعات را از کنگره بگذرانیم. ظریف شاهد مثال هم داشت. مثلا همین موضوع بویینگ که الان حل شده است. در این مورد گفته بودند ما مسیرهایی داریم که می‌‌توانیم از این مسیرها مساله بویینگ را حل کنیم و این کار را هم کردند. ایشان اشاراتی داشتند به مذاکراتی که آقای کری با آقای ظریف در پنجشنبه گذشته و قبل از اتمام زمان وتو داشتند. آقای ظریف گفت: کری هفت و نیم صبح پنجشنبه به من زنگ زد که اگر اوباما بخواهد این تحریم‌ها را وتو کند شما چه تعهدی به ما می‌دهید؟ ایشان هم گفته بود من تعهدی ندارم بدهم و فقط باید این موضوعات را منتقل کنم و نمی‌توانم درباره آن الان تصمیم بگیرم. به این دلیل که الان اینجا هفت و نیم صبح است و امریکا ساعت حدود یازده و نیم و تنها نیم ساعت مانده به زمان تمام شدن ضرب‌الاجل وتو. ظریف چنین سخنانی را گفته بود.

بنابراین معتقدم برداشت آقای کریمی‌قدوسی اشتباه است. ایشان موضوع تحریم‌های isa مشهور به « داماتو» را به کل برجام تعمیم داده است.

فکر می‌کنید با توجه به اقدام آقای کریمی‌قدوسی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان وارد بررسی این موضوع خواهد شد؟

آقای کریمی‌قدوسی در آن جلسه نبوده است و یکی از نمایندگان این موضوع را به ایشان منتقل کرده است. من خودم با ایشان صحبت کردم و گفتم موضوع محرمانه بوده و نباید آن را منتقل می‌کردید. ایشان گفت من در جلسه نبودم و قولی به کسی نداده‌ام.

این پاسخ منطقی است؟

آقای کریمی‌قدوسی منطق خاص خودش را دارد. اما من فکر می‌کنم اصل موضوع اشتباه برداشت ایشان است. اما هیات نظارت بر رفتار نمایندگان کار خودش را می‌کند و شاید هم این موضوع را پیگیری کنند. اما گله مندی من از ایشان این است که در یک مباحثه یک ساعت و نیمه مباحث خیلی زیادی مطرح شده اما اینکه چند جمله که سر و ته آن زده شده است را به عنوان سخنان آقای ظریف منتشر کنیم درست نیست. کلی مطلب قبل و بعد از این مباحث وجود داشت که آنها آورده نشده. خیلی از سایت‌ها الان اینطور منتشر کرده‌اند که ظریف پذیرفت من در برجام اشتباه کردم. در حالی که متولی برجام ظریف نیست. و یک سیستم در برجام نقش داشته است. بنابراین نباید این اتفاق می‌افتاد که مذاکره یک ساعته را در چند جمله منقطع، خلاصه کند.

آقای لاریجانی در این باره نظری نداشت؟

من به عنوان عضو هیات رییسه با ایشان مشورت کردم و موضوع را با ایشان در میان گذاشتم اما صحبت‌های ایشان را از خودشان بشنوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها