محمدجواد تندگویان کفاش زاده ای بود که در 26 خرداد 1329 در خانی آباد تهران به دنیا آمد. او با وجود دارا بودن حدنصاب علمی، به خاطر روحیه مذهبی‌اش از دریافت بورسیه بانک ملی برای اعزام به خارج از کشور کنار گذاشته شد و بعدها در دوران سربازی نیز بابت روحیه انقلابی و فعالیت در انجمن اسلامی دانشکده نفت آبادان خلع درجه شد و طبق نامه ساواک به عنوان سرباز صفر! به شیراز انتقال یافت.
کد خبر: ۹۸۰۶۱۳
جوان کفاش زاده ای که وزیر شد

تندگویان با اینکه کارشناس مهندسی نفت بود اما به خاطر سوءپیشینه هرگز نتوانست در مشاغل دولتی پیش از انقلاب، فعالیت کند و همین امر باعث شد که در شرکت های خصوصی فعال شود و حتی مدتی به عنوان راننده، مسافرکشی‌کند.

تندگویان که مدیرعاملی شرکت پارس توشیبا و مدیریت شرکت مناطق نفتخیز را در اوایل انقلاب به عهده داشت از طرف شهید رجایی به عنوان وزیر نفت معرفی شد و او با آرای قاطع از طرف مجلس، این مسئولیت را به عهده گرفت. یک ماه پس از آغاز وزارتش که مقارن با شروع جنگ تحمیلی نیز بود برای سرکشی به پالایشگاه نفت آبادان رهسپار خوزستان شد.

تندگویان در جاده ماهشهرآبادان به همراه معاونانش به اسارت نیروهای بعثی درآمد و به زندان های اسرای ایرانی منتقل شد. معروف است که تلویزیون عراق پس از به اسارت در آمدن تندگویان، در برنامه‌های خود اعلام می‌کرد: «اکنون ایرانی‌ها نه وزیر نفت دارند و نه نفت.»

تندگویان زیر شکنجه در زندان های مخوف صدام، جان باخت و سال 1370 پیکر او را به کشورمان انتقال دادند و در چنین روزی به خاک سپرده شد.

فرزند کفاش زاده ای که شاه و رژیم تحت امرش، به او اجازه تحصیل و کار ندادند در دوران انقلاب به خاطر شایستگی هایش به وزارت رسید. رشد جوانان در دوران انقلاب و بلوغ فکری و اعتقادی و اخلاقی آنان باعث شده بود جهانیان به سربازان امام خمینی غبطه بخورند.

امروز نیز کشور ما صاحب جوانانی است که در عرصه های گوناگون فرهنگی و اقتصادی و علمی و سیاسی می‌توانند، موتور محرکه کشور را با سرعت پیش ببرند و تحول آفرین باشند. این امر نیاز به اعتماد مسئولان در همه ابعاد دارد.

دکتر علی دارابی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
عباس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۰
۰
امروز نیز كشور ما صاحب جوانانی است كه در عرصه های گوناگون فرهنگی و اقتصادی و علمی و سیاسی می‌توانند، موتور محركه كشور را با سرعت پیش ببرند و تحول آفرین باشند. این امر نیاز به اعتماد مسئولان در همه ابعاد دارد... احسنت دكتر
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۰
۰
باسلام:آنقدر كه ارتش حزب بعث عراق ودرراس آن صدام حسین ملعون به كشور ما در 8 سال ضربه وارد كرد هیچ كشوری درطول تاریخ اینگونه به ما صدمه وارد نكرد.

نیازمندی ها