رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان محیط زیست از تلف شدن ۲۸۰ پرنده بر اثر آنفولانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان خبر داد.
کد خبر: ۹۸۰۴۷۰
آنفولانزای پرندگان ۲۸۰ پرنده را تلف کرد/ مردم از تماس با لاشه‌ها خودداری کنند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایلنا ، سیامک مسعودی در ارتباط با وضعیت شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان گفت: محیط بانان با کمک افراد داوطلب وپشتیبانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، پایش منطقه را از چند روز پیش آغاز کرده‌اند و جمع‌آوری لاشه پرندگان تلف شده از سطح و حاشیه تالاب و امحاءبهداشتی لاشه‌هادرحال انجام است.

وی ادامه داد: همچنین اطراف تالاب بویژه جاده‌های منتهی به تالاب برای اطلاع‌رسانی نصب شده و با همکاری دستگاههای اجرایی استان درحال تلاش هستند تا این بیماری در این منطقه بماند و خارج نشود.

مسعودی افزود: از مردم خواسته شده؛ هرگونه مشاهده تلفات پرندگان را به ادارات محیط زیست و دامپزشکی اطلاع دهند و از تماس با لاشه خودداری کنند.

رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: روز گذشته (یکشنبه ۲۸ آذر) ۸۰ لاشه در این منطقه پیدا شد که کاملا امحا شدند و روزهای قبل نیز حدود ۲۰۰ لاشه پیدا شده بود. تلفات بیشتر در میان غازهای خاکستری دیده شده است، اما آمار دقیق نوع گونه پرندگان تلف شده پس از پایان پایش بررسی واعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه این نوع سویه از ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان فعلا برای انسان خطرناک نیست، گفت: البته شرایط بهداشتی باید رعایت شود؛ تمام نیروهای در حال پایش و امحا با لباس مخصوص و دستکش و کلاه هستند و ضدعفونی‌ها انجام می‌شود، از طرف دیگر خواسته شده که مسایل امنیت زیستی در مرغداری‌های اطراف نیز انجام شود.

مسعودی خاطرنشان کرد: علت شیوع، احتمالا پرندگان مهاجر هستند، بنابراین نیروهای اجرایی و محیط بانان در خط مقدم پیشگیری و مبارزه با بیماری مذکور قرار دارند و اگر امکانات و اعتبارات مورد نیاز بطورکامل در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرارگیرد، مسلما امکان گسترش بیماری کاهش می‌یابد. در دیگر استانها نیز اقدامات پیشگیرانه و پایش‌ها در مورد پرندگان وحشی در حال انجام است و هر گونه تلفات بررسی می‌شود تا ببینیم ناشی از شیوع این ویروس بوده است یا خیر؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها