معاون شرکت ملی حفاری ایران خبرداد:

159 هزار متر حفاری برای نفت و گاز

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خبر داد:

واگذاری عملیات حفاری به بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: صنعت حفاری کشور یک صنعت استراتژیک است که باید آن را داشته باشیم و اگر این صنعت رها شود، مشکلات کلانی برای صنعت نفت و استقلال این بخش به وجود می‌آید و این دستاوردهای کلان شرکت است که باعث شده در زمینه‌های مختلف صنعت نفت دارای استقلال باشیم.
کد خبر: ۹۸۰۳۲۲
واگذاری عملیات حفاری به بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، حیدر بهمنی افزود: شرکت ملی حفاری ایران تنها نهاد صنعتی کشور است که به فتوای یک مجتهد تشکیل شده است و یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است و در نظام جمهوری اسلامی بسیار اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب معدل سواد افرادی که در شرکت ملی حفاری مشغول به کار بوده‌اند، سیکل بود اما امروز حدود 1000 نفر از افراد شاغل در این شرکت دارای مدرک فوق ‌لیسانس، 5000 نفر لیسانس و حدود 200 نفر دکتری دارند.

بهمنی تصریح کرد: شرکت ملی حفاری ایران به دور از هر نگرش سیاسی و تحت حمایت پرچم ولایت، رو به جلو حرکت کرده و هر ساله در بخش‌های مختلف خود عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته است و در این زمینه باید دستاوردهای کلان این شرکت که در اختیار کشور قرار گرفته است، مورد توجه واقع شود.

حفاری 4200 حلقه چاه توسط شرکت ملی حفاری

وی با بیان این‌که در 36 سال گذشته حدود 4200 حلقه چاه توسط شرکت ملی حفاری، حفاری شده است، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب، عمق چاه‌ها زیر 4 هزار متر بود اما اکنون توانستیم عمق چاه‌ها را به حدود 6 هزار متر برسانیم. این در حالی است که هر چه چاه پیرتر شود، عملیات حفاری در آن سخت‌تر و دستیابی به عمق‌های بیشتر، مشکل‌تر خواهد بود.

بهمنی ادامه داد: هیچ امکاناتی نیست که در دنیا تأسیس شده و شرکت ملی حفاری ایران آن را نداشته باشد و در این زمینه اگر تمام شرکت‌های جهان ما را تحریم کنند، نیز می‌توانیم روی پای خود بایستیم و بدون توجه به تحریم‌ها کار خودمان را ادامه دهیم.

وی گفت: شرکت ملی حفاری در بحث مصرف قطعات، روزانه 33 هزار قطعه مصرف می‌کند که از این میزان 20 هزار قطعه آن بومی‌سازی شده و در کشور ساخته می‌شود و 80 درصد از این قطعات معادل 20 هزار قطعه در استان خوزستان ساخته می‌شود.

بهمنی با بیان این‌که در زمینه ساخت قطعات حدود 90 میلیارد تومان هزینه می‌کنیم، گفت: نزدیک 50 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در صنعت حفاری ایجاد کردیم. هر چند نتوانسته‌ایم تمام مشکل اشتغال استان را حل کنیم اما در تلاش هستیم تا از افراد کاردان استفاده کنیم.

وی افزود: نزدیک 90 دستگاه حفاری در شهرستان‌های مختلف ایران مشغول به کار هستند و در این زمینه هیچ وابستگی نه به دولت و نه به صنعت نفت، نداریم و حتی از این بخش‌ها مطالباتی داریم که توان پرداخت آن‌ها از سوی دولت و صنعت نفت بسیار دشوار است.

بهمنی عنوان کرد: جلوگیری از خروج 20 میلیارد دلار ارز به دلیل آنکه خودمان در کشور حفاری می‌کنیم، یک کار جهادی است که باید به آن توجه کنیم و این امر در زمانی انجام گرفت که کشور و صنعت نفت زیر سایه تحریم‌های سخت و ظالمانه قرار داشتند.

تجهیز 30 دستگاه حفاری به سیستم مدیریت پسماند

وی افزود: پیچیده‌ترین تکنولوژی در صنعت نفت کشور، تکنولوژی حفاری است و در این زمینه تلاش کردیم که هرچه در جهان ساخته می‌شود، ما نیز داشته باشیم. همچنین اگر وحدت در صنعت حفاری کشور وجود نداشت، با مشکلات فراوانی مواجه می‌شدیم که خوشبختانه وحدت موجود در صنعت حفاری کشور باعث حل بسیاری از مشکلات شده است.

بهمنی با بیان این‌که هیچ صنعتی وجود ندارد که تمام خدمات فنی را به صورت یک پکیج یکجا در خود داشته باشد، گفت: صنعت حفاری این پکیج را به صورت کامل در اختیار دارد و این به دلیل تحریم‌ها است که صنعت حفاری توانسته چنین توانی را داشته باشد.

وی اظهار کرد: در بحث جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی، 30 دستگاه حفاری در شرکت ملی حفاری ایران مجهز به سیستم پسماند هستند که موجب کاهش آلودگی‌های ناشی از پسماند دستگاه‌های حفاری می‌شود و این سیستم‌ها یکی از بروزترین و جدیدترین راهکارها برای جلوگیری از مدیریت پسماند دستگاه‌های حفار است. اکنون این سیستم‌های پسماند نیز در درون کشور و در خوزستان ساخته می‌شوند و نیازی به واردات آن‌ها نداریم.

بهمنی خاطرنشان کرد: صنعت حفاری به دنبال افزایش سهم مدیریتی و تقویت بخش خصوصی ایرانی در بحث حفاری است. اکنون حدود 60 درصد از بازار حفاری در اختیار شرکت ملی حفاری ایران است اما در این زمینه به دنبال آن هستیم تا از بخش خصوصی ایرانی حمایت کنیم و حفاری‌ها را در اختیار این بخش قرار دهیم و به شرکت‌های دیگر به عنوان رقیب نگاه نمی‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی ملی حفاری، انتقال تجربه به بخش خصوصی است و در این زمینه از بخش خصوصی ایرانی حمایت خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها