عضوهیات رییسه اتاق بازرگانی تهران گفت :دردنیا از هر 5 شغلی که ایجاد می شود 4 شغل دربخش اس ام ای ها (صنایع کوچک و متوسط)است اما در ایران این بخش مغفول باقی ماند و بانک ها بیشتر شرکت های بزرگ را تامین می کنند.
کد خبر: ۹۸۰۲۹۸
بانک ها تمایلی به تامین سرمایه صنایع کوچک و متوسط ندارند

به گزارش جام جم آنلاین ،سیدحامد واحدی عضو هیات رییس اتاق بازرگانی تهران در مراسم پذیرش نخستین شرکت ایرانی در بازار SMEها در فرابورس به خبرنگاران گفت : SMEها 45 درصد اشتغال جهان را تشکیل داده اند و از این میزان 33 درصد GDP دنیا متعلق به آنهاست ،چرا که می توان بیشترین اشتغال را باکمترین سرمایه ایجاد کرد اما متاسفانه این بخش در اقتصاد کشور مغفول باقی مانده است .

وی مهمترین مشکل SMEها را نقدینگی و تامین منابع مالی دانست و گفت: بانک ها به شرکت های بزرگ بیشتر و راحت تر تسهیلات می دهند در حالیکه چالش بزرگ آنها با صنایع بزرگ عدم بازگشت منابع بانکی است . لذا در این شرایط صنایع کوچک امید دارند از بازار پول کناره گیری و در بازار سرمایه تامین مالی کنند.

واحدی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی واقعی در ایران SMEها هستند گفت: در وزارت نفت همیشه با صنایع بالادستی چالش داریم چرا که آنها می گویند نمی توانیم به بخش خصوصی کار ارائه دهیم برای آنکه بخش خصوصی کو چک است و توان انجام آن را ندارد در حالیکه تا کار به این بخش سپرده شود بخش خصوصی نمی تواند رشد کند .

وی افزود :بازار SME بازار بخش خصوصی است اما در تابلوی بورس نیز درصد اندکی از سهام متعلق به بخش خالص خصوصی است و بخش های دولتی و شبه دولتی بازار را پر کرده است.

مدیر عامل شرکت پتروصنعت گامرون ادامه داد: از سازمان بورس انتظار داریم SMEها را به راحت ترین شکل ممکن پذیرش کنند. قانون سرمایه گذاری توسط سرمایه گذار نهادی در این بازار باعث محدود کردن کمک و تامین مالی SMEها از بازار سرمایه می شود.

وی با اشاره به اینکه مردم از سوددهی شرکت های دولتی ناامید شده اند گفت :امیدواریم برای ورود اس امی ای ها به بازار بورس سازمان بورس شرایط را آسان گیرد تا خرید و فروش تسهیل شود.

واحدی در ادامه دررابطه با وضعیت اولین شرکت اس امی ای که هفته دیگر در فرابورس ارائه خواهد شد گفت:این مجموعه یکی از بزرگ ترین واحدهای تولید کننده فرمالین در کشور و خاورمیانه است واز زمان افتتاح تولید اسمی سالانه 5 هزار تن هگزامین، 56 هزار تن فرمالین، و همچنین 10 هزار تن اوره فرمالدهید انجام شد.

وی گفت: تولید با کیفیت بر اساس استانداردهای جهانی، صادرات و رقابت با محصولات مشابه خارجی و حضور در بازارهای جهانی رفع نیاز و خودکفایی هر چه بیشتر کشور از فرآورده های تولیدی حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی، صرفه جویی انرژی و افزایش بهره وری، جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده، گسترش برند ایرانی در بازارهای معتبر پتروشیمی و حرکت در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مهمترین اهداف این شرکت است.

عضو هیات رییسه اتاق تهران درباره برنامه عرضه سهام نیز گفت: از ما تعهد عرضه 10 درصدی در روز اول را گرفته اند اما میزان تقاضا بسیار بیشتر است در حالیکه در بازار SMEها سرمایه گذاران نهادی باید اقدام به خرید کنند تقاضاها در رقم های بالای 20 تا 30 درصد سهام است که سهامدار عمده مخالف بوده و بعید است بیشتر از 15 درصد سهام عرضه شود.

به گفته این مقام مسوول تا پیش از برجام صادرات هگزامین به سختی انجام شده و با مشکلات زیادی مواجه بود اما پس از برجام در حال حاضر 95 درصد این محصول صادر می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها