سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران ترکیه و روسیه فردا به ابتکار ایران در مسکو برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۸۰۲۵۰
برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران افزود: این نشست در مسکو برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سوالی درباره برگزاری برخی راهپیمایی‌ها علیه ایران در آنکارا و استانبول و این که آیا ایران در برابر این موضوع واکنش و اعتراضی داشته است، گفت: ما مراتب اعتراص خود را به مقامات ترکیه اعلام کردیم و سفیر ترکیه در تهران به وزارت خارجه احضار شده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: در مقطع کنونی نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد سفر اخیر آمانو به تهران و اینکه آیا آقای آمانو با این سفر قرار است پیامی را از ایران به طرف‌های مقابل ایران در گروه 1+5 و موضوع برجام انتقال دهد، افزود: سفر آقای آمانو در تهران در چارچوب ارتباطات و رایزنی‌های مستمری که با ‌آژانس داریم انجام شده است.

وی با اشاره به برخی از محورهای مذاکرات آمانو با مقامات کشورمان در جریان سفر روز گذشته‌اش در تهران، گفت: در این سفر در مود وضعیت کنونی و آتی برجام و همکاری‌های ایران و آژانس بحث و گفت‌وگو شد و مطلب خاصی نبود که ایشان بخواهند پیامی را منتقل کنند.

وی با اشاره به رایزنی‌های فنی انجام شده بین آمانو و مقامات ایران، افزود: ایشان تأکید کردند که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده و رضایت کامل از این موضوع داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه گفته شده به تازگی آقای کری و ظریف گفت‌وگوی تلفنی در مورد بحث برجام و همچنین قانون ISA داشته‌اند، گفت: با توجه به وضعیتی که در سنای آمریکا پیش آمده و مصوبه سنا در مورد قانون داماتو تماس‌هایی وجود داشته و تذکرات لازم،‌ تبادل‌نظرها و رایزنی‌های لازم صورت گرفته است.

قاسمی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه کویت قرار است به نمایندگی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران مذاکراتی داشته باشد و صحت و سقم این اخبار، اظهار کرد: خوب است که صحبت‌های زیبا به جای صحبت‌های مضر بشنویم. ما این که کویت علاقه‌مند است که فرستاده‌ای به ایران داشته باشد و این فرستاده با سفر به ایران با مقامات ایرانی مذاکره کند شنیده‌ایم ولی اینکه این فرستاده نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس یا کشورهای دیگر دارد یا نه اطلاعی نداریم. موضع ما نسبت به همسایگانمان مشخص است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در برابر هر گام مثبتی که برداشته شود پاسخ مثبتی نیز آنها از سوی ایران دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در مورد انجام این سفر تاریخ مشخصی نداریم ولی همانطور که گفتم شنیده شده که احتمالاً مقامی از کویت به ایران سفر خواهد کرد. البته بهتر است که منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در چند روز اخیر شاهد این بودیم که در برابر سفارت و کنسولگری ایران در آنکارا و استانبول در ارتباط با موضوع سوریه و حلب تظاهرات‌های اعتراضی برگزار شده و در همین چارچوب برخی می‌گویند که تظاهرات برگزار شده در ترکیه در برابر سفارت ایران سازماندهی شده بوده و با حمایت حزب حاکم در ترکیه انجام شده است، گفت: ما در چند روز گذشته چند تظاهرات را در آنکارا و استانبول داشتیم. تظاهراتی که در آنکارا در برابر سفارت ایران برگزار شد غیرمتعارف و ناسنجیده بود. بدون اینکه به سفارت ایران از قبل اطلاع داده باشند.

وی افزود: به طور معمول وقتی می‌خواهد تجمعی در برابر سفارت یک کشور برگزار شود پلیس آن کشور باید به مقامات آن سفارتخانه اطلاع دهند در حالی که این اطلاع‌رسانی به سفارت ایران در ترکیه انجام نشده بود و این تظاهرات در ساعتی غیرمتعارف نیز برگزار شد.

وی با بیان اینکه آسیبی به سفارت ما در جریان این موضوع وارد نشده است، افزود: ما سفیر ترکیه را در تهران احضار کردیم و مراتب اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم. بعداً تظاهرات کوچک‌تری در استانبول و آنکارا برگزار شد که این تظاهرات توسط پلیس مدیریت شد و ما مراتب اعتراض خود را نیز بار دیگر اعلام کردیم.

وی افزود: ما تصور می‌کنیم که این اقدامات هدایت شده و توسط افراد خاص یا احزاب و گروه‌های خاصی در منطقه انجام شده است. آنها تلاش داشتند که این اقدام را به کشورهای دیگر نیز سرایت دهند بدون اینکه دلیل و توجیهی داشته باشند و درواقع به بهانه حلب این تظاهرات را برگزار کرده بودند. البته در برابر سفارت روسیه در ترکیه نیز تظاهراتی برگزار شد و فقط در جلوی سفارت ما نبود.

وی افزود: عده‌ای در ترکیه سعی داشتند که فضا را در ترکیه علیه ایران خراب کنند.

قاسمی گفت: اینکه این اقدامات از چه جایگاه و منبعی تغذیه شده برای ما روشن است و ما اطلاعات و اشراف کامل در این زمینه داریم.

قاسمی در مورد واکنش وزارت امور خارجه به اظهارات اخیر ترزا می، نخست وزیر انگلیس علیه ایران، اظهار کرد: وزارت امور خارجه از ابتدا با توجه به وظایف ذاتی خود اقدامات لازم را انجام داد و دو بار رئیس نمایندگی انگلیس در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد. بار اول سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد و در بار دوم در غیاب آقای سفیر کاردار این کشور در تهران احضار شد.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در چارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران مواضع لازم را در این ارتباط اتخاذ کرده، ‌ادامه داد: رفتار آنها تحت کنترل و نظارت ماست و اظهارات آنها را ما مرتب رصد می‌کنیم و به ‌هنگام و به‌ موقع در صورت نیاز اقدامات و برخوردهای لازم انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در همین چارچوب در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بحثی در مجلس از سوی برخی از نمایندگان مطرح است که سطح روابط ایران و انگلیس در اعتراض به اظهارات اخیر مقامات انگلیسی علیه ایران کاهش پیدا کند، گفت: این موضوع از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده است ولی من رسماً چیزی را ندیده‌ام و در قالب سیاست‌های کلی کشور چنین بحثی مطرح نیست.

وی ادامه داد: گاهی اقدامات و سخنانی توسط برخی از کشورها انجام و یا مطرح می‌شود که متناسب با آن اقدامات لازم صورت گرفته و انجام می‌شود.

قاسمی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر حضور سفیر ایران در وزارت امور خارجه انگلیس، گفت: ایشان در جریان حضور در وزارت امور خارجه انگلیس در مورد بحث سوریه و حلب رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشتند و محور این حضور همانطور که گفتم بحث سوریه و حلب بوده است.

وی ادامه داد: ما از طریق نمایندگی‌های خود در خارج از کشور مشاوره و رایزنی‌هایی را با دیگر کشورها داریم و نظرات آنها را نیز در مورد تحولات جاری در منطقه و مسائل بین‌الملل می‌شنویم و با آنها گفت‌وگو و رایزنی می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها