داستان آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب تمامی ندارد. درحالی که سال‌هاست کارشناسان نسبت به خطر وجود این محصولات کشاورزی آلوده در سبد غذایی مردم هشدار می‌دهند، اما روز گذشته حسن هاشمی، وزیر بهداشت بصراحت به رسانه‌ها اعلام کرد هنوز هم در حاشیه تهران و سه استان دیگر، آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۸۰۱۳۵
مزارع تهران، همچنان غوطه‌ور در فاضلاب

به گزارش جام‌جم، این محصولات آلوده درحالی براحتی در تهران و دیگر شهرهای همجوار توزیع می‌شود که نظارت‌های جدی هم برای مقابله با این بحران ادامه‌دار، اعمال نمی‌شود. وزیر بهداشت، این شرایط را «خیلی بد» توصیف کرده و گفته که باید بحث آب‌های آلوده و آبیاری محصولات با فاضلاب را به صفر برسانیم.

خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم خبر داده که حدود 2400 هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور با فاضلاب تصفیه نشده آبیاری می‌شود و بیشترین میزان آن در چهار استان البرز، آذربایجان غربی، تهران و کرمانشاه است.

البته این مشکل فقط به سبزیکاری ختم نمی‌شود. هم‌اکنون شاهد هستیم که در بسیاری از مزارع جنوب تهران از جمله مزارع لبو، گوجه‌فرنگی، بامیه، خیار، گندم و بادمجان با فاضلاب آبیاری می‌شود؛ آن هم درحالی که متخصصان بارها اعلام کرده‌اند آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب، منشأ بروز بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری‌های روده‌ای، عفونی، انگلی و حتی سرطان است.

حال در این شرایط، هاشمی در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده که نگرانی مردم درباره سلامت مواد غذایی و محصولات کشاورزی زیاد است و به همین دلیل، باید اطلاع‌رسانی‌های لازم در این حوزه انجام شود.

مشکل تقلب در سموم هم مشکل دیگری است که هاشمی به آن اشاره کرده و گفته که آماده است برای مقابله با این شرایط به کمک جهاد کشاورزی بیاید. حوزه خرید و فروش سموم و کود کشاورزی، بسیار پرسود و به گفته وزیر بهداشت «سودآور و اغواکننده» است؛ طوری که به گفته هاشمی، گاهی تا 80 درصد این فرآورده‌های قاچاق، تقلبی هستند.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم در این دیدار اعلام کرده که ساماندهی استفاده از سموم در هفت محصول کشاورزی پرمصرف شامل برنج، خیار، گوجه گلخانه‌ای، پرتقال، کاهو و سیب‌زمینی آغاز شده است.

به گفته حجتی، در برخی از این محصولات، میزانی از باقیمانده سموم از جمله نیترات وجود داشته است؛ بخصوص در مورد برخی سیب‌زمینی‌ها و کاهوها که از سال 94 کار نمونه‌گیری و رصد مزارع این محصولات شروع شده است.

وزیر جهاد کشاورزی هشدار داده، برای مساله سموم قاچاق نیز باید برنامه داشته باشیم. اگر از روی ناآگاهی برخی کشاورزان از این سموم استفاده می‌کنند یا پای افراد سوداگر در میان است، باید برای هر دو موضوع نسخه و برنامه داشته باشیم.

به قول حجتی، تاکنون 4000 نوع سم مجاز برای کشاورزی شناسایی و تائید شده است، اما همچنان نگرانی ازسموم غیرمجاز و بیش از حد، در کشاورزی ایران وجود دارد. به همین دلایل به نظر می‌رسد باید نظارت جدی‌تری بر فرآورده‌های کشاورزی اعمال شود تا محصولی سرشار از مواد شیمیایی مضر در سفره مردم، جا خوش نکند.

امین جلالوند - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
وجدان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
۰
۰
پس این بهداشت كدوم قبرستونیه نكنه پول ندارن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها