روز یکشنبه جان کری وزیر خارجه آمریکا وارد ریاض شد و هدف و اصرارش این است که قبل از پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما دستاوردی را در یمن به‌دست آورد. قبل از شکست مذاکرات کویت، اسماعیل ولد شیخ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن اقدامات خود را با ملاقات با همه طرف‌ها شروع کرده بود و طرحی را تهیه کرد که با هماهنگی آمریکایی‌ها و جان کری بود. بعدها معلوم شد این طرح تقریبا همان طرحی است که جان کری پیشتر در ریاض اعلام کرد.
کد خبر: ۹۸۰۱۲۸
طرح آمریکایی برای نجات از باتلاق یمن

طرح ولد شیخ این است که منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی را عزل کنند و محترمانه اختیاراتش را بگیرند و به‌عنوان رئیس‌جمهور تشریفاتی بماند و تمامی اختیارات به معاون توافقی بین انصارالله و حزب مؤتمر علی عبدالله صالح و دولت مستعفی منصور هادی تفویض بشود.

در طول یک سال هم مقدمات انتخاب ریاست‌جمهوری برگزار و رئیس‌جمهور هم تعیین شود. این طرح اسماعیل ولد شیخ بود که آمریکایی‌ها همین طر ح را داشنتد و حدود یکی دو هفته پیش بود که جان کری به منظقه آمد و این طرح را پیگیری کرد و الان دوباره باز گشته و در قالب یک نشست چهارجانبه متشکل از آمریکا، انگلیس، امارات و عربستان به همراه نماینده سازمان ملل تکلیف یمن را مشخص کنند و طرح برکناری منصور هادی و بقیه این طرح را اجرا کنند و توافقی امضا شود. البته پیشتر کویت برای برگزاری مراسم امضای این طرح اعلام آمادگی کرده است.

عربستان به دلیل گیر کردن در باتلاق یمن و شکست در سوریه آمادگی پذیرش این طرح را دارد. چند روز پیش بود که ملک سلمان در مجلس اعلام کرد، عربستان راه حل‌های سیاسی برای بحران‌های جهانی را ترجیح می‌دهد و البته مشکلاتی که این کشور در داخل هم دارد مزید بر علت است.

امارات هم اختلافاتی با عربستان دارد و اختلاف مهم این کشور با عربستان برسر قدرت گرفتن اخوان المسلمین است. امارات بشدت مخالف این قدرت گرفتن است اما عربستان آماده دادن سهمی به اخوانی هاست که همان حزب تجمع یمنی اصلاح است. در قضیه تعز هم چند ماه پیش امارات کنار کشید، چون مشاهده کرد که اگر مخالفین انصارالله و ارتش طرفدارعلی عبدالله صالح قدرت بگیرند این مخالفان اخوانی هستند. بنابراین امارات کنار کشید و حاضر به کمک نشد.

امارات همچنین سر قضیه عدن و جنوب یمن بخصوص با توجه به این‌که احتمال می‌دهد عدن رقیب دبی یا امارات در مقوله تجارت شود همیشه سعی در تضعیف آنجا دارد.

سید اصغر قریشی

سفیر اسبق ایران در یمن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها