پرسش و پاسخ قضایی

معسر کیست؟

مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص درخواست مهریه، سهم الارث، نفقه، انحصار وراثت و تغییر اسم به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۹۷۹۳۶۷
پرسش و پاسخ قضایی

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

در جریان رسیدگی به پرونده‌ام از عملکرد دادستان یکی از شهرستان‌ها شکایت دارم. آیا می‌توانم از دادستان شکایت کنم؟

نظام قضایی ایران، ملهم از تعالیم اسلامی بوده و در چنین نظامی، هیچ فرد و مقامی پس از ارتکاب جرم مصونیت ندارد و با تخلف هرکس در هر مقامی باشد، برخورد قانونی خواهد شد؛ از جمله درصورتی که دادستان در انجام وظایفش تخلف یا جرمی مرتکب شود، با طرح شکواییه از سوی شاکی در دادسرای انتظامی قضات، این موضوع قابل پیگیری است و مرجع مورد اشاره، قانونا وظیفه رسیدگی دارد.

آیا دختر متقاضی طلاق می‌تواند طلب مهریه کند (چه توافقی، چه یکطرفه به درخواست دختر)؟

در طلاق توافقی وضعیت مهریه به توافق طرفین بستگی دارد. هر توافقی کنند دادگاه محترم می‌شمارد چنانچه دلیل موجهی برای طلاق داشته باشد منعی برای مطالبه مهریه ندارد.

در مورد سهم‌الارث دختر و پسر، ارثی که از مادر به فرزندان می‌رسد، چگونه است؟

براساس ماده 907 قانون مدنی و موازین شرعی اگر متوفی اولاد متعدد پسر و دختر داشته باشد، پسر دو برابر دختر سهم‌الارث می‌برد.

آیا زن می‌تواند در زمان نامزدی تقاضای نفقه کند؟

اگر منظورتان از زمان نامزدی زمان بین عقد و عروسی است، بله می‌تواند، اما قبل از عقد رسمی، خیر حقی ندارد.

پدرم فوت کرده، می‌خواستم ببینم برای کارهای انحصار وراثت، انتقال ملکی که فروخته شده، برای پرداخت مالیات این ملک آیا بین دختر و پسر فرقی وجود دارد؟ یعنی مثلاً وقتی مالیات مشخص شده، دو تا سهم پسر است و یکی سهم دختر؟

اگر پرداخت مالیات بر عهده ورثه است با توجه به این که سهم دختر نصف سهم پسر ترک می‌باشد بنابراین درهزینه انتقال هم باید پسر دو برابر دختر پرداخت کند.

چطور می‌توانم نام محمد را به ابتدای نام فرزندم اضافه کنم؟

با تقدیم دادخواست و اقامه دعوی مبنی بر الزام ثبت احوال محل صدور شناسنامه به اضافه کردن نام محمد به اول اسم فرزندتان اقدام کنید. البته در دادگاه محل سکونت خودتان اقامه دعوی کنید.

بنده در یک آپارتمان مدیر ساختمان هستم. مدیر قبلی کلید انباری عمومی آپارتمان را که باید وسایل آپارتمان در آن گذاشته شود، تحویل نمی‌دهد و وسایل شخصی‌اش را در آن گذاشته است، برای حل این مشکل از لحاظ قانونی چه کار باید بکنیم؟

با تقدیم دادخواست و اقامه دعوی در شورای حل اختلاف مبنی بر الزام وی به تحویل کلید اقدام کرده یا شکایت کیفری مبنی بر تصرف عدوانی کنید.

ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
بیژن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
۰
۰
با سلام وقت بخیر مطلب جناب سرهنگ علیدوست راجع به تمدید وتعجیل برای افراد متقاضی در سال 96چه بود میخواستم راهنماییم كنید تا مطلب را قشنگ متوجه بشم باتشكر
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
۰
۰
ببخشید ایا قرار منع تعقیب خوردن سو پیشینه در سجل كفیری به حساب نمی اید؟اگه جواب بدی ممنونم در یك پرونده قرار منع تعقیب خوردم و میترسم در اینده در سو پیشینم ذكر بشود
حسن تیموری
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
۰
۰
شخضی در یك مغازه سالهامستاجر بود كه پس از طی تشریفات قانونی با دستور قضایی محل مربوطه تخلیه شد و در یك گروه تلگرامی املاك جهت اجاره مجدد ـآگهی گردید كه جندین عضو همكار دارد .وی بخاطر عداوت و تخلیه چند بار نسبت كلاهبردار وشیاد به من (واسطه)و مالك مغازه داده و ما از وی در دادسرای عمومی شكایت كرده ایم و بازپرس با ضمانت ( جوازكسب)وی را آزاد نموده
آیا سو ِءنیت در اینجا محقق میشود ؟ چگونه جرم وی را ثابت كنم؟
نهایتا جه حكمی صادر خواهد شد?

نیازمندی ها