سازمان دیده‌بان حقوق بشر:

نیجریه باید شیخ زکزاکی را آزاد کند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که نیجریه باید رهبر جنبش اسلامی این کشور را آزاد کرده و سرکوب‌ها علیه شیعیان این کشور را متوقف کند.
کد خبر: ۹۷۹۰۰۸
نیجریه باید شیخ زکزاکی را آزاد کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: مقامات نیجریه باید به سرکوب خشونت بار گروه در اقلیت و شیعه «جنبش اسلامی نیجریه» پایان دهند و رهبر آن را آزاد کنند.

پایگاه اینترنتی سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد :سرکوب خونین گروه اقلیت، در روزهای دوازدهم تا چهاردهم دسامبر 2015 صورت گرفت و شیخ ابراهیم الزکزاکی دبیر کل جنبش اسلامی نیجریه و همسرش زینت الدین حدود یکسال است بدون اینکه محاکمه شده باشند در زندان بسر می برند.

ارتش نیجریه دوازده دسامبر 2015 به فشار بیش از حد بر ضد راهپیمایی این گروه در شهر زاریا در ایالت کادونا متوسل شد.ایالت کادونا در شمال غربی نیجریه قرار دارد و نظامیان نیجریه ای قصد داشتند راه را برای عبور کاروان فرمانده ارتش باز کنند.

مائوسی سِگون محقق مسائل نیجریه در سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: دخالت نظامیان در حوادث زاریا و پس از آن اقدامات پلیس علیه جنبش اسلامی نیجریه، تعهد نیجریه به اجرای اصلاحات در ارتش را زیر سئوال برد. اقدام مسئولان ایالتی کادونا در سرکوب این گروه بدون اینکه مهاجمان به سزای عمل خود برسند،اجرای قانون نیست.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: مقامات نیجریه باید هر کسی را که به جنایت علیه اعضای جنبش اسلامی پرداخته است وادار به پاسخگویی کند و برای تبعیت از حکم دادگاه فدرال که دستور داده است شیخ الزکزاکی و همسرش باید آزاد شوند فورا اقدام کند.

سازمان دیده بان حقوق بشر دسامبر سال 2015 با اعلام اینکه این کشتارها موجه نیستند، خواستار بررسی بی طرفانه و مستقل در خصوص این کشتارها شده بود.

در حملۀ نظامیان نیجریه به شیعیان در روزهای 12 و 14 دسامبر 2015 (21 و 23 آذر 1394) در شهر زاریا حدود 350 نفر از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی به قتل رسیدند.

نیروهای ارتش همچنین خانۀ زکزاکی و چند ساختمان متعلق به جنبش اسلامی نیجریه را تخریب کردند.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز در این حمله به شدت زخمی شد و بینایی چشم چپ خود را از دست داد.

سازمان عفو بین‌الملل اوایل اردیبهشت 1395 ارتش نیجریه را به کشتار شیعیان، دفن کردن آنها در گورهای جمعی و نابود کردن مستندات مرتبط با این جنایت متهم کرد.

این سازمان بین‌المللی همچنین تصاویری ماهواره‌ای به گزارش خود ضمیمه کرده بود که محل گورهای جمعی شیعیان در نیجریه را نشان می‎داد.

شهروندان نیجریه با برپایی تظاهرات در سراسر این کشور خواستار آزادی شیخ زکزاکی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها