در جلسه هیات وزیران به ریاست معاون اول رییس جمهور انجام شد

لایحه معافیت دهیاری ها از قانون مالیات های مستقیم تصویب شد

عضو کمیسیون اقتصادی گفت : در لایحه بودجه 96 حدود27هزار میلیارد تومان انتشار اوراق مشارکت ،‌صکوک و استفاده از اسناد خزانه برای طرح های انتفاعی دارای توجیه فنی اقتصادی و مالی دیده شده است اما بخش قابل توجهی از آن صرف دیون گذشته خواهد شد و کمتر از 30 درصد صرف طرحهای عمرانی خواهد شد.
کد خبر: ۹۷۷۹۰۰
انتشار اوراق در سال 96 صرف بدهی های دولت خواهد شد / سهم بخش عمرانی کمتر از 30 درصد

سیدحسن حسینی شاهرودی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که از 27 هزار میلیارد تومان رقم پیش بینی شده برای انتشار اوراق در بودجه سال 96 در عمل چه میزان صرف طرح های نیمه تمام و عمرانی خواهد شد گفت : ما فکر می کنیم غالب این درآمد حاصله صرف دیون دولت شود، چون در سالجاری هم اعتبارات عمرانی کامل تخصیص پیدا نکرد و زیر 30 درصد محقق شد، طبیعتا دیون پیمانکاران باقی می ماند که باید سال آینده پرداخت شود و اوراق قرضه ای که سال 96 موعد سررسیدش است باید پرداخت شود ، بنابراین رقم ناچیزی از محل منابع حاصل از انتشار اوراق مشارکت و صکوک برای طرحهای عمرانی باقی خواهند ماند و شاید زیر 30 درصد باشد و باقی صرف دیون خواهد شد .

وی تنها راه تحقق عملی صرف درآمدهای حاصله ازانتشار اوراق در بخشهای عمرانی را افزایش نقدینگی دولت دانست و گفت : باید امیدوار باشیم منابعی که در بودجه ازمحل افزایش درآمد نفت ، اخذ مالیاتها پیش بینی شده است محقق شود و همچنین فروش سایر دارایی ها و اجرایی شدن اصل 44 نیز تحقق یابد تا با کمبود منابع مواجه نشویم .

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با اشاره به سهم انتشار انواع اوراق مشارکت و بدهی،ازجمله صکوک واسنادخزانه اسلامی دربودجه سال 96 گفت:انتشار اوراق مشارکت شیوه جدید تامین سرمایه برای دولت است که اگر از منظر مثبت به این شیوه تامین سرمایه نگاه شود،دولت به منابع بانک مرکزی دست اندازی نکرده و از این بانک استقراض ندارد.

نماینده مردم شاهرود و میامی درمجلس افزود:دولت با انتشار انواع اوراق مشارکت و بدهی از جمله صکوک و اسناد خزانه اسلامی شیوه ایجاد تورم نکرده و مطالبات و بدهی های خود را به بانک مرکزی و بانک ها بالا نمی برد و همچنین با این شیوه سبب جمع آوری نقدینگی از سطح جامعه می شود. اما با انتشار اوراق مشارکت دولت به مردم بدهکار شده و این اوراق در واقع دِین و تعهد دولت به مردم است.

وی بیان داشت :دولت طی یکی دو سال اخیر با وضعیت نامناسب مالی مواجه بوده است و انتشار اوراق مشارکت از جمله صکوک و اسناد خزانه اسلامی در بودجه سال 96 دُیون کلان برای دولت دوازدهم و سیزدهم ایجاد می کند. دولت مجبور می شود طی سالیان آینده مجددا اوراق مشارکت و خزانه منتشر کند، تا بتواند بدهی اوراق مشارکت و خزانه سال 96 را بازپرداخت کند و بخشی از اوراق سال 96 برای بازپرداخت اوراق سال 94 و 95 است.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها