دیر زمانی نیست که از عصر مطبخ‌های پر دود و دم و اجاق‌های سنتی می‌گذرد و آن تنورها و اجاق‌های آجری جای خود را به اجاق‌های امروزی داد و هیزم و چوب به فراموشی سپرده شد و گاز جای آن را گرفت اما در زندگی مدرن امروز حتی تصور این‌که زمانی اجاق گاز وجود نداشته است، دشوار است.
کد خبر: ۹۷۶۶۹۸
مهارت هایی برای خرید اجاق گاز

آشپزخانه بدون اجاق معنا و مفهومی ندارد. اجاق‌ گاز مهم‌ترین وسیله آشپزخانه به شمار می‌رود و باید بیش از بقیه وسایل در انتخاب آن دقت داشته باشید.

اجاق‌های گازی، الکتریکی، اجاق‌های بزرگ و قدیمی یا اجاق‌های توکار با شعله‌های مجزا، انواع انتخاب‌هایی است که پیش روی شما قرار دارند.

البته بودجه، فضا و ترجیحات شخصی شما تا حد زیادی در انتخاب‌تان تاثیرگذار خواهد بود؛ با این حال بهتر است کاتالوگ‌های مربوط به این‌گونه وسایل را مطالعه و مدل‌های مختلف اجاق‌، امکانات و پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود را بررسی کنید.

برجسته‌ترین نکات خرید

ارزان‌‌ترین انتخاب اجاق گاز، خرید یک اجاق ساده فردار با شعله مرکزی است.

قبل از خرید، دقت کنید فر مطابق با نیاز شما باشد (ظرفیت داخلی آن باید از بیرون قابل برآورد باشد) و در صورت امکان، فری تهیه کنید که در‌های شیشه‌ای داشته باشد.

هنگام خرید اجاق گاز باید علاوه بر ظاهر و کارایی به نیاز خانواده هم توجه کرد.

برای خانواده‌های پرجمعیت اجاق‌های پنج یا شش‌شعله مناسب است اما یک خانواده کم‌جمعیت با یک اجاق چهارشعله یا اجاق رومیزی دو شعله هم می‌تواند امورات خود را بگذراند.

یکی دیگر از نکات پر‌اهمیت در اجاق‌گاز‌ها داشتن ترموکوبل و فندک است. ترموکوبل یکی از قطعات ایمنی است که به محض خاموش شدن شعله، گاز را قطع می‌کند. گرچه استفاده از آن کمی برای خانم‌ها مشکل تر است لیکن چند ثانیه تامل برای جلوگیری از وقوع یک حادثه، حتما مقرون به صرفه‌تر است.

و اما مهم‌ترین شاخص درانتخاب اجاق گاز‌ها اجباری بودن استاندارد در آنهاست. توصیه می‌کنیم علاوه بر توجه به نشان استاندارد به اعتبار مارک تجاری و خدمات پس از فروش اجاق گاز نیز توجه کنید.

اجاق‌های قدیمی و اشعه‌سوز

اجاق‌های قدیمی دارای پوشش لعابی بسیار سنگین هستند و باید کفپوش محکمی داشته باشند. این اجاق‌ها با «گاز»، «نفت»، «برق» یا سوخت جامد کار کرده و صفحه شعله‌‌ها و فر آنها دائما داغ می‌شود. افرادی که این نوع اجاق‌ها را ترجیح می‌دهند، بر این باورند که این اجاق‌ها در مقایسه با مدل‌های جدید و مدرن، کارآمدتر است و عملکرد بهتری دارند. این «اجاق»ها از نظر قیمت ارزان نیستند اما طول عمر آنها زیاد است.

گازی یا برقی؟

هنگامی که نوبت انتخاب بین اجاق‌های گازی و برقی می‌رسد، تفاوت‌ها بسیار کم و انتخاب بسیار سخت است. با این‌که کنترل اجاق‌های گازی آسان‌تر است، اما اجاق‌های هالوژنی، خدماتی مانند چراغ‌های گازی را ارائه می‌کنند: گرمای آنها بسیار سریع است و براحتی نیز خاموش می‌شوند. اما هر گونه سوختی که انتخاب کنید، اکثر غذاهایی که امروزه ما طبخ می‌کنیم، سرخ کردنی یا بخارپز هستند که بخار، بو و دود تولید می‌کنند . بنابراین تهویه مناسب به صورت هواکش‌ها یا هود ضروری به نظر می‌رسد.

اجاق‌های پیشرفته

این وسایل مدرن و پیشرفته، ظرفیت بالایی برای پخت و پز دارند و شامل دو یا چند اجاق چند منظوره، پنج یا شش شعله گازی، گریل‌ها و فرها هستند. حتی ممکن است تسهیلاتی مانند کشوهای گرم‌کننده، بخارپز و چرخ‌های دوار برای کباب کردن نیز داشته باشند. اجاق‌های مجزا بسیار سنگین بوده و به کفپوش‌های محکم نیز نیاز دارند. این نوع اجاق‌ها از مدل‌های مورد علاقه سرآشپز‌ها بوده و معمولا بسیار گران‌قیمت هستند.

اجاق‌های توکار و شعله‌های مجزا

یکی دیگر از مدل‌های بسیار رایج امروزی در بازار اجاق گاز، اجاق‌های توکار است که شعله‌های مجزا دارد و به شما اجازه می‌دهد تا دو فضای مجزا برای پخت و پز داشته و فر خود را نیز در محل مناسبی جای دهید (به‌عنوان مثال در ارتفاع کمر یا چشم). این اجاق‌گاز‌ها بسیار گران‌تر از اجاق‌های مجزای استاندارد بوده، اما در عین حال انعطاف‌پذیر و متداول‌تر هستند.

ضمیمه چمدان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها