با ورود موج جدیدی از بارش برف و باران در اکثر نقاط کشور از روز گذشته، مسئولان مربوط برای ممانعت از مسافرت‌های غیرضرور به مردم هشدار دادند و از باغداران خواستند تا اقدامات لازم را برای محافظت از محصولاتشان به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی به کار ببندند.
کد خبر: ۹۷۶۱۳۱
برف و کولاک در راه است، غافلگیر نشوید!

به گزارش جام‌جم و طبق گزارش سازمان هواشناسی، آسمان 15 استان کشور از عصر روز گذشته برفی و بارانی شد که این شرایط جوی از امروز با کاهش هوا نیز همراه خواهد شد.

این 15 استان شامل آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، قزوین، تهران، البرز، گیلان، مازندران، لرستان، بخش شمالی استان خوزستان، غرب و شمال اصفهان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی است که بارش برف و باران در آنها از عصر دوشنبه به طور نامحسوس آغاز شده و از عصر دیروز شدت گرفته است.

به گفته معصومه احمدی، کارشناس هواشناسی کشور، شدت بارش‌ها در استان‌های شمالی، در بخش‌هایی از استان‌های لرستان، شمال خوزستان، چهار محال بختیاری و خراسان شمالی و بخش‌های شمالی خراسان رضوی بیشتر است و بارش‌ها در این مناطق به اندازه‌ای است که امکان آب‌گرفتی معابر عمومی و اختلال در تردد جاده‌ها پیش‌بینی می‌شود و به علت بارش برف در مناطق شمال غرب و دامنه‌های البرز مه‌گرفتی و لغزندگی دور از انتظار نیست.

البته فریبا گودرزی، دیگر کارشناس هواشناسی تاکید کرده که شدت بارندگی‌ها (باران) تا آخر هفته در استان‌های شمالی کشور بویژه مازندران و گیلان بیشتر خواهد بود، از همین رو به شهروندان و هموطنان توصیه می‌شود برای تردد در این استان‌ها احتیاط کنند. در این استان‌ها همچنین شاهد کاهش محسوس دمای هوا تا 10درجه نیز خواهیم بود که ضروری است هموطنانی که برای آخر هفته راهی شمال کشور می‌شوند این مهم را مد نظر قرار دهند، بویژه آن‌که جاده کرج چالوس از روز گذشته برفی و کولاکی شده است.

بارش برف در جاده کرج - چالوس

در همین زمینه سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان گچسر در استان البرز گفت: بارش برف و باران که از شامگاه دوشنبه در جاده کرج - چالوس آغاز شده، تردد خودروها را کند کرده است.

آرمان خاقانی با بیان این‌که این بارش از محدوده تونل کندوان تا گچسر در 2 حوزه استحفاظی مازندران و البرز را در برگرفته است، از رانندگان خواست ضمن همراه داشتن زنجیر چرخ و لوازم ایمنی در این مسیر با احتیاط حرکت کنند، ضمن این‌که مسیر باز است.

البته هشدار سازمان هواشناسی فقط مربوط به مسافران جاده شمال نمی‌شود، بلکه باغداران مازندرانی هم که هنوز پرونده خسارت سرمازدگی محصولاتشان به دلیل سرمای شدید هفته گذشته برای بررسی روی میز دولت است، باید به هوش باشند و با توجه به کاهش دوباره دمای هوا در این استان، اقدامات لازم را برای مراقبت از باغ مرکبات و جلوگیری از یخ زدگی آن به کار ببندند.

مشهد دوباره یخ می‌زند

اما کاهش شدید دمای هوا فقط شامل استان‌های شمالی نمی‌شود و در استان‌های دیگر نیز محسوس خواهد بود، به طور مثال هواشناسی خراسان رضوی پیش‌بینی کرده که دمای اغلب نقاط این استان 10درجه زیر صفر خواهد رفت و بارش برف و باران مشهد و بیشتر نقاط استان را فراخواهد گرفت.

بارش برف در آذربایجان‌شرقی

بارش برف و باران در استان آذربایجان‌شرقی نیز زودتر از سایر استان‌ها و از صبح روز گذشته آغاز شد. این بارش‌ها البته با کاهش دمای هوا نیز همراه بود. دمای هوای این استان به گفته نریمان، کارشناس اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی روز گذشته تا 5 درجه کاهش داشت و دیشب نیز در بیشتر نواحی به زیر صفر درجه رسید.

وی با اشاره به این‌که این سامانه سرد پرفشار، وزش باد، کولاک و مه‌گرفتگی در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی و اختلال در تردد جاده‌ای را نیز به همراه داشت، افزود: گرچه هوا امروز صاف و آرام خواهد بود، اما از فردا بار دیگر توده هوای سرد و بارش‌زا استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

15 روستای کوهرنگ در محاصره برف

بارش برف اما در چهارمحال و بختیاری از شدت بیشتری برخوردار بود، به طوری که راه ارتباطی 15 روستای کوهرنگ را مسدود کرد.

فرزاد حسینی، بخشدار مرکزی کوهرنگ گفت: انسداد راه این روستاها به خاطر بارش برف 50 سانتی‌متری در این منطقه بوده است. وی البته اذعان کرد که تمهیدات لازم برای خدمات رسانی پیش از آغاز بارش‌ها در این روستا اندیشیده شده بود و این روستاها در حال حاضر مشکل خاصی ندارند. به گفته حسینی همچنین با تلاش بسیار زیاد 40 دانش‌آموز این روستاها که در مدارس شبانه‌روزی منطقه تحصیل می‌کنند از سمت استان لرستان از این روستاها خارج و به مدارس انتقال داده شدند.

در همین حال حسن مرادی، بخشدار دوآب صمصمامی کوهرنگ نیز گفت: بارش برف و کولاک از روز گذشته در جاده‌های کوهرنگ موجب سخت و کند شدن تردد شده و عبور در برخی از گردنه‌های این شهرستان از جمله چری و شاه منصوری تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است، از همین رو مسافرانی که قصد سفر به این شهرستان را دارند، حتما باید با باک پر سوخت و وسایل و تجهیزات کامل وارد این شهرستان بشوند.

فاطمه مرادزاده - گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها