در تمام سال‌هایی که از ورود انواع مختلف خودرو به کشور می‌گذرد، گاهی حضور برخی از مدل‌ها آنچنان بی‌سر و صدا بود که حتی واردکنندگان نیز تصور نمی‌کردند محصولشان آن گونه که انتظارش را داشتند مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار نگیرد. دلیل این اتفاق را می‌توان در دو عامل جست وجو کرد؛ عامل اول معرفی نادرست این محصولات بود. زیرا واردکنندگان و نمایندگی‌ها آن گونه که شایسته بود اقدام مناسبی را در خصوص معرفی این محصولات در بازار مصرف انجام ندادند. عامل دیگر نیز شاید عرضه این محصولات در زمان نامناسب بود.
کد خبر: ۹۷۵۴۶۶
رقابت سانگ‌یانگ و تویوتا کمری شرقی‌های قدرتمند

دهه 80 زمانی بود که به دلیل فراهم شدن امکان واردات انواع خودروهای خارجی در رده‌های متفاوت، انبوهی از آنها به بازار مصرف سرازیر شدند و مصرف‌کنندگان با انتخاب‌های متعددی در برابر میزان بودجه خود مواجه بودند.

سانگ‌یانگ چیرمن یکی از این تازه‌واردها بود که به رغم داشتن امکانات مناسب و قرار گرفتن در فهرست خودروهای لوکس با بدشانسی بسیار زیاد بسرعت از یادها رفت. تویوتا کمری گرند نیز هرچند با داشتن پشتوانه معتبر تویوتا پا به سرزمین ما گذاشت، اما سرانجامی بهتر از چیرمن در انتظارش نبود. در ادامه تلاش می‌کنیم با مرور پرونده این دو خودروی هم‌نسل و مقایسه تجهیزات رفاهی و قابلیت‌های فنی آنها راهنمایی باشیم برای کسانی که تصمیم دارند با بودجه‌ای 70 تا 75 میلیون تومانی سری به بازار دست دوم خودروی کشور بزنند و نیم‌نگاهی نیز به این دو محصول یک دهه گذشته داشته باشند.

این نوشتار پاسخی است به درخواست خوانندگانی که با ارسال پیامک به گروه دانش، در انتظار معرفی و مقایسه این دو خودرو در صفحه ماشین بودند.

از سانگ یانگ تا تویوتا

تویوتا برندی است که در ذهن مردم، جایگاه ویژه‌ای دارد. تقریبا همه خودروشناسان این موضوع را تائید می‌کنند که محصولات این شرکت خوشنام به صاحبش چه از لحاظ سواری و چه از لحاظ هزینه نگهداری بسیار وفادار است. کمری یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای شرکت تویوتاست که در سراسر دنیا از اولین نسل خود که سال 1361/ 1982 وارد بازار شد تاکنون که 9 نسل از آن به‌روز شده، فروش بسیار خوبی داشته است. نسل ششم تویوتا کمری که با کد فنی XV30 از سال 1380/ تا 1385/ 2001 تا 2006 تولید شد و در سال‌های 1384 تا 1385 وارد ایران شد کمری گرند نام دارد.

در مقابل، شرکت سانگ‌یانگ که از شهرت کمتری میان مصرف‌کنندگان ایرانی برخوردار است سال 1376/ 1997 در کره جنوبی تاسیس شد و چیرمن که یکی از محصولات لوکس این خودروساز به شمار می‌آید نیز در همین سال و با پشتیبانی شرکت دووموتورز و با نام دوو چیرمن به بازار عرضه شد. نسل‌های مختلف آن تا سال 1393/ 2014 با تغییراتی تولید شدند. دو مدل از این خودرو با شماره S500 و S600 میان سال‌های 1384 تا 1387 وارد کشور شد.

جدال در محفظه موتور

کمری گرند اتوماتیک به یک موتور V6 شش سیلندر سه لیتری (2995 سی‌سی) مجهز است که با داشتن 24 سوپاپ می‌تواند قدرت 194 اسب بخار را در 5200 دور در دقیقه تولید کند. این قدرت با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته نمونه‌های چهار سیلندر این خودرو نیز در دسترس است که حجم 2400 سی‌سی دارد و 154 اسب بخار قدرت تولید کرده و دارای گیربکس دستی پنج سرعته است. سواری کمری نیز دیگر نیازی به تعریف و تفسیر ندارد؛ زیرا با سابقه درخشانی که شرکت تویوتا در طول سال‌ها برای خود به دست آورده، توضیحات بیشتر ضروری به نظر نمی‌رسد، هر چند در جدول پایین مقاله ذکر شده است. به این مساله مهم پایین بودن استهلاک قطعات مصرفی در اجزای داخلی موتور و ادوات فنی این خودرو را نیز بیفزاییم.

از سوی دیگر، محصول لوکس سانگ‌یانگ در مدل S500 به یک موتور شش سیلندر 24 سوپاپ مجهز است که می‌تواند 197 اسب بخار قدرت را در 5500 دور در دقیقه در اختیار راننده خود قرار دهد. موتور طراحی شده برای مدل S600 نیز شش سیلندر و 24 سوپاپ است با این تفاوت که 222 اسب بخار قدرت را در همان دور در دقیقه تولید می‌کند. هر دو مدل به گیربکس پنج دنده اتوماتیک و هوشمند مجهز هستند و تفاوتی که با کمری گرند دارند در انتقال نیرو به چرخ‌های عقب است.

طراحی بیرونی و داخلی، نبرد امکانات تویوتا کمری گرند

تویوتا کمری گرند نسبت به دیگر هم‌نسل‌های خود دارای اتاقی کشیده‌تر و بزرگ‌تر است و وقتی از پشت به این خودرو نگاه کنید بزرگی اتاق آن بیشتر نمایان خواهد شد. طراحی بیرونی این خودرو نیز ادامه راه فلسفه شرکت تویوتاست که سادگی و پرهیز از هر گونه تغییرات ناگهانی در خطوط را سرلوحه فعالیت خود قرار داده و بیشتر تمرکز خود را روی ارائه محصولی باکیفیت همراه با ریزبینی‌های محصورکننده در جزئی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده قرار داده است. این موضوع را می‌توان از کیفیت بالای رنگ بدنه و کیفیت ساخت قطعات بیرونی این خودرو همچون چراغ‌ها که توسط شرکت بزرگ و معتبر ژاپنی کوئیتو ساخته شده‌اند بوضوح تماشا کرد. البته سری‌های مختلفی که از این خودرو وارد ایران شد ساخت کشور استرالیا بود و هرگز محصولات تولید شده این شرکت در کارخانه‌های کشور ژاپن وارد ایران نشد.

در داخل کابین نیز ادامه فلسفه طراحی تویوتا نمایان است و همچنان محافظه‌کارانه. داشبورد این خودرو از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و با لمس آن و مشاهده استحکام بیش از حد، ایجاد هر گونه صدای اضافی را از ذهن بیرون خواهد برد. قرارگیری صفحه نمایشگر چندرسانه‌ای در مرکز داشبورد و طراحی دریچه‌های تهویه هوا در اطراف آن و قرارگیری دکمه‌های تنظیم سیستم تهویه و سایر تجهیزات رفاهی در پایین آن امکان دسترسی بسیار خوبی به راننده می‌دهد. غربیلک فرمان نیز دارای نرمی خاصی است و کلیدهای تنظیم سیستم صوتی و تلفن همراه در داخل آن بخوبی تعبیه شده‌اند. صندلی‌های جلو برقی و از ارگونومی بسیار خوبی برخوردار هستند و همین ویژگی در صندلی‌های عقب نیز به طرز قابل قبولی لحاظ شده است. به دلیل اندازه بزرگ اتاق این خودرو، سرنشینان نگرانی‌ای‌ بابت فضای پا نخواهند داشت.

فضای نگهداری بار در قسمت عقب این خودرو، گنجایش کافی برای حمل اسباب و اثاثیه یک خانواده متوسط را بخوبی دارد و از این بابت مالک کمری گرند هیچ نگرانی‌ نخواهد داشت. در این خودرو امکانات رفاهی مناسبی در اختیار سرنشینان قرار داده شده است. امکاناتی همچون کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، تنظیم ارتفاع فرمان، تنظیم برقی آینه‌ها، سانروف و سنسور پارک عقب.

سانگ‌یانگ چیرمن

در مقابل این خودروی معروف ژاپنی، ما با محصولی از کشور کره‌جنوبی روبه‌رو هستیم که در گروه خودروهای سدان و خانوادگی قرار دارد و به دلیل وجود انبوهی از تجهیزات رفاهی، جزو خودروهای لوکس به حساب می‌آید.

سانگ‌یانگ محصول چیرمن خود را براساس پلتفرم مرسدس بنز کلاس S با کد (W140) تولید کرده است. بجز پلتفرم چیرمن که عاریه گرفته شده از مرسدس کلاس S‌ است، تمام اجزای بیرونی همانند چراغ‌ها، انحنا و زوایای بدنه، فرم سپرهای عقب و جلو و حتی ادوات تشکیل‌دهنده داخل اتاق این خودرو نیز هر بیننده‌ای را به یاد شرکت مرسدس بنز و محصولات معروف آن خواهد انداخت.

با گذشتن از ابهت و وقار بیرونی این خودرو در مواجهه با ادوات و تزئینات داخل اتاق چیرمن به قرارگرفتن این خودرو در فهرست خودروهای لوکس پی خواهیم برد. هرآنچه از امکانات رفاهی و تجهیزات سفارشی در بازار سراغ داشته باشید در داخل اتاق چیرمن به چشم می‌آید. از تنظیم برقی آینه‌ مرکزی داخل اتاق تا برقی و قابل حرکت بودن اتوماتیک صندلی‌های عقب. حتی سیستم چندرسانه‌ای قرار گرفته شده در داشبورد جلو نیز توسط سرنشینان عقب قابل تنظیم است. در کنسول میانی صندلی‌های عقب تمام تنظیم‌کننده‌ها تعبیه شده‌اند. چرم به کار گرفته شده برای روی صندلی‌ها هم به راحتی و تجمل داخل این خودرو کمک شایانی کرده است.

جدول مقایسه فنی سانگ‌یانگ چیرمن S600 و تویوتا کمری گرند اتوماتیک

جمع‌بندی

با جمع‌بندی اطلاعاتی که ارائه شد درمی‌یابیم تویوتا کمری گرند با توجه به پیشینه درخشان تولیدکننده آن و پایین بودن استهلاک قطعات و در دسترس بودن بیشتر لوازم یدکی، گزینه مناسبی به نظر برسد بخصوص اگر در بازار دست دوم بتوانیم یک نمونه کم کارکرد اتوماتیک آن را پیدا کنیم، اما اگر با بودجه‌ زیر 70 میلیون در بازار خودروهای کارکرده بخواهیم لذت سوار شدن بر خودروی لوکس کلاس S مرسدس را در کنار دنیایی از تجهیزات رفاهی و ایمنی تجربه کنیم، سانگ‌یانگ چیرمن گزینه بسیار خوبی است. بهره‌گیری این خودروساز از فناوری آلمان در ساخت بدنه و اتاق از یکسو و استفاده از موتور و گیربکس شرکت بنز از سوی دیگر تا حدی می‌تواند خیال خریداران را راحت کند. این نکته را هم اضافه کنیم که به دلیل مشابهت بسیاری از قطعات به کار رفته در این خودرو و مرسدس بنز، تهیه قطعات جایگزین مالکان آن را با مشکل خاصی مواجه نخواهد کرد. هرچند تامین قطعات تزئینی و بدنه هر دو خودرو همانند قطعات فنی آنها آسان نیست و امکان دارد دلهره تامین هرکدام از آنها کمی از لذت سواری بکاهد.

محمدرضا نجفی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
برند یعنی واقعاً برن د
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
۱
۰
بنز تقلبیه !!! چه حسی داری وقتی محصولات تقلبی اورال بی رو از داخل مترو می گیری... شبیه همونه !!!!

نیازمندی ها