مسئول بسیج دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

ضرورت مقابله جنبش دانشجویی با اشرافی گری و فساد اقتصادی

با نگاهی به کنش‎های چند سال اخیر دانشجویان در کشور در می‎یابیم، به دلایل مختلف یک شکاف نسلی بین دانشجوی نسل اول و دوم با نسل‎های بعدی بوجود آمده چرا که آنها چندان تمایلی در مشارکتهای اجتماعی نداشته و به نوعی از تحولات روز کشور غافل هستند.
کد خبر: ۹۷۵۳۲۱
ضرورت مقابله جنبش دانشجویی با اشرافی گری و فساد اقتصادی

به گزارش جام جم آنلاین،"حسین کیانی" در گفت‎وگو با جام جم آنلاین، جنبش دانشجویی بعد از انقلاب را در چند دوره آغاز خلاصه کرد و گفت: انقلاب اسلامی در بدو تولد خود همانند هر انقلاب دیگری، چندان دارای روحیه‎ای که فارغ از جناح بندیهای سیاسی و پیگیر اصول اصلی انقلاب باشد نبود.

وی با بیان اینکه ظرف مدت کوتاهی، بازگشت قشر دانشجو به مبانی انقلاب در تسخیر لانه جاسوسی متبلور شد، تصریح کرد: آغاز جنگ تحمیلی یکی از مهمترین دلایل التزام طبقه علمی و فرهیخته بر مضامین و آرمانهای اصلی انقلاب 57 است.

این فعال دانشجویی در ادامه افزود: به واقع در این مقطع حساس جنبش دانشجویی در دفاع مقدس و بیرون راندن متجاوز از کشور معنا پیدا می‎کند. در نتیجه همانهایی که جاسوس خانه آمریکا را فتح می‎کنند به فاصله چند ماه در میدان نبرد با دشمن بعثی، فاتح ارتفاعات کانیمانگا هم لقب می‎گیرند.

کیانی با ورود به فاز دوم حیات جنبش دانشجویی بعنوان تشکل‎های امروزی، بازسازی کشور را که به تبع جنگ تحمیلی آسیب‎های جدی دیده بود را از دیگر نقش آفرینی‎های دانشجویان در جامعه دانست و خاطر نشان کرد: این روحیه جهاد‎گری بعدها تحت نام بسیج دانشجویی، در دو سنگر دفاع از کیان اسلامی ایران و نیز کمک به آبادانی کشور برگرفته از نفس قدسی امام خمینی(ره) بنیانگذار فقید جمهوری تجلی یافت.

وی با اشاره بر رویدادهای سیاسی اواسط سال هفتاد اظهار داشت: با گذشت بیش از یک دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ظهور برخی نقدها و مطالبه گریها از مبانی و آرمان‎های انقلاب، این گفتمان تازه به خودی خود موجبات رشد و بلوغ جنبش دانشجویی در کشور را فراهم آورد.

دانشجو و فاصله با فضای مطالبه‎گری!

کیانی پیرامون این موضوع که امروز رسالت قشر دانشجو و بطور کلی طبقه علمی کشور تا چه میزان بر رسالت های اجتماعی خود واقف است گفت: صادقانه بگویم، چند سالی است که جنبش دانشجویی دیگر به فضای مطالبه و نقد سازنده ورود نمی‎کند.

وی درباره چرایی عدم اقبال دانشجویان نسبت به مسایل پیرامونی خود، اعم از اجتماعی – اقتصادی و سیاسی، بیان داشت: شاید یکی از دلایل این موضوع بر می‎گردد به نوع تربیت بچه‎های دهه 70 که در رفاه و آسایش تربیت یافته‎اند که باعث دوری این نسل از نسل اول انقلاب شده و با فاصله گرفتن از تحولات روز مهم جامعه، بعبارتی دچار عافیت طلبی شده‎‏اند.

کیانی با اشاره بر ابعاد ماهوی جنبش دانشجویی گفت: دانشجو و جنبش دانشجویی یعنی مطالبه از دولتها و طبیعتا مطالبه هزینه دارد. لذا امروز دانشجو حاضر نیست با واکاوی و نقد رخدادهای اقتصادی و اتفاقاتی که در این حوزه رخ می‎دهد و با ورود به سایر مباحث مهم جامعه هزینه‎ای پرداخت کند. این در حالی است که در ادوار گذشته دانشجویان ما پیش قراول؛ دفاع از سرزمین - تحقق آرمان‎های انقلاب - آزاد اندیشی - مشارکت در حل معضلات اجتماعی و ... بودند.

سایه رخوت و سستی بر سر یادمان 16 آذر

عضو مسئول تشکل دانشجویی اعتقاد دارد: در جایی که جنبش دانشجویی باید پرچمدار عدالت خواهی و مطالبه‎گری از مسئولین باشد، متاسفانه با اکران فیلمهای کمدی و اجرای استندآپ کمدی در 16 آذر، این روز تبدیل به جنگ شادی شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: این مسایل بیانگر این مسئله است که، جنبش دانشجویی اولویت‎بندی و تشخیص اولویتها را از دست داده و به سمتی نمی‎رود که متحمل هزینه شود.

آنچه که دانشجو نسبت بدان غافل شده

کیانی ضمن تأکید دوباره بر نبود روحیه مطالبه‎گری در دانشجو خاطر نشان کرد: در اوضاع کنونی پیگیری اختلاس هشت هزار میلیاردی( صندوق ذخیره فرهنگیان)، به مراتب مهمتر از شرکت در فلان جنگ شادی با حضور حاج آقای ... می‎باشد و اعتراض به فساد موجود در بروکراسی کشور و اشرافی‎گری برخی مسئولین که از دیگر آسیب‏های جدی در جامعه ما است که متاسفانه در ذهن دانشجویان ما مقفول واقع شده است.

استکبار ستیزی و استعمار گریزی فارغ از احساسات غلط باشد

مسئول بسیج دانشگاه علامه در پاسخ به این سوال که چطور می‎توان حرکت دانشجویان و بطور کلی مطالبات به حق تشکل‎ها (از جمله اعتراض دانشجویان بر سیاستهای خصمانه برخی از دول اروپایی) را به سمتی برد تا خدایی ناکرده بر مناقشات سیاسی داخلی و خارجی کشور دامن نزند گفت: اصل این کار که بسیج دانشجویی در اعتراض به موضوعی مانند دخالت یک کشور غربی در مسایل داخلی ایران جلوی درب سفارت آن تجمع کند، امری است بدیهی و جز حقوق شهروندی یک صنف است.

وی ادامه داد: اما اینکه در اثنای ماجرا مدیریت از دست اجتماع کنندگان خارج شده و اتفاق دیگری رخ دهد، طبیعتا همانگونه هم که مقام معظم رهبری به صراحتا فرمودند(در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود. ولی رفتنشان درست نبود) مورد تایید نیست.

کیانی در آخر ابراز امیدواری کرد: دانشجویان نسبت به بازگشت بر " فرهنگ از خود بگذر و مطالبه کن" که در نسل اول انقلاب سراغ داشتیم؛ بر رسالتهای اجتماعی خود بیش از پیش اهتمام ورزند.

گفت‎وگو از : محمدرضا شجاعیان - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها