نخست‌وزیر فیجی نسبت به لزوم تغییر دیدگاه ترامپ درباره تغییرات اقلیمی هشدار داد

اتمام حجت با ترامپ

پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طرفداران محیط زیست از شنیدن نقطه نظرات وی درباره گرمایش زمین و تغییرات جوی نگران شدند.
کد خبر: ۹۷۵۰۴۵
اتمام حجت با ترامپ

ترامپ دیدگاه چندان روشن و امیدوارکننده‌ای درخصوص تغییرات جوی و لزوم تشدید اقدامات بازدارنده ندارد و همین مسأله نه‌تنها فعالان زیست محیطی بلکه مقامات ارشد برخی کشورها را نیز به فکر فرو برده است. در همین خصوص رئیس بعدی گفت‌وگوهای تغییرات اقلیمی سازمان ملل از آمریکا خواسته تا نگاهی جدی به این موضوع داشته باشد.

فرانک باینیماراما، نخست‌وزیر فیجی خطاب به آمریکا و دولت بعدی این کشور اعلام کرد که واشنگتن باید جزایر اقیانوس آرام را از اثرات مخرب گرمایش زمین نجات دهد.

وی معتقد است این جزایر به مراتب بیشتر از دوران جنگ جهانی دوم به کمک‌های آمریکا نیاز دارد. نخست وزیر فیجی این صحبت‌ها را در جریان برگزاری گفت‌وگوهای سازمان ملل درخصوص اوضاع جوی زمین در مراکش مطرح کرد. او در واکنش به صحبت‌های اخیر ترامپ که گفته بود تغییرات جوی «شوخی» است، از وی خواست چنین دیدگاهی را کنار بگذارد.

رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده اعلام کرده به محض ورود به کاخ سفید، آمریکا را از توافقنامه پاریس خارج کرده و دیگر پولی برای پروژه‌های سازمان ملل در زمینه مقابله با گرمایش زمین پرداخت نخواهد کرد. نخست‌وزیر فیجی با صراحت در صحبت‌هایش خطاب به ترامپ گفت که او باید دیدگاه فعلی‌اش درخصوص تغییرات جوی را تغییر دهد. او به این واقعیت اشاره کرد که بحث تغییرات جوی به موضوعی بسیار جدی تبدیل شده و باید تصمیمی قاطعانه درباره آن اتخاذ کرد. البته نخست‌وزیر فیجی تنها دولت آمریکا را مورد خطاب قرار نداد. او از مردم این کشور هم درخواست کرد به تلاش‌های جهانی برای مقابله با گرمایش زمین و بالاآمدن سطح آب دریاها کمک کنند.

به نظر می‌رسد نخست‌وزیر فیجی که کشور کوچکش در اطراف آمریکا واقع شده به این واقعیت اشاره می‌کند که این کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان آلاینده‌های جوی باید پررنگ‌تر از دیگر کشورها درخصوص مقابله با روند تغییرات جوی ایفای نقش کند. گفت‌وگوهایی که توسط سازمان ملل در مراکش و در زمینه اوضاع جوی زمین برگزار شد پس از توافق تاریخی پاریس به عنوان مرحله مهم دیگری در روند نجات این سیاره از گرمایش جهان به حساب می‌آید. با این حال انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا و بیان دیدگاه‌های بحث برانگیزش درخصوص تغییرات جوی، نگرانی‌های زیادی را درباره تحقق چشم‌انداز تعیین شده در توافق پاریس به همراه داشته است.

در همین حال شمار کشورهایی که این توافقنامه را امضا کرده‌اند حالا به بیش از صد کشور رسیده است. بریتانیا به عنوان یکی از کشورهای مهم اروپایی که سهم چشمگیری در تولید آلاینده‌های کربنی دارد نیز در آخرین روزهای برگزاری گفت‌وگوهای مراکش، رسما این توافقنامه را امضا کرد.

مذاکره‌کنندگان ارشد شرکت‌کننده در این گفت‌وگوها توافق کرده‌اند قوانین مربوط به توافقنامه پاریس را تا سال 1397/ 2018 نهایی کنند تا نقشه راه مشخصی برای دستیابی به چشم‌انداز تعیین شده در آن ترسیم شود.

منبع: BBC

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها