قدمت قوانین زیست‌محیطی در کشورمان به نسبت کشورهای منطقه در خور توجه است.
کد خبر: ۹۷۴۹۵۳
تخلف‌های آشکار در حوزه محیط زیست

حدود 108 سال از ایجاد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌گذرد و بیش از نیم قرن است که سازمان حفاظت محیط زیست در کشورمان تشکیل شده و سهم عمده‌ای از قوانین کشور نیز مرتبط با نحوه تعامل با طبیعت است، اما محیط زیست کشور شرایط خوبی ندارد و قوانین در این حوزه بدرستی اجرا نمی‌شود. کمیسیون ماده 90 مجلس اعلام کرده که در 15 سال اخیر حدود 4 میلیون هکتار از قلمرو‌های منابع طبیعی کشور به شکل قانونی تغییرکاربری پیدا کرده‌اند و در شمال کشور جنگل‌های هیرکانی نابود می‌شوند تا به زمین کشاورزی بدل شده، پس از مدتی زمین‌های کشاورزی را به ویلا تبدیل کنند.

این در حالی است که براساس قانون، قطع حتی یک درخت نیز جرم است. افزون بر این باید پرسید چگونه 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور حفر شده و مگر چاه چیزی است که بتوان آن را پنهان کرد. این موارد، تخلف‌های آشکاری است که نشان می‌دهد، برای ما حفظ محیط زیست در اولویت‌های راهبردی نبوده و نیست.

به نظر می‌رسد برخی مردمی که در این سرزمین زندگی می‌کنند، از آگاهی لازم برای این که حفظ محیط زیست را در اولویت نگاه راهبردی قرار دهند، برخوردار نیستند و در بزنگاه‌های انتخاباتی، نمایندگانی را به بهارستان یا شوراهای شهر می‌فرستند که برای آنها حفظ محیط زیست در اولویت نیست. برای حفظ محیط زیست، ما به نمایندگانی نیاز داریم که اولویت نخست آنها بهبود و تحول در نظام آموزش و پرورش باشد؛‌ یعنی شرایطی ایجاد کنند تا افرادی که در نظام آموزش و پرورش رشد می‌کنند، عاشق سرزمین و محیط زیستشان باشند و از توانایی یا سواد زیست‌محیطی برخوردار باشند.

محمد درویش - مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها