شاید باورکردنی نباشد اما در زیر اقیانوس‌ها جانورانی زندگی می کنند که عملکردشان در گرده افشانی همانند زنبورهای ساکن در خشکی است.
کد خبر: ۹۷۴۵۳۶
کشف زنبورهای زیرآبی با قابلیت گرده افشانی!

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، این برای نخستین بار است که محققان موفق به کشف این واقعیت دیدنی می شوند که اکوسیستم‌های زیرآبی متکی به گرده افشان‌هایی هستند که از حیث عملکرد، با زنبورهای ساکن در خشکی قابل مقایسه هستند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، گیاهان زیرآبی همچون گیاهان خشکی از طریق گرده افشانی تکثیر می شوند. تا پیش از این تصور می شد که فرآیند گرده افشانی گیاهان با تکیه بر جریان آب انجام می شود اما حالا مشخص شده که در زیر آبهای جهان فرآیند گرده افشانی از طریق «زنبورهای دریایی» صورت می گیرد.

محققانی از دانشگاه ملی مکزیک با استفاده از سیستمهای پیشرفته فیلمبرداری در زیر آب گونه ای از علفهای دریایی موسوم به Thalassia testudinum را زیر نظر قرار داده و در کمال حیرت متوجه شدند انواعی از جانوران بی مهره بیشتر از آنکه به سراغ گیاهان بدون گل بروند خود را به شاخه های گلدار این نوع گیاه نزدیک می کنند و این دقیقا همان کاری است که زنبورها در خشکی برای عمل گرده افشانی انجام می دهند.

در این مطالعه به وضوح دیده می شود که جانوران مورد نظر با نزدیک شدن به گلهای گیاهان، گرده آنها را با خود حمل می کنند.

نکته جالب اینجاست که محققان پیشتر این جانوران را شناسایی کرده بودند اما هرگز تصور نمی کردند که نقشی در گرده افشانی گیاهان زیرآبی داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها