رئیس مرکز پژوهش های سیاسی و اجتماعی روسیه:

ایران از تحریم سخت نفتی به قدرت برتر اوپک تبدیل شد

رئیس مرکز پژوهش های سیاسی و اجتماعی روسیه اعلام کرد: ایران توانست با موفقیت تحریم های فلج کننده نفتی را حذف کند و به عنوان قدرت برتر اوپک، سهمیه تولید 3 میلیون و 900 هزار بشکه ای را بگیرد.
کد خبر: ۹۷۴۴۷۰
ایران از تحریم سخت نفتی به قدرت برتر اوپک تبدیل شد

به گزارش جام جم آنلاین ،ولادیمیر یفسییف ضمن تاکید بر اهمیت این موضوع که ایران توانست با وجود کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه ای سقف تولید اوپک مجوز افزایش بگیرد، گفت: این موفقیت استثنایی و بسیاری از دستاوردهای دیگر اقتصادی و همچنین ارتقای جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی فقط پس از برجام عملی شده است.
معاون پژوهشگاه سیاسی کشورهای همسود روسیه با بیان اینکه زمانی ایران برای فروش نفت نمی توانست مشتری پیدا کند و خریداران جذب دیگر تولید کنندگان شده بودند، ادامه داد: اکنون این واقعیت غیرقابل انکار است که امروز با دوره پیش از برجام که تحریم های فلج کننده عرصه را بر ایران و ایرانیان به شدت تنگ کرده بود، بسیار فرق دارد و جمهوری اسلامی در حال تجربه شکل گیری اقتصادی پویا و در حال رشد است.
رئیس مرکز پژوهش های سیاسی و اجتماعی روسیه در گفت وگو باایرنا فعالیت های رو به رشد صنعت نفت ایران در تولید و صادرات را مهم خواند و گفت: اگر گروه ایرانی مذاکره کننده هسته ای با دیپلماسی قوی و بردبارانه به برجام نمی رسید، آیا موفقیت کنونی تهران در بازیابی نقش خود در تولید و صادرات نفت ممکن می شد و آیا لغو تحریم ها در دیگر بخش ها صورت می گرفت؟
وی افزود: از سوی دیگر، ایران اکنون میزبان مذاکرات گسترده مقام های بلندپایه کشورهای مختلف، شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی از جمله اروپایی است که برای سفر به تهران و امضای قراردادهای مختلف رقابت می کنند و همه این تحولات پس از امضای برجام رخ داده است.
کارشناس روس همچنین گفت: برجام نتیجه مذاکرات طولانی جامعه جهانی و ایران و دستاورد مهم بین المللی محسوب می شود که به عنوان سند در شورای امنیت سازمان ملل نیز ثبت شده است و از سوی دیگر، آمریکا نیز توانست با امضای آن وجهه خود را در عرصه بین المللی ارتقاء بخشد.
یفسییف تاکید کرد: برخی برجام را دستاورد دولت باراک اوباما می دانند که اشتباه است و واقعیت ندارد، زیرا برای دستیابی به این سند بین المللی، ایران و اعضای گروه 1+5 بسیار تلاش کردند و در رسیدن به آن نقش بی مانندی داشتند.
وی با بیان اینکه روسیه در روند رسیدن به برجام نقشی تاثیرگذار داشت، گفت: اکنون نیز مسکو همراه تهران و دیگر شرکای خود در 1+5 برای اجرای کامل توافق تلاش می کند.
کارشناس روس افزود: اما گروههایی در آمریکا خواهان لغو برجام هستند و آن را به زیان خود می دانند، در حالیکه منطق و عقل سلیم حکم می کند، این توافق بین المللی نه تنها به نفع کشورهای متعهد بلکه برای جامعه جهانی نیز سودمند است.
یفسییف اظهار کرد: متاسفانه تصمیم اخیر نمایندگان در آمریکا برای تمدید تحریم ها عهد شکنی است، اما نباید از یاد برد این تدابیر ضدایرانی مربوط به فعالیت های هسته ای نیست، بلکه واشنگتن بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحریم های گوناگون را وضع کرد.
رئیس مرکز پژوهش های سیاسی و اجتماعی روسیه در ادامه با بیان اینکه ایران از تمدید تحریم ها از سوی آمریکا ناراحت است، گفت: در این شرایط، اقدام درست ادامه تلاش های دیپلماتیک در عرصه بین المللی از سوی تهران و مسکو به عنوان دو شریک راهبردی است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون راه منطقی برای همه طرفین بردباری و پرهیز از انجام اقدام های یکجانبه است، زیرا می تواند، ضربه های جبران ناپذیری به برجام و روند اجرای آن وارد کند، در حالیکه تلاش های بین المللی زیادی برای رسیدن به این مرحله انجام گرفته است.
یفسییف در ادامه گفت: این اطمینان هست که سیاستمداران و دولتمردان ایرانی تصمیم ها و واکنش های درست و پاسخگو می گیرند و براساس میثاق های بین المللی و اقدام های متقابل در باره برجام عمل می کنند و همزمان شریک های دیگر اروپایی و آسیایی امضا کننده این پیمان هم به اجرای آن متعهد هستند.
رئیس مرکز پژوهش های سیاسی و اجتماعی روسیه در پایان با تاکید بر اینکه رئیس جمهوری آینده آمریکا تاجر و معامله گری بزرگ است و به نظر نمی رسد در صدد لغو برجام باشد، گفت: به هیچ روی عاقلانه نیست، یک توافق بین المللی که بر ثبات بین المللی تاثیر بسیار مثبتی داشته است با خودخواهی یک نفر لغو شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها