وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مغرضانه مدعی شد این کشور توانسته است راه ایران را برای دستیابی به تسلیحات اتمی سد کند.
کد خبر: ۹۷۴۴۵۹
کری: با برجام راه دستیابی ایران به تسلیحات اتمی را مسدود کردیم !

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، جان کری در نشست کشورهای حوزه دریای مدیترانه در رم گفت با همه اختلاف هایی که وجود دارد، می توان با همکاری در حوزه های مختلف پیشرفت کرد و توافق هسته ای ایران، توافق پاریس و پروتکل مونترال نمونه هایی هستند که این مسئله را ثابت کرد.

وی با تقدیر از ایتالیا برای میزبانی این نشست و دیدار با مقامات ایتالیایی گفت: ما در حال حاضر در زمانی متفاوت به سر می بریم؛ بسیار متفاوت از دنیایی که در زمان جنگ سرد، دهه نود، هشتاد، هفتاد و غیره به سر می بردیم. بیش از بیست و هشت سال در سنای آمریکا بودم، نامزدی ریاست جمهوری آمریکا را داشتم و اکنون چهار سال وزیر خارجه بودم و همه اینها دیدگاهی فوق العاده به من دادند که می خواهم کمی در این خصوص صحبت کنم. موضوع امسال چیزی فراتر از درگیری هاست و موارد زیادی هستند که ما را فراتر از تحولات اخیر متحد می سازند.

وی افزود: حوزه‌ای که درباره آن صحبت می‌شود، خاورمیانه و خاور نزدیک است که مهد تمدن بشری به شمار می آید؛ خاستگاه کتابخانه‌های بزرگ اسکندریه، بغداد و مشهورترین قانون‌گذار همه تاریخ حمورابی محل زبان های بزرگ است که در نیمی از دنیا منتشر شده است؛ در کنار آن نوشته های مقدسی که نه فقط خوانده شده اند، بلکه در زندگی نیز جریان دارند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ما در جایی هستیم که یونانی ها و رومی ها مبنایی را برای دولت های منتخب، حقوق بشر و مفهوم شهروندی و در واقع فلسفه، ادبیات و نمایشنامه نویسی ایجاد کردند. در زمانی به سر می بریم که اگر به گفتمان دو سال اخیر نگاه کنیم، به نظر می رسد متاسفانه کمتر کسی از این سابقه طولانی چیزی یاد گرفته باشد. از این رو، خوب است که در کنار هم جمع شویم و صحبت کنیم. باید این ارتباط ها را درک کنیم و فرصتی را که برای همکاری با هم به دست آورده ایم، به خاطر منافع مشترکی که داریم مغتنم بشماریم.

کری با اشاره به جنایت های تروریست‌ها، گفت: حرف آنها غیر از منفجر کردن خودشان، این است که به دیگران بگویند باید هر روز دقیقا مثل ما باشی بدون اینکه معلوم باشد آنها روز بعد چه شکلی خواهند داشت. نوعی خودکامگی و فاشیسم افراطی و خواست های منحرف قرن گذشته انسان هستند که در جهان امروز می بینیم.

وی گفت: در نقطه ای هستیم که ایجاد فرصت شغلی و تغییر روند تحولات دنیا به مراتب پیچیده تر شده است و سوال هایی پیچیده را درباره نحوه اصلاح موفقیت آمیز عملکردهای بنیادین یک دولت پدید می آورد، از اجرای قانون گرفته تا تامین خدمات عمومی و امکان دادن به شهروندان برای دنبال کردن رویاهای خود.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: هیچ کدام از ما نباید درباره چالش هایی که با آن روبرو هستیم، خود فریبی کنیم. این چالش ها واقعی هستند و مقابله با آنها نیازمند شجاعت، و تعهد و مهم تر از همه اقدام جمعی است. این را نیز بیفزایم که همه این اقدامات باید بر اساس حقیقت باشند.

کری در بخشی دیگر از اظهاراتش با مطرح کردن ادعاهای خصمانه آمریکا علیه کشورمان گفت: «از یاد نبریم که مدت زمانی نه چندان دور، شاهد برنامه‌ای اتمی در ایران بودیم که به سرعت در حال گسترش بود و تنها چند ماهی با توانمندی ساخت سلاح اتمی فاصله داشت. مواد هسته ای غنی سازی شده به میزان کافی برای ساخت 10 تا دوازده بمب وجود داشت.»

وی افزود: امروز ایران با اراده خودش به شکلی متفاوت و اجرای مسئولیت بین المللی و زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی و توافق هسته ای عمل می کند.

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به کارشکنی‌های واشنگتن در اجرای توافق هسته‌ای ایران اضافه کرد: از این رو، به خاطر برنامه جامع اقدام مشترک، حتی با وجود همه این مشکلات و مسائلی که درباره اش صحبت کردم، همه راه های ایران برای ساخت بمب اتمی مسدود شده است و فرصت های جدید اقتصادی برای مردم ایران ایجاد شده است.

کری گفت: برخی می گویند ما چرا این کار را کردیم و این توافق برای چه بود؟ حقیقت این است که هنوز مشکلاتی هست و هیچ کس هم وعده نداده بود که ما همه این مشکلات را برمی داریم. با این حال، این توافق (برجام) حفظ شده است.

وی با اشاره به برجام، اعلام کرد: به نظر من یک منبع اصلی چالش در خاورمیانه از میان رفته است و می توانیم در لیبی و یمن طرج صلح خاورمیانه را پیش برویم و در هر کدام از این مناطق، راهی برای پیشرفت وجود دارد تا فرصت های اقتصادی ایجاد شوند، افراط گرایی به عقب رانده شود و فرصت هایی را برای مردمی که تا این اندازه در اداره زندگی خود ناتوان هستند، ایجاد کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: نمونه دیگر، در پاریس، دسامبر گذشته بیش از 190 کشور حتی با وجود اوضاعی پچیده در کنار هم آمدند و توافقی جامع را تصویب کردند که می تواند پیامدهای آسیب رسان تغییرات آب و هوایی را محدود کند.

کری افزود: همچنین توانستیم بزرگترین منطقه حفاظت دریایی را در قطب جنوب ایجاد کنیم. ما توانستیم با وجود اختلاف هایی که در مناطق دیگر با روسیه داریم، در این خصوص با روسها توافق کنیم. هنوز کارهای زیادی هست که می توان انجام داد ولی حتی در میانه تردیدهایی که روی می دهند، توانستیم نشان دهیم کشورها می توانند گرد هم آیند و با همفکری پیشرفت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
ایرانی
-
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
جناب كری، البته در كسب این موفقیت برای دولت امریكا، نباید از همكاری و تلاش بی شائبه دولت تدبیر و امید گذشت!!!
ع
-
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
دمت گرم ها بخدا همین طوره راست میگه . بیچاره شدیم رفت پی كار اش .
اسد
-
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
به رفیق ظریف چیز دیگری میگفتی
روح الله
-
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
الان دوره بمب اتم گذشته نكبت امریكایی... الان دوره حكمفرمایی بر قلبهاست كه جمهوری اسلامی بدجور در این زمینه یعنی تسخیر قلبها گوی سبقت رو از همه گرفته
نظر
-
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
حرفاش همش خوبه . كل حرفاش رو من قبول دارم اما توافقهاشون در عمل منافع امریكا رو بیشتر تامین میكنه تا طرف مقابل . در واقع درسته كه تروریست ها رودررو و صادقانه میگن كه اگر كسی مثل ما نباشه حق زندگی نداره اما مسئله اینه كه امریكا هم اصرار داره به طور غیر مستقیم یك سری افكار رو به خورد دنیا بده و این اصلا خوب نیست .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها