دبیر اتحادیه انجمن‎های اسلامی دانشجویان مستقل در گفتگو با جام جم آنلاین

استکبارستیزی نماد بارز جنبش دانشجویی/ ضرورت اصلاح نگاه سیاسیون نسبت به دانشجوها

16 آذر در کشورمان،گرامی داشت مقام دانشجوست. در این تاریخ، سه تن از دانشجویان در اولین قیام علمی مردم در مقابل استبداد رژیم پهلوی پس از کودتای شوم 28 مرداد، هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در سال 1332، در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۹۷۴۴۰۸
استکبارستیزی نماد بارز جنبش دانشجویی/ ضرورت اصلاح نگاه سیاسیون نسبت به دانشجوها

به گزارش جام جم آنلاین،«ابوالفضل مظاهری»، دبیر اتحادیه انجمن‎های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره‎ای گذرا بر تاریخچه تشکل‎های دانشجویی گفت: از بدو تأسیس دانشگاه در ایران یعنی دهه 1320، فعالیتهای دانشجویان تحت عنوان جنبش دانشجویی در سطح کشور شکل می‎گیرد که اکثر این جریانها در غالب انجمن‎های اسلامی به تشکل منسجمی در دانشگاه‎ها مشغول بکار بودند.

تقابل با نظام سلطه، نماد جنبش دانشجویی

وی در ادامه، هویت جنبش دانشجویی در کشور را منوط به چند اصل اساسی دانست و در توصیف استکبارستیزی بعنوان یکی از مصادیق آن افزود: در واقع نمادهای مبارزه با نظام سلطه، چه قبل و چه پس از انقلاب اسلامی؛ در تحرکات دانشجویان ظهور و بروز پیدا کرد و نقش برجسته ای در تحولات سیاسی کشور ایفا نمود.

مظاهری، قیام خونین دانشجویان به سال 1332 در برابر استبداد حکومت پهلوی و مداخلات آمریکا و انگلیس در ایران را رکن اصلی نامگذاری 16 آذر بعنوان روز دانشجو برشمرد و خاطر نشان کرد: تسخیر لانه جاسوسی پس از انقلاب که به تعبیر حضرت امام (ره) انقلاب دوم یاد می‎شود و امروز در راستای همین روحیه استکبارستیزی فعالیت ساختارمند قشر علمی دانشجو تعریف می شود.

ایستادگی در برابر استکبار همچنان در منظومه فکری جامعه دانشجویی

این فعال دانشجویی، با اشاره به اینکه سال گذشته هم دانشجویان در بحث ادامه مبارزه با استکبار از مقام معظم رهبر کسب تکلیف کردند، تصریح کرد: معظم له بر مقابله با نظام‎های سلطه‎جو و ادامه پیمودن راه استکبارستیزی تسط آحاد دانشجویان و طبقه نخبگان تأکید ورزیدند.

وی تلاش دانشجویان در تشکل‎ها و اصناف مرتبط با آنها را در جهت تحقق منویات و دستورات رهبری انقلاب ارزیابی کرد و گفت: دانشجویان با توجه به معیارهای آرمانگرایانه خود که از مولفه‎های هویت بخشی به جنبش دانشجوی است؛ مطالبه‎گری – آرمان خواهی و استکبار ستیزی را جز اساس ناگسستنی یک دانشجو قلمداد می‎کنند.

مظاهری اضافه کرد: دانشجو در چارچوب محورهای مذکور و البته رهنمودهای خردمندانه رهبری، نسبت به شرایط سیاسی جامعه قضاوت کرده و بر مبنای آن آینده کشور را پیش بینی کرده و تحقق آرمانها را از مسئولین امر مطالبه می‎کند.

گام‎ها در مسیر پیشرفت اما کاستیها باقیست

وی ضمن بیان توجه بر دیدارهای ادواری دانشجویان با رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: از پرسش و پاسخهای در میان گذاشته شده در این جلسات و موضوعاتی که رهبری بدان اشاره دارند، برمی‎آید که الحمدالله حرکت جنبش دانشجویی در سالهای گذشته در مسیر پیشرفت اهداف انقلاب اسلامی گام برداشته است.

دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، ضمن بیان افت و خیزها و برخی کاستیهای موجود پیرامون فعالیتهای دانشجویی در سطح مراکز آموزشی عالی کشور عنوان داشت: شاید طی چند سال اخیر پیگیری و طرح پاره‎ای از موضوعات در فضای گفتمانی جنبش دانشجویی مقفول مانده است.

وی کم توجهی به مسایل اجتماعی و موضوعات علمی که اتفاقا معظم له بارها بر اهتمام هر چه بیشتر به این عرصه گوشزد نموده‎اند را در زمره این موارد برشمرد و تصریح کرد: فعالان دانشجویی امروز به این نتیجه رسیده‎اند که بهتر بود؛ برخی روندها و اقدامات رنگ و بومی اجتماعی تری به خود می‎گرفت.

مظاهری با اعتقاد بر اینکه دانشگاه یک باشگاه سیاسی نیست، بر ضرورت شناخت هر چه بیشتر سیاسیون و برخی مسئولین محترم کشور از مختصات دانشگاه و فعالیتهای دانشجویی سخن گفت و یادآورد شد: چنانچه نگاه‎ها به مفاهیم دانشجو و مرکز کسب عمل و دانش اصلاح شود و انتظار پیاده نظام شدن دانشجو از بین رود؛ گمان می‎رود راه توسعه و پویایی تشکل‎های دانشجویی بیش از گذشته هموارتر شود.

کرسی‎های آزاد اندیشی، حلقه مفقوده مراکز علمی کشور

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان تحقق پروژه کرسی‎های آزاد اندیشی که رهبر معظم انقلاب نسبت بدان تأکید داشته اند، به جام جم آنلاین گفت: حقیقتا در یک جمله باید گفت روند اجرای این موضوع مطلوب رهبری نبوده و متأسفانه خود فضای دانشجویی هم از این امر منتفع نشده است.

مظاهری خاطر نشان کرد: اگر چه در بعضی از دانشگاه‎ها و مراکز آموزش عالی، اقداماتی صورت گرفته، لیکن در مجموع چنانچه بخواهیم یک ارزیابی نسبت به توفیق این مقوله مهم داشته باشیم باید گفت، آنطور که شاید و باید این مهم در فضای دانشگاه‎ها جاری و ساری نشده است.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته پیرامون بهبود اجرایی شدن کرسی‎های آزاد اندیشی توسط اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، بیان کرد: دوستان ما سال گذشته در داخل اتحادیه کمیته‎ای تحت همین عنوان دایر نموده و همچنین کتابچه‎ای با نام آزاد اندیشی، در سطح مجموعه انجمن اسلامی منتشر شد که در حال رایزنی با نهاد رهبری هستیم تا این کتاب در اختیار فعالان تشکل‎های دانشجویی قرار گیرد.

دبیر این اتحادیه تبادل نظر با مسئولان وزارت علوم به منظور تسهیل در عملیاتی شدن طرح مذکور را از دیگر اقدامات انجمن‏ اسلامی دانشجویان مستقل اعلام کرد و افزود: ما درصدد برگزاری نشستهایی با وزارت‎خانه متبوع هستیم تا در غالب کمیته‎ای مشترک و ایراد نقطه نظرها؛ با وضع آیین نامه‎ای مدون توسط مقامات رده بالا بر تسریع امر آزاد اندیشی دانشگاه‎ها نایل آییم.

مظاهری در مورد اینکه در حال حاظر کدامیک از دانشگاه‎های کشور دارای کرسی آزاد اندیشی هستند ، گفت: در برخی دانشگاه‎ها کرسی‎های نظریه پردازی و کرسی اساتید دایر شده که دانشگاه شهید چمران و دانشگاه بیرجند از آن جمله است.

وی تحمل صدای مخالف و ایجاد فضای استدلال و منطق را در ایجاد یک محیط گفتمانی مطلوب در دانشگاه لازم دانست و ابراز امیدواری کرد: با برقراری چنین جریانی در سنگر علم ودانش، مانع از رشد شعار گونه و کاریکاتوری فعالیتهای دانشجویی در ابعاد گوناگون باشیم.

گفت‎وگو: محمدرضا شجاعیان – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها