روز مجلس در ایران، همزمان با سالروز به شهادت رسیدن آیت‌الله سید حسن مدرس است. این مجاهد عالی قدر، در شامگاه دهم آذر ۱۳۱۶ توسط عوامل رضاشاه به شهادت رسید. به همین منظور 10 آذر ماه همه ساله در تقویم جمهوری اسلامی، به نام روز مجلس خوانده می‌شود.
کد خبر: ۹۷۳۴۳۸
کارآمدی مجلس؛ مهمترین مقوله در تحقق دموکراسی

از نگاه مدرس، یک مجلس قانون‎گذار چون در یک روند انتخاباتی از قاطبه وکلای مردم ماهیت پیدا می‎کند، به منزله عصاره ملت و کانون تصمیم سازی یک کشور است.

وی باور داشت تصویب هیچ قانونی بدون در نظر گرفتن رأی مجلس نمایندگان وجاهت قانونی ندارد. او، در جلسه 25 اسفند 1302 در بیان فضیلت مجلس می‎گوید: «این مجلس را به منزله تمام ایران می‎دانم.

نگاهی دموکراتیک به منطقه از پنچره مجلس

شاید بتوان به جرأت ایران را بعنوان تنها گزینه و شاخص‎ترین دولت دموکراتیک در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا معرفی نمود. در جایی که دور تا دور مناطق ژئوپلتیک و نیز ژئو استراتژیک میهنمان را دولت‎های خودکامه با مولفه‎های دیکتاتوری سرکوب‎گرایانه در برگرفته است؛ مجلسی که باید در رأس تمام امور باشد لاجرم برای شهروندان منطقه واژه غریبی متصور می‎گردد.

امروز رژیم‎های پادشاهی در این جغرافیا، مستقل از فهم و رأی مردمان خود تصمیم گیری می‎کنند. مردمانی که طی 5 سال اخیر دیگر نظام سلطتنی - استبدادی خویش را برنتافته و بر حقوق از دست رفته خود واقف شده‎اند.

شاید کمترین خواسته شهروندان، تعیین سرنوشت بدست خود باشد! البته می‎دانیم حق رأی دهی همواره توسط حکامی همچون آل سعود و ... از مردم سلب شده و قوه مقننه تنها در چارچوبه شاهنشاهی کشور مذکور خلاصه می‎شود.

نقد درون گفتمانی

آنچه که بدان پرداختیم، نمی‎تواند بیانگر بی‎نقص بودن ساز و کارهای مجلس و بطور اخص انتخابات در مجلس باشد. چنانکه بارها مقام معظم رهبری از ضرورت اصلاح معایب و ایرادات فرآیند انتخاباتی در کشور سخن به میان آورده‎اند.

به هر جهت مواردی مانند تغییر در روند تأیید صلاحیتها و نیز معیارهای فرد اصلح، شفاف‎سازی هزینه های انتخاباتی نامزدها، همگن‎سازی نظام شایسته‎ سالار( شخص منتخب بر کرسی مرتبط بنشیند) در زمره این موارد است.

برگزاری انتخابات الکترونیک، یکی از گام‎های مثبت در جهت بهبود چرخه دموکراسی در کشور تلقی می‎شود. آنطور که از شورای محترم نگهبان خبر می‎رسد، ظاهرا با احراز هویت رأی دهندگان بصورت الکترونیکی موافقت شده است. امیدواریم این موضوع در عمل از بروز معایب و تخلفات احتمالی جلوگیری تا دیگر شنیده نشود در فلان شهر آراء مأخوذه بیش از حد نصاب واجدان شرایط بوده است.

کارآمدی مجلس، نیازمند پیروی از خواست مردم

انتخابات، یکی از بارزترین نمادهای مردم سالاری در دنیا محسوب می‎شود. جمهوری اسلامی ایران از بدو خیزش مردمی بهمن 57، افتخار برگزاری انتخابات در حوزه‌های مختلف مجلس، ریاست جمهوری، خبرگان و ... را داشته است.

فروپاشی سلطنت پهلوی مردم ایران را به این باور رساند که؛ با شرکت در انتخابات سرنوشت خود را تعیین کرده، اهداف و آرمان‌های انقلاب تحت عناوین استقلال، آزادی جمهوری اسلامی را پگیری نمایند.

لازم است نمایندگان برگزیده مجلس به‌ دنبال پیروی از خواست مردم؛ رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، پیشرفت علم و فناوری و استقلال و عزت ملی را تحقق بخشند که، بدون تردید ریل‌گذار آن در جهت رسیدن به این اهداف، مجلس خواهد بود.

چنانچه مجلس به این دستاورد برسد بطور قطع؛ فهم صحیح کلام امام خمینی (ره) که فرموده‎اند «مجلس در رأس امور است» ظهور و بروز بیشتر و بهتری خواهد داشت.

شایسته است: کاندیداهای مجلس و دیگر طیف‎های انتخاباتی، بجای پرداختن به بداخلاقیهای سیاسی و بعضا دامن زدن بر این بداخلاقیها، در فکر برطرف کردن مشکلات مردم اعم از روستایی و شهری باشند، بویژه روستاییانی که همواره نیروی مولد کشور محسوب شده و در مبارزه بر ضد حکومت پهلوی و نیز اهداف نظام نقش بسزایی ایفا کرده‎اند. بعلاوه اینکه معمولا از قشر آسیب پذیر و محروم کشور می‎باشند.

هر اندازه مردم ناظر بر عملکرد مثبت و تغییر بهبود وضعیت معیشتی خود باشند، یک جامعه بمعنی دولت - شهر سیاسی، بیشتر و بهتر بر این باور می‎رسد که، قانون‎گذار به خواست آنها توجه می کند و در نتیجه این کارآمدی است که مجلس یک کشور مشروعیت پیدا خواهد کرد.

محمدرضا شجاعیان - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها